Gå til innhold
  • Bli medlem

hva ville du betalt for vårt tilbud?


Anbefalte innlegg

Velkommen til det demokratiet de fleste av oss omfavener og benytter oss av! Det er ikke noe verre med "konkurranse" fra utenlandske arbeidstakere, enn den konkurransen småbutikkene, slakterne, fiskebutikkene,melkebutikkene, etc, for lengst tapte i kampen mot de store kjedene. Ei heller er det verre når enslige sy-Laila tapte kampen mot de store bedriftene som nå får alt sydd i Kina. Det er bare det at du og jeg ser oss blinde mot dette, fordi det tjener oss selv! Hva skal så vi gjøre med de utenlandske arbeiderne met lilleputtlønn som "truer oss" fra de baltiske landene, Polen og nå i det siste også Italia, Spania, etc? Melde oss ut av EØS? Eller "fungerer" bare argumentet ditt bare når du omtaler folk utenfor Vesten, slik jeg ofte hører andre sier? Hadde det ikke vært for mange av disse så hadde ikke Norge fungert. Det er f.eks. ingen som gidder å vaske lenger, og du og jeg benytter den samme arbeidskraften til å vaske i våre hjem, fordi vi ikke gidder selv. Det er ingen som stenger sykehusene om legene streiker. Men, dersom renholderne streiker, så stenges dørene, og da er det jaggu godt at noen gidder å ta de jobbene slik at vi kan overleve sykdommene iallfall..

Problemet er ikke først og fremst hvor de utenlandske arbeiderne kommer fra. Det jeg tenkte på var at mange av dem kan jobbe like bra for halve prisen men likevel tjene i praksis det dobbelte av en nordmann med full lønn som skal leve i Norge.

Årsaken er skyhøye særnorske levekostnader. Eller rettere sagt levekostnader som skal økes ganske betydelig i årene som kommer. De lover oss dyrere drivstoff, mange flere og dyrere veibommer, mye dyrere strøm, mer eiendomsskatt osv osv. Dette vil ramme mange direkte, men i like stor grad i form av generelt dyrere varer og tjenester pga høyere omkostninger generelt. Vi forresten at forskjellene i levestandard innenlands allerede økes voldsomt. Forskjellene er visst større nå enn de var i mellomkrigstiden.

Med EU's krav om fri flyt av penger, arbeidskraft og varer vil det kanskje gå med resten av de norske arbeiderne som det gikk med "sy-laila"?

Forøvrig. At norge er avhengig av å bli svinebundet av en EØS-avtale er antagelig bare politisk propaganda fra politikere som drømmer om å spise kirsebær med de store gutta. Langt på vei tror jeg de bytter bort landet vårt med karrieremuligheter i Brussel.

Sveits har kommet like bra ut av det med en vanlig handelsavtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er ikke først og fremst hvor de utenlandske arbeiderne kommer fra. Det jeg tenkte på var at mange av dem kan jobbe like bra for halve prisen men likevel tjene i praksis det dobbelte av en nordmann med full lønn som skal leve i Norge.

Årsaken er skyhøye særnorske levekostnader. Eller rettere sagt levekostnader som skal økes ganske betydelig i årene som kommer. De lover oss dyrere drivstoff, mange flere og dyrere veibommer, mye dyrere strøm, mer eiendomsskatt osv osv. Dette vil ramme mange direkte, men i like stor grad i form av generelt dyrere varer og tjenester pga høyere omkostninger generelt. Vi forresten at forskjellene i levestandard innenlands allerede økes voldsomt. Forskjellene er visst større nå enn de var i mellomkrigstiden.

Med EU's krav om fri flyt av penger, arbeidskraft og varer vil det kanskje gå med resten av de norske arbeiderne som det gikk med "sy-laila"?

Forøvrig. At norge er avhengig av å bli svinebundet av en EØS-avtale er antagelig bare politisk propaganda fra politikere som drømmer om å spise kirsebær med de store gutta. Langt på vei tror jeg de bytter bort landet vårt med karrieremuligheter i Brussel.

Sveits har kommet like bra ut av det med en vanlig handelsavtale.

Er vi (vannvittig) offtopic?

Lag ein egen tråd om "Generelle politiske ytringar"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med EU's krav om fri flyt av penger, arbeidskraft og varer vil det kanskje gå med resten av de norske arbeiderne som det gikk med "sy-laila"?

At norge er avhengig av å bli svinebundet av en EØS-avtale er antagelig bare politisk propaganda fra politikere som drømmer om å spise kirsebær med de store gutta. Langt på vei tror jeg de bytter bort landet vårt med karrieremuligheter i Brussel.

Sveits har kommet like bra ut av det med en vanlig handelsavtale.

Det er en grunn til at jeg ikke stemte for EU, ja. Men, det er for banalt å si at dette alene er Ap's skyld (jeg er ikke en Ap-velger, så er det sagt), fordi det var flere partier som mer enn logeret over å komme inn i det store fellesskapet. De kalte det sogar "tilleggsdemokrati", som om det skulle være enklere for en vanlig borger å få frem sin personlige mening når man skulle gå veien om Brussel! Det er jo vanskelig nok å få frem sin mening her på berget, om man ikke skal blande inn folk med helt andre kulturer enn her og stemme på gubbeveldet i Europa jeg aldri kommer til å klare å sette meg inn i, vet jeg. Lobbyister her i Norge er en ting, mens lobbyister i Brussel synger en helt annen aksent enn det vanlige folk gjør og er så fjernt fra vanlige folk at å kalle det "tilleggsdemokrati" er skivebom, hvilket borgerne i EU-landene har fått merke.

Jeg tror nok "dessverre" ("dessverre", fordi dette er prisen å være med i resten av verden) Norge må finne seg i å betale mer enn de gjør i dag for å være med i EØS, selv om de kanskje kunne velge å være like kyniske som de fleste andre landene og gi litt mer f*** slik de gjør. For Norge, som med Sveits, så presses de mer og mer til å følge den raske utviklingen i EU.

At Sveits har kommet bra ut av det gjenstår å se, når de også snart presses til å følge EUs regler mer og mer. Sveits må avfinne seg med at EU utvikler seg, og fremover må Sveits også automatisk innføre EUs lover og regler hvis landet skal ha tilgang til det indre markedet. EU utvikler seg som nevnt raskt og forandringer skjer, og Sveits og EU klarer ikke å oppdatere det opprinnelige avtaleverket i takt med utviklingen. Sveits har fått klar beskjed av EU at de ikke lenger ønsker å skreddersy nye avtaler for Sveits, så gjenstår det å se når/om dette trer i kraft og hva det inebærer.

Selv velger jeg å være så fri for forpliktelser som lån etc, at jeg klarer meg og kan flytte på meg, om jeg skulle føle for det, og bosette meg på et varmere sted hvor det ikke trengs like mye midler til strøm, veier, etc, som her i landet. Jeg føler meg ikke mer bundet til landet enn at jeg er født her, og that's it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi (vannvittig) offtopic?

Lag ein egen tråd om "Generelle politiske ytringar"!

Jeg tenkte på det, men kom til at det ikke var så veldig vannvittig. Markedsanalyser har i stor grad med slike trender å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at jeg ikke stemte for EU, ja. Men, det er for banalt å si at dette alene er Ap's skyld

Det var regjeringen Brundtland som forhandlet frem EØS-avtalen og hun innrømmet etterpå at denne bare var ment å være en mellomløsning frem til et snarlig fullt medlemskap. AP har ellers mye større makt enn oppslutningen skulle tilsi. Partitilhørigheten til mange av de som har de viktigste maktposisjonene i landet viser dette. Det er ikke uten grunn at AP har blitt anklaget for å være "statbærende".

EU begynte med en stål og kull-union. Så ble det økonomisk fellesskap, så "europeisk fellesskap og nå "union". Ikke vanskelig å se hvem vei det bærer.

Grunnen til at jeg mener dette ikke er helt OT er at hvis noe kan etableres, driftes og bli lønnsomt i Norge, så kan det antagelig bli mye mer lønnsomt hvis man etablerer det samme i Europa der markedene og fortjenestemulighetene er mye større.

Jeg kan lett se for meg at europeiske turistbyråer kan få ideen til å starte "villmarkturisme" i norge i stort omfang. De trenger bare å laste opp en buss med europeere, litt mat og noen lavoer og så kjøre til en norsk nasjonalpark. Svært billige ferieløsninger for europeere i gjeldskrise. "Fri flyt av varer, tjenester og penger".

Jeg synes tanken er skummel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var regjeringen Brundtland som forhandlet frem EØS-avtalen og hun innrømmet etterpå at denne bare var ment å være en mellomløsning frem til et snarlig fullt medlemskap. AP har ellers mye større makt enn oppslutningen skulle tilsi. Partitilhørigheten til mange av de som har de viktigste maktposisjonene i landet viser dette. Det er ikke uten grunn at AP har blitt anklaget for å være "statbærende".

EU begynte med en stål og kull-union. Så ble det økonomisk fellesskap, så "europeisk fellesskap og nå "union". Ikke vanskelig å se hvem vei det bærer.

Grunnen til at jeg mener dette ikke er helt OT er at hvis noe kan etableres, driftes og bli lønnsomt i Norge, så kan det antagelig bli mye mer lønnsomt hvis man etablerer det samme i Europa der markedene og fortjenestemulighetene er mye større.

Jeg kan lett se for meg at europeiske turistbyråer kan få ideen til å starte "villmarkturisme" i norge i stort omfang. De trenger bare å laste opp en buss med europeere, litt mat og noen lavoer og så kjøre til en norsk nasjonalpark. Svært billige ferieløsninger for europeere i gjeldskrise. "Fri flyt av varer, tjenester og penger".

Jeg synes tanken er skummel.

Siste ord for ikke ødelegge den opprinnelige tråden helt.

EØS-avtalen ble godkjent i Stortinget med 135 mot 30 stemmer og ble ikke vedtatt av Ap alene. De to nei-partiene, SP og SV, kontrollerte til sammen 28 nei-stemmer. I tillegg stemte to representanter fra AP, tre fra KrF og to fra FrP mot avtalen. Et nei ville krevd 42 stemmer. Med andre ord godkjente resten av partiene avtalen. Fordi avtalen innebar suverenitetsavståelse så krevde det over 3/4 av Stortinget for å godkjennes, og av disse 3/4 så var det flere enn Ap på Stortinget den gangen, vet jeg.

Så kan det diskuteres om denne avtalen er god, om vi bør melde oss ut av den etc, men kanskje ikke på denne tråden. Uansett, så lenge vi fremdeles er en del av denne avtalen, så medfører det selvfølgelig også en del ulemper for oss som utmerket kan være en fordel for andre, slik vi drar nytte av andre avtaler med andre land "motsatt vei".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ung på 80-tallet måtte alle menn i militæret, og der lærte vi å fyre opp primus, slå opp telt, lage mat i felt, overleve i naturen osv osv. Idag er militæret nedlagt, med unntak av 2000 frivillige hvert år som får opplæringa si bak simulatorer. Og det er vel dette som forklarer det store markedet for slike villmarkskurs. Det Norske samfunnet har blitt feminisert. Gutter blir tvunget til å leke med dukker i barnehagen, og når denne generasjonen blir voksen, så betaler de gladelig tusenvis av kroner for at noen skal ta dem med ut i skauen og lære dem å tenne bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.