Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin montana 650, erfaringer?


Umbros

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer ser etter en skikkelig GPS. fått anbefalt denne og lurer på om noen her har erfaringer med den?

Det er jo touch skjerm, noe jeg ser på som både en fordel og en bakdel...

Bakdelen er bla.kalde fingre om vinteren.

Somsagt, jeg ønsker gjerne innspill og tilbakemeldinger om noen har erfaring med denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! Jeg har hatt Montana 600 (650 uten kamera) i noen måneder og har brukt den noe i sommer. Jeg hadde den på en 4-dagers kanotur hvor jeg brukte Topo Premium Oslo. Den store skjermen ga god oversikt og veldig gode detaljer med Topo Premium. Jeg hadde den liggende fremme i kanoen i det relativt våte været vi hadde og dette var helt uproblematisk. Jeg hadde glemt å skru av bakgrunnsbelysningen første dagen og da tømte den batteriene ila en dag. Uten belysning holder den +/- 20 timer litt avhengig av bruk. Betjeningen er helt uproblematisk. Skjermen er såpass stor at man ikke har noen problemer med å treffe riktige valg på touchskjermen, selv med hansker. Jeg kjøpte også bilbrakett og har brukt den på 10-dagers bilferie i Frankrike. Dette fungerte som en vanlig nüvi bilgps fra Garmin, og var absolutt nok for min bruk. Brukte den også på en 2-dagers tur i Jotunheimen med Topo Adventure. Her var kartene ikke like detaljerte og riktige ift alle stier. Gps'en er ikke liten, så man må ha en god lomme å ha den i. Jeg vekslet mellom å ha den i en brystlomme og i en sidelomme for drikkeflaske el. på min Bora 50. Brukte en rem festet til sekken for ikke å miste den.Fordeler: stor skjerm, enkel betjening, mange bruksområder. Ulemper: størrelse, vekt (men ikke mye mer enn 62s 30-60g avh av batteriene). Det skal bli interessant å se hvordan skjemen oppfører seg til vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den også.

Er veldig fornøyd med den "store" skjermen som gjør at man får en slags oversikt over terrenget i forhold til små skjermene til Oregon og Etrex.

Eneste minuset med er den er noe tykk og klumpet, og at den er noe i tyngste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg gikk til innkjøp av Montana 650 med kamera hadde jeg GPSMap 62s som jeg var storfornøyd med, selv om den hadde liten skjerm, ingen touchskjerm, og ikke kamera. Jeg falt på Montana nettopp fordi den ikke hadde disse begrensingene. Etter et halvt års bruk og titalls turer så vil jeg til nød anbefale Montan 650 m/kamera. Touchskjermen er det ingenting å si på, størrelsen på skjermen er det definitift ikke noe å si på, det er natt og dag sammenlignet med GPSMap serien, men når det kommer til kameraet så ødelegger det for den totale opplevelsen av GPSen.

Det til tross for at jeg ikke engang kan kalle meg en amatørfotograf. Bildekvaliten er milevis fra dagens smarttelefoner, hvilken var min preferanse. Jeg er derfor litt skuffet over Montana, men ikke nok skuffet til at jeg gang på gang bruker Montan som kamera i stedet for den vanntette Lumixen som også alltid er med på tur. Dette fordi GPSen alltid er i hånden, eller i en av lommene mens Lumixen ofte er i sekken.

Dessverre så er bildene fra Montaen langt under hva jeg håpet på. Hvis kamera på GPSen er et must for deg så vent heller til Garmin eller en annen leverandør kommer med noe bedre. Hvis bilde ikke er tingen så vil jeg anbefale Montaen på det varmeste.

Som en digresjon så kan jeg si at jeg oftest har to kompiser med på tur, den ene er bikja, og den andre er GPSen. Bikja sviker aldri, det har Montanaen gjort litt for mye er venter på å bli skiftet ut så fort det kommer et dugelig alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.