Gå til innhold
  • Bli medlem

Vandring i April


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Efter at have læst en del tur-beskrivelser fra Jotunheimen, fik jeg blod på tanden på at prøve det selv.

Nu fandt jeg så hurtigt ud af at optimale sæson for dette er i Juni og frem, jeg kunne dog godt tænke mig at komme afsted snart - i April

Er det fuldstændig umuligt at gennemføre en tur på ca. en uge nu?

Har planlagt at skulle sove i telt, med hvad dertil hører. Så hvis det er muligt at gøre i April, hvad er der så af forholdsregler jeg skal tage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er slett ikke umulig å gjennomføre (ski)-turer i April. Å gå på beina, kan du bare glemme - til det ligger det alt for mye snø enda!

For vår- Skiturer derimot, er egentlig april en ypperlig måned. Mai, kan også være en fin tid for dette! :)

Forholdsregler:

Hvis du er fjell- og skivant, er det egentlig ingen spesielle forholdsregler å ta, bortsett fra at solen kan være meget sterk på denne tiden. Det er derfor lurt å bruke enten høy solfaktor, eller evt. ha med seg solslør!

Dersom du har tenkt å begi deg inn på isbreer, burde også dette egentlig gå ganske greit, ettersom det fortsatt ligger mye snø i Jotunheimen (spes. vestlige områder), noe som betyr at breene fortsatt burde være nogenlunde sikre å ferdes på (f.eks. uten taulag)!

_____________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nu vil jeg ikke på ski, så turen falder nok på et mildere sted indtil sæsonen træder ind.

Men for nysgerrighedens skyld, hvordan er det så med snesko? Har ikke hørt nogen nævne disse, hvordan kan det være? Og ville det med sådanne være muligt at tage en tur i f.eks. april?

Har ikke selv erfaring med det, men kunne da være sjovt/interessant hvis nogen ved noget om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Trugetur er absolutt mulig, men det er slitsomt på denne tiden. Utpå dagen vil du bryte gjennom råtten snø, selv på truger(dette gjelder særlig i skogen og rundt bare flekker). Du klarer ikke å gå langt på truger heller, to mil er for eksempel en lang dagstur. Mitt råd til deg er absolutt å vente, hvis du vil til Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truger er bare fint det, men snu gjerne på døgnet. Stå opp kl. 02 - 03 og gå til 11-12 på formiddagen og så slå leir. Da vil du i de fleste tilfellene i Jotunheimen april / mai kunne gå fint oppe på skaren med truger. Unntaket er selvsagt når værgudene koser seg og slipper en halv meter tung våt nysnø ned over landskapet. Da er enhver form for forflytning tungt og med mindre man er en stor gruppe til å bytte på å lage skispor sliter man seg uansett fort ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.