Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur i påske


norpixx

Anbefalte innlegg

Tenker på en tur til påske kun med hunden.

Har tenkt på Venlifjellet-Åhomnuten-Roholtfjellet.

Noen som har gått der? Er det noen fiskevann i nærheten?

Det hele ligger i Kviteseid Kommune.

Skal være en 3-4 dagers tur med telt.

Hvordan kan jeg trene meg opp når gjelder ryggsekkbæring?

Har ikke vært på en slik tur før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ingen anelse om det området du skal på tur i men mtp på ryggsekktrening så er det en ting som gjelder. Gå med sekk. Pakk opp den sekken du skal bruke med tilsvarende vekt/vektfordeling som du kommer til å ha på en langtur. Gå turer som passer til din fysiske form, og øke lengde/varighet etter hvert. Er også en mulighet å begynne med mindre vekt i sekken, og øke antall kilo der etter hvert, hvis den reelle vekten på tursekken er for tung i starten. Gå gjerne i kupert terreng. Noe jeg har gjort flere ganger, er å ta storsekken når jeg skal på butikken å handle. Da får jeg unna enda et gjøremål i samme slengen. Men det forutsetter jo at da du har en butikk i passe avstand hjemmefra... Intensiteten på treninga kan jo gjerne være omtrent den samme, eller høyere, enn den du ønsker å ha når du skal ut på tur!

Det kan også være en fordel å bruke det antrekket du kommer til å bruke på turen også under trening, spesielt om du har f.eks en bukse med seler og spenner, eller annet som blir liggende mellom deg og sekken. Da styrker og tilvenner du huden der det evnt blir liggende å 'gnage' litt. Om ikke annet finner du ut på forhånd om det er noen slike steder. Da slipper du forhåpentlig vis gnagsår etter en halv dag på tur;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, nesten butikken er 1,5mil unna så det er litt langt vekke. Men jeg tenkte på det samme i grunnen med å bruke sekken til trening med noe oppi.

Turen jeg skal gå begynner på ca 350moh om jeg husker det riktig.

Første toppen er rett under 1000m den andre litt over 800m og tredje topper er på litt over 1000m høyde.

Jeg skal nå snart planlegge mer om turen for å se om det er mulig å klare det. Jeg skal kose meg og ikke løpe. Hehe.

Her er kartet.

http://www.turer.no/turkart_vradal.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.