Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny bekledning, vår/sommer/høst, Fjellreven?


ViktorS

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Endelig fått registrert meg pådette forumet, etter en del lesing siste mnd:)

Skal endelig gå til innkjøp av litt fjell/tur-klær. Disse skal stort sett brukes i Finnmark vår/sommer/høst, til fisketurer på fjellet. Og som dere vet, så kan været være litt varierende her oppe i nord.

Har vel egentlig bestemt meg for Fjällräven Keb bukse, rett og slett fordi den er slitesterk der det trengs (lår, bak og innsidenav leggen), og lett å bevege seg i.| Men sliter meget med å finne meg en jakke.... Er det noen som har noen forslag? Jeg hadde bestemt meg for å ikke ha membranjakke, men heller gå for Fjällräven G-1000 jakke. Enten Skogsø eller Sarek. Førstnevnte er en jakke i 100% G-1000, og Sarek har endel stretch-partier for bedre bevegelighet. OG jeg er meget Fan av at jeg kan røre meg litt i klærne. Men tanken bak en jakke for meg, er at denne skal jeg kunne ta på meg for ekstra beskyttelse, spesiellt for Vind. For hvis disse jakkene ikke er 100% vindtette, ser jeg ikke poenget ... Vil gå for ett skikkelig regnsett som jeg kan ha i sekken hvis det virkelig skulle begynne å pøse ned, evnt en Poncho!

Noen som forresten vet om man kan impregnere stretch-partiene til Fjellreven?

Mvh

Viktor Storelv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hej Viktor

Jeg har en ældre G-1000 jakke med stretch partier.

Stretch partierne har jeg haft givet nik-wax impregnering, den type man tilsætter når jakken vaskes.

Efter vask har G-1000 delen så fået voks, det har virket fint for mig, det holder fint korte regnbyger ude.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje litt gammeldags, men jeg bruker faktisk nikkers på fjellet, både sommer og vinter. Jeg kjøpte nettopp den nye nikkersen til Fjellreven, som faktisk er den eneste nikkersen på markedet som er noe annet enn et "pynteplagg".

Fordelen med nikkers og lange gamasjer er at hvis du skulle havne til kness i myra eller i bekken så skifter du bare sokker, skyller gamasjene i reint vann, hvis det trengs, og så er du like tørr og rein igjen. hvis skoene er våte oppi så tar du bare på en "fattigmannsmambran". En plastpose utenpå de tørre sokkene, gjerne med en tape rundt ankelen, og så kan du gå i flere timer med tørre bein. (Avhengig av svettefaktoren i beina selvfølgelig.)

Jeg er litt "trang i skjæret" når jeg går så jeg blir alltid full av søle og skitt, på innsiden av leggene, fra skoene og opp til knærne. Da er det greit med gamasjer som kan skylles i bekken eller fjernes før du skal inn i teltet eller hytta.

Alternativet ved bruk av lang bukse er at du må fortsette med en bukse som er våt eller skitten opp til knærne, og er det frost så fryser denne til is, og det er ikke særlig behagelig å gå med. En bukse som er skitten nederst er heller ikke særlig koselig å ta med seg inn i telt eller hytte, eller for den del inn i bilen etter turen.

Men lange gamasjer kan jo selvfølgelig brukes utenpå lage bukser også. Pas bare på at de ikke er for trange opp langs leggen hvis du bruker høye fjellstøvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter REs forslag. Hadde ikke noe tru på det før jeg vant en ny nikkers fra norrøna for noen år siden. Nå er det stort sett den jeg bruker.

Og REs, det er kommet noen skikkelige nikkers på markede nå. Bergans og Åsnes har noen: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=27205

Amundsen Sports har i "hightech" materiale http://www.amundsensports.com/collection.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der ja :D

Men nei, blir nok ikke noe nikkers.

I dag var jeg ute å fisket i 3 timer, hadde på meg billig skalljakke og bukse (800 for jakka, og det samme for buksa). I regnet og vinden tenkte jeg ofte: "hmmm, vil G-1000 holde meg tørr i slikt vær, eller må jeg ty til regnvær"

(hvis noen lurer, så var jeg i fredrikstads skjærgår fra 10-13). Det pissregnet ikke, men var konstant litt regn i lufta, som presset godt på klærne i vindkastene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjellrevens "Tur-Jakke" i g-1000.

I lett regn, bygevær og relativt tørt snøvær er det mye bedre enn menbranplagg, men det veier mer. Puster bedre, men tørker senere. Holdbarheten tror jeg er adskillig lengre enn alle menbranplagg, nesten uslitelig.

Men i veldig vått vær, og mye langvaring regn vil den trekke vann etterhvert. En del av svetten din vil bli sugd opp av jakken, slik at den blir litt fuktig på innsiden, men du blir ikke like klam som i menbranplagg. Men den trenger mer tørketid, som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk idag testet Skogsø-jakka, som virket meget bra. Litt lengre enn jeg trodde, så den dekker godt nedfor rumpa. Skulle bare fått testet Sarek-jakka nå for å se om jeg blir bekvem med stretchen i jakka, i og med at jeg tenker at "jakke tar man på seg når været blir værre"...

Men merket at Den må imprigneres å bli vann/vind-avstøtende. Den hjemmelagde blåsetesten var det ikke mye motstand i...

Noen forslag til hva man kan bekle seg i, mellom ullundertøy og jakka? Bruker selv fleece, men lurer på om en tynn ullgenser gjør jobben bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.