Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedlikehold av jaktstøvler


bsd_

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte meg nye jaktstøvler i vår som jeg har brukt en del (både på fjellet og i skauen), og nå sitter jeg her med litt dårlig samvitighet for jeg har ikke gjort noe annet en å spyle av dem etter bruk. Har hatt en del fjellsko og jaktstøvler tidligere men har aldri være noe flink til å ta vare på dem, så disse tenkte jeg skulle prøve å holde skikkelig.

Er det noen som har noen gode tips for rengjøring og smøring/impregnering av jaktstøvler (fulllær) ? Er Crispi Stegg GTX

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et godt tips som høres ut som en spøk er å legge støvlene i steikeovnen på 50 grader til de er blitt gjennomvarme. Deretter smøres de inn med minkolje eller Nikwax. Oppvarmingen gjør at porene åpner seg slik at imprigneringen trekker inn i læret. Et alternativ er å sette dem forrran peisen/ovnen slik at de blir gjennomvarme. Bare pass på at de er tørre før du gjør dette. Blir lærsko 'hurtigtørket' vil de bli ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.