Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips og råd til min første solotur!


Thea88

Anbefalte innlegg

Hei, godtfolk!

Jeg har tidligere lest og lært utrolig mye fra dette forumet. Nå er det på tide å søke råd selv.

Uken etter påske, rundt 9.-13.april, tenker jeg og bikkja oss opp på Hardagervidda. Dette blir min første solotur vinterstid, og det er også første gang hunden min blir med på en slik tur (altså på hytter, og ikke i telt/ute).

Ruta tenker jeg blir som følger: Finse-Kjeldebu-Rauhelleren-Tuva-Ustaoset. Kjøper togbilletter til full pris, slik at jeg kan dra hjem når det passer med været (og lommeboka..). Det kan jo tenkes at kroppen min sier stopp litt før hodet også..

Hva tenker dere om denne ruten? Alle etappene er på ca 30km, med unntak av den siste som er på 8km.

Det blir ikke telt denne gangen, siden jeg rett og slett ikke har utstyr til det. Dessuten synes jeg det er trygt å ha en hytte å sove på, siden jeg ikke har så mye erfaring i fjellet vinterstid.

Både bikkja og jeg er i ganske så god form, så jeg tror og håper at dagsetappene er overkommelige hvis været er sånn nogenlunde.

Hva bør jeg ha med meg av sikkerhetsutstyr?

Hittil har jeg tenkt på spade, liggeunderlag, sovepose som tåler ca. -10, vindsekk (som har plass til både bikkja og meg), samt primus og proviant. Er det i overkant? Eller er det flere ting jeg trenger?

Jeg har også hatt et par allergisjokk de siste årene, så har med et godt utstyrt reiseapotek

Utenom dette har jeg med meg godt med klær, varmt og vindtett, samt div. utstyr til bikkja. Kart, kompass og gps er selvsagt med!

For mange her inne er det sikkert en latterlig enkel tur, men for lille meg er det rene ekspedisjonen :P

Tips og råd rundt mottas med stor takknemlighet!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pass på at sekken ikke blir for tung (i forhold til hva du er vant til å gå på ski med).

Synes lista di ser fin ut jeg. Det er både fordeler og ulemper med å ha med brenner. Det viktigste er å få nok veske, også i nødsituasjoner. Det er umulig å fyre med en brenner i vindsekk. TIl det bruket er termoser/vannflasker bedre. Samtidig er det ganske hyggelig å stanse på en rab å fyre primus. En liten snøhule kan også graves for å fyre i ved behov.

Sovepose vs mer varme klær kan også diskuteres. Velg det som er lettest (gir mest varme per gram).

Hodelykt så jeg ikke på lista. Det er vanskelig å lese kart uten når det mørkner. Ofte vil det være mulig å sitte noen timer i vindsekken for så å gå videre. Lykta bør være kraftig nok til å se fra en stake til neste. Av sikkerhetsutstyr er det bare litt sølvtape jeg alltid tar med, ellers er det mye man kan legge i en slik pose.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er godt vant med vinterturer av litt lenge så hadde jeg absolutt ikke spart plass/vekt ved å droppe sovepose for mer varmeklær. Ta med både dunjakke og posen, er ikke mange kiloene ekstra og sammen med en vindsekk vil den være gull hvis du havner i en kjip situasjon. Termos er også lurt, da tilgang til varm drikke uten å måtte dra opp brenneren hver gang er fint.

Husk at hardangervidda kan ha ganske mye vær så hvis du ikke er vant til å grave snøule/grop så jeg vil anbefalle deg å prøve å få tak i et telt og bli god på å sette opp dette. Ellers virker dette som en kjempe fin tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill!!

Hodelykt er selvfølgelig med :) En bitte liten til bruk på hytta + en kraftigere som jeg evt. kan gå med i mørket.

Primusen har jeg hovedsaklig med for å kunne lage meg en digg lunsj underveis + ved nødstilfelle. Satser på å grave meg en snøhule hvis jeg blir nødt til å tilbringe natten ute. Det er lenge siden sist jeg gravde snøhule, men jeg fikk med meg endel tips på det forrige "Ut i naturen" -programmet. En liten hule til meg selv og vofsen skal jeg klare å få til. Spaden jeg har er uten snøsag, bør jeg i tillegg skaffe meg en slik? Så et sted at de hadde spade m/sag i skaftet. Verdt investeringen?

Jeg tar nok med meg både dunjakke og sovepose. Jeg skal stort sett sove på selvbjetjente hytter (siden det er etter sesong. Bare på Tuva venter det full oppvartning), så da kan det jo bli litt kaldt om natten. Den ekstra vekten er det verdt :)

-Teip er notert! Har med sportsteip, men det er sikkert ikke dumt med noe kraftigere i tillegg :D

Ang. brensel. Hva ville dere tatt med dere på den tiden, og hvor mye? Kan jo variere fra flere minus til skikkelig vårvær.

Har en primus omnifuel :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne dagsetapper du har lagt opp til. 30 km i bra vær på bra føre er en ting. 30 km i dårlig vær på bra føre er noe annet. Det er også 30 km i bra vær på dårlig føre. For ikke å snakke om 30 km i dårlig vær på dårlig føre. Hva om du får noe annet enn bra vær og føre flere dager på rad? Eg lurer på om du kan ha lagt opp til for lange dagsetapper når du er "avhengig" av å nå ei hytte. Kjeft iallefall ikke på meg når du etter 2 mil gremmes over at det ikke står ei hytte der.

En grei regel er å beregne 2 dl bensin eller parafin pr. dag for vann og mat når en bor i telt, men du skal jo bo på hytte......Eg vil anbefale bensin eller parafin. Fordelene og ulempene ved de kan du lese om her på forumet. De fleste bruker bensin. Uansett hva du velger så gjør deg godt kjent med brenneren din. Ta med rep. sett og smør pakkningene. Fyr den opp hjemme og sjekk HVER gang at brenneren ikke lekker før du tenner fyrstikken. Sjekk at bensinen/parafinen er av god kvalitet FØR du drar på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- GPS er med! Trives best med kart og kompass ("gammel" orienteringsløper), men greit å ha hvis tåka kommer eller hodet visner.

- Dagsetappene er kanskje litt i lengste laget, ja. Men jeg har gode muligheter til å ta en hvildag eller to underveis hvis været blir dårlig. Har hele uken på meg :D

Jeg tenker uansett å starte ganske tidlig på dagen, og ta en god rast halveis til neste hytte. Men igjen, vær og føre spiller en stor rolle her. Satser på at kroppen holder seg frisk og rask, både min og bikkjas. Hvis ikke lover jeg i allefall å ikke kjefte på deg, Fjellbokken :)

Takk for innspill ang. brensel. Skal lese meg opp enda litt mer her på forumet. Regner med at det blir renset bensin, har god erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.