Gå til innhold
  • Bli medlem

Teltlogistik til familie på 5+2 hunder?


Imse

Anbefalte innlegg

Etterhvert vil vi invistere i litt bedre fjelltelt. Og lurer på hvordan vi skal løse det.

Vi er 2 voksne og 3 barn( 5,7 og 9år) og to hunder( snart en, gamlefar holder ikke evig).

Hvordan løser dere andre det når dere er så mange på tur?

Vi har tenkt på 2 telt, feks 2 3 mannstelt. Et mindre telt er lettere å finne teltplass til enn et stort tenker jeg.

Vi skal ikke kjøpe telt i dag, men vi gjerne følge med på feks når xxl har tilbud( deres tilbud kommer og går uten reklame virker det som) så vi kan slå til på gode tilbud.

Vi er ikke ute etter ekstremtelt, men stormmatter vil vi ha, det øker komforten mye når det blåser.

Noen som har noen tanker og innspill på hvordan dere gjør det?

Sjelden det blir solotur, men er vi færre er det feks mannen og meg eller meg og de to eldste ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3-sesongs ja, tror ikke det blir så mye vintertelting. I såfall blir det et sted vi kan dra en stor lavvo med vedovn.. Så det holder med 3 sesongs. Herover betyr 3-sesongs opptil noen kuldregrader og fare for litt snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fleste telt i dag klarer det bruket du beskriver

det er jo litt pris det er snakk om her,siden du har god tid ville jeg registert meg på http://www.prisjakt.no/ da får du mail hvis det kommer gode tilbud er faktisk flere enn xxl som har tilbud :)

som du sier helsport har mange finne telt (bare gå på helsport og se på telt velger) er ok pris på og hvis du sjekker på prisjakt.

hvis du bor i nærheten av sporsbutikk kan du og gå og se på dem,jeg syns dem virker veldig lave (spesielt der hvor man har beina) videre er det kjekt og se att 3 mans er faktisk 3 mans dvs plass til 3 ligguderlag,det kan du se på størelnse (liggunderlag er ofte på 52cm bred) så hvis det da er 140cm breid må liggunderlaga overlappen litt det vil jo fungere men kanskje ikke optimalt?

hilleberg.se og lager veldig bra telt men koster jo litt mere,må ha veldig stort telt får og dekke behovet med 1 telt og er veldig kjedlig og dra med (veier mye og tar mye plass) hvis man skal 3 stk på tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi er fire 2 barn og 2 Voksne, Startet med et Fjellheimen X-Trem Camp 4 med stormmatter på nærmere 5 kilo.(4-5 sesongers)

Jeg syns det ble vel tungt og vinterbruk i snøen var heller ikke aktuelt.

Har nå via "omveier" gått over til

Helsport Fjellheimen Superlight 3 Camp (på tilbud)

Og kommer i tillegg å ha med enten

Hilleberg Unna 1-2 manns på ca 2 kg men selvstående

eller

Tarptent Rainbow 1 manns eller 2 barn (drøyt 1 kg og enkelduk og selvstående med gåstaver).

eller

MLD Duomid med innertelt 2 manns på 6-800gram (bare ytter = 370gr) Lite pyramidetelt hvor gåstav brukes som teltstang.

Hvilket av småtelta som blir med er avhengig av vær og sted.

Det er uansett greit å ha med 2 telt langt til fjells om noe skulle skje med ett av dem.

Ellers er

Duomid'n er fint å ha med på dagsturer. Det er fint å raste i når det blåser eller regner.

Alle disse teltene emm minst 3-4 sesongers

Edit:

Syns også det er fint med 2-3 telt fordi det er lettere å finne små greie flater å ligge på enn en stooor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vi har fire barn - nå - (4, 11, 15, 17) - men ingen hund. Har drevet aktivt friluftsliv og gjennom årene har vi (jeg) kjøpt telt slik at vi kan være sammen på tur. Noe dere må ta hensyn til: Er alle på tur samtidig - felles telt!!!!! Vinter og hustrige turer hvor det kreves (ønskes) varme i teltet - felles telt!!! Kjøpte mitt Svaldbard 6 for flere år siden - fantastisk famile telt på fjellet. Vekten på 6 +++ kg fordeler vi med at innerteltet og stengene bæres av flere. Du trenger noen gode kvadratmeter med teltplass - oppe i Kjøllefjord på 71 grader nord - med steinur - fant vi teltplassen på forhånd. Som ungene sier i dag: "storteltet er det beste - da blir det Bidos og boltre plass!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vi har fire barn - nå - (4, 11, 15, 17) - men ingen hund. Har drevet aktivt friluftsliv og gjennom årene har vi (jeg) kjøpt telt slik at vi kan være sammen på tur. Noe dere må ta hensyn til: Er alle på tur samtidig - felles telt!!!!! Vinter og hustrige turer hvor det kreves (ønskes) varme i teltet - felles telt!!! Kjøpte mitt Svaldbard 6 for flere år siden - fantastisk famile telt på fjellet. Vekten på 6 +++ kg fordeler vi med at innerteltet og stengene bæres av flere. Du trenger noen gode kvadratmeter med teltplass - oppe i Kjøllefjord på 71 grader nord - med steinur - fant vi teltplassen på forhånd. Som ungene sier i dag: "storteltet er det beste - da blir det Bidos og boltre plass!"

Hvordan fyrer du i Svalbard 6. Har hatt det selv og pga takhøyde og volum var det vanskelig å få varmt i forhold til mindre telt.

Vil vel også si att Svalbard 6 blir alt for lite til å fyre sikkert med så mange personer, spesielt når noen av dem er små barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.