Gå til innhold
  • Bli medlem

Pris på GPSminnebrikker


sherpa

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har et Nikon D5000 speilrefleks. Setter jeg inn en mini USB-kabel kan jeg koble denne opp mot en GPS, så sant en GPS har en kompatibel tilkobling. Det er jo ikke akkurat uvanlig med mini USB om dagen. Den nye Rino 650 til Garmin har f.eks. USB tilkobling/kabel.

Med tanke på lagring av bilder på eksterne enheter vil det da komme opp valg/eller endre manuelt hvor man ønsker at bildene skal bli lagret, på kameraet riktignok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK jeg tester i de nærmeste dagene, men er svært skeptisk! Har og QGIS, Mapwindows, Globalmapper, Arcgis suiten, osv osv...the proof is in the pudding!

Edit: lenken din failet.... :cry: ikke helt overrasket der!

Den virker hos meg, testet akkurat nå - huk av ignore getfeatureinfo så virker den iallfall.

/M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lastet ned qgis. Kan noen gi en kort forklaring på hvordan jeg får åpent lenken over i qgis? Fikk lagt til noe men ble bare error.

Hvor begynner jeg? hvilken meny osv?

http://gis.stackexchange.com/questions/tagged/qgis

http://forum.qgis.org

Det du vil er å legge til et WMS lag. Velg Layer -> Add WMS Layer -> New -> Name=Statkart | URL=url, hake på ignore GetFeatureInfo... -> OK

Så klikker du Connect og velger det kartet du vil ha i den projeksjonen du vil ha, i det bildeformatet du vil ha og klikke add og så close. Min anbefaling er topo2, image/png og EPSG:900913 projeksjon til å begynne med. Ser kartet "skjevt ut" så kan jeg hjelpe deg videre på PM, men vil anbefale deg å bite i det sure eplet og finne utav det på egenhånd. Veldig lærerikt!

Men hvis alt du vil er å SE på kartet så er det vanvittig mye enklere å bruke www.norgeskart.no - det er akkurat den samme kilden. Hvis du vil erstatte mapsource, tegne inn egne "ting" og kombinere flere wms kilder så er det å begynne å se på de 2 første linkene jeg ga deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.