Gå til innhold
  • Bli medlem

Solcelle til pc


Anbefalte innlegg

Annonse

Hei!

det er som er viktig her er og bruke mins mulig strøm,har du en gammel så tar den nok mye strøm.

Videre er det greit og vite hvor du skal,med tanke på hvor mye sol du får "tilgang" til i norge er det ikke akuratt lett og få "fanget" mye sol med sollcelle enda det er sommer.

Når jeg var i italia i sommer så prøvde jeg den her

http://powershop.as/products/Langturspakke.html

den ble ladet opp 90% på en dag men da er det sol hele tiden,som igjen klarte og ladde en gammel Asus Eee 10.1 tommer opp 70% med ekstra batteri,så den pc her varer vel i 12 timer,så kort sakt blir 1 dag sol= 8 timer pc ca så hadde mere enn nok strøm :)

når jeg var på sykkel tur i norge så ble det vel kanskje ladet 20% på en dag og da var det ok vær,så skal du bruke den på vinteren er det nok ikke mye du får :P

den du refere til har 8,750 mAh in 12V mode 4,100 in 12V mode så er dobbel så stor kapasitet! :) 631g vs 430g

Det som er kjekt med den som jeg har er att den lader veldig fint sammen med Solcellepanel GlobalSolar.

Det solcelle panelet er veldig lett,men det koster jo noen kr.

Hvis vekt er en viktig faktor så er det vansklig,hvis vekt ikke er viktig dvs du skal padle osv ville jeg satset på og ha med mye batteriet slik att man ikke er så avhenig av sol :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du linker til fra sportsnett er bare et ekstra batteri med litt ekstra kraft.

Den vil kunne drifte pcen din alt mellom 4 og 24 timer, helt avhengig av hva pcen din bruker av strøm pr time.

Skal du ha solcelleanlegg som kan drifte pcen din, så trenger du et med rimelig god kapasitet.

Skal du kun lade batteriet med pcen avslått kan du bruke anlegg med lavere kapasitet, men da vil ladetiden bli lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du avhengig av spesielle programmer så du må ha Bærbar PC, eller klarer du deg med en Pad med alle officeprogrammer, mail osv?

Cluet er at solcelle er ikke verdens kraftigste energikilde, og hvis du skal lade en bærbar pc med Solcelle, så er det store forskjelle på hva du trenger...

kontinuerlig effekt ladestrøm :

Sjekket nå 3 tilfeldige dingser her hjemme..


  • "Gaming PC 15,6"" = 19volt og 4,5ampere = 85,5 watt (100% = 5 timer batteritid)
    "Mini NettPC 12"" = 19volt og 2,1ampere = 39,9watt (100% = 8 timer batteritid)
    "Android Pad 10"" = 5volt og 1ampere = 5watt (100% = 12 timer batteritid ++)
    "Mobiltelefon Galaxy S2" = 5volt 0,5amp = 2,5watt

    Om du tar med en gammel PC eller en kraftig PC så vil du trenge VELDIG stort solcellepanel for å klare å lade batteriet oppover..
    En MiniPC vil trenge bare halvparten av en stor eller gammel PC.
    Mens en Pad som lades over 1Amp USB (noen kan også lades ved 0,5Amp, men tar laaang tid) vil trenge bare 1 /17 del av ladestrømmen til en Stor PC...

Solcellepanelet jeg har er på bare 7,5watt, noe som er nok til å lade alle USB-dingser med 1amper, trenger heller ikke å være flom-sol for å lade..

Hva om det er overskyet i en Uke? da vil ikke solcelle klare å lade...

Jeg har funnet ut at sola må minst klare å kaste en klar/markert skygge før solcelle vil begynne å lade. (varierer etter størrelse og teknologi)

Jar tar bare med med USB-dingser som Pad, Mobil og USB AA-batterilader (kamera og GPS bruker AA) på tur (kun ved "behov"), bærbar PC er et strømsluk jeg ikke klarer å dekke til en fornuftig pris og vekt...

Derfor, Må du ha med PC eller klarer du deg med noe mindre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for mange gode tips!:) Jeg har en 15,6" acer. Den er bare et par måneder gammel, men den vil nok bruke litt batteri vil jeg tro. Jeg har planer om å stikke til fjells for å lese til eksamen, og tenkte det ville være mer praktisk å ta med pc, istedet for hundrevis av forelesningsnotater. Det blir jo bare for å lese word- og adobe dokumenter. Har sett litt på Brunton solaris som leverer 26 watt på ebay. Får det for ca 2100 norske kroner, men er usikker på om det vil kunne makte å holde liv i laptopen ca 12 timer per dag..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du faktisk bare skal lese er det kanskje en mulighet å satse på et lesebrett i stedet? Kindle Touch lover omtrent 30 timer bruk og 4 timer ladetid fra USB, dvs én time full spiker på USB (500 mAh) gir drøyt 7 timer bruk. Selv med denne tror jeg tolv timer bruk per dag er i overkant ambisiøst (du trenger da minst 1 Ah lading per dag), men du har i allefall et mye bedre utgangspunkt enn med en PC eller tilogmed nettbrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det sår 19 volt og 3,42 amper = 65 watt på laderen. Det spørs nok om det fort blir vanskelig å holde liv i laptopen i 12 timer da ja..

Jeg får vel heller invistere i et lesebrett til neste gang, og håpe på å holde liv i laptopen noen timer i det minste denne gangen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.