Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS; "Sy sammen" TOPO Premium kart


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg 3 TOPO Premium Kart til til min Garmin GPS. Jeg måtte kjøpe 3 kart for å dekke området Etnefjellene. (Stavanger, Bergen & Hardangervidda).

Kan ikke si at jeg gleder meg til å bytte mellom disse 3 små microSD kortene når jeg står der i fjellheimen, når jeg passerer disse rette linjene på kartet. Synd de ikke kunne se områder som naturlig hører sammen når de laget disse kartene.

Er det mulig å kopiere inn Bergen og Hardangervidda kartet (Det er Stavanger TOPO Premium kartet som dekker størst del av Etnefjellene) inn på microSD brikken til Stavanger kartet, slik at jeg slipper å bytte microSD brikke når jeg passerer over linjen til neste kart nordøst i Etnefjellene? Hadde vært fint om jeg kunne hatt de aktuelle kartene på 1 SD brikke når jeg befinner meg i disse krysningsområdene på kartet.

Hadde jeg kjøpt de TOPO Adventure (som bare har 1:50K i målestokk på en CD) kunne jeg valgt de aktuelle områdene og overført dem til GPS-en for å fått 1 naturlig kartområde via Mapsource. Er det en slik mulighet i programmet BaseCamp som brukes for TOPO Premium?

Regner med at det er flere som kan får dette problemet. F.eks i Rondane, der Østerdalen brikken dekker mye av Rondane, men at man trenger Jotunheimen og Trondheim karte i tillegg for å gå etter GPS i nord vest i Rondane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har ikke jeg noen erfaring med kart levert på microSD.

Er microSD-kart låst til minnekortet det er levert på?

(det vil jo være max forbrukerfientlig)

Men går det ikke ann å "sy sammen" kartblad i MapSource for så å overføre det relevantet kartet til GPS`n.?

Til internminne eller et minnekort med nok plass...?

Jeg har ikke byttet kart på min Garmin på lenge, husker ikke helt dette...

Men har alltid MapSource på pcn, kjekt å sjekke terreng og overføre ruter med..

Men har som sakt ikke overført kart på lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med Topo premium, men jeg kjøpte et eiendomskart over hjemkommunen min til Garmin på sd kort. Dette kartet var låst til brikken og kunne ikke tas inn i mapsource eller tas backup av uten triksing og ulovligheter. Rimelig sikker på at det er samme løsningen på Premium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lett litt på nettet og ser at Topo Premium kartene visstnok har kopibeskyttelse. Da kan jeg bare slette sikkerhetskopiene jeg har tatt av dataen på brikkene også da. Her har Topo eierne sett litt for mye på hva iTunes gjorde for noen år siden? Synd de ikke har oppdaget at vi er i 2011 nå. Ille dersom man ikke kan ta backup av dataen man har kjøpt.

Tenkte ikke på å kjøpe alle kart på en gang i fjor. Kjøpte CD fra Østerdalen i 1:50 og Rogaland/Stavanger som Topo Premium. Når jeg nå ønsket å utvide og kjøpte 2 nye kart er det et stor minus for løsningen at jeg ikke har alle på en gang og på en brikke.

For Topo Adventure så kommer kartene på diverse CDer og områdene man ønsker å få overført til GPS-en blir overført til internminne via Mapsource. Hver lille "rute"/"område" tar litt over 1MB så med min Oregon 450 har jeg 800MB ledig og dermed hadde jeg god plass til å lagre disse dataene da jeg gikk i Rondane (Holdt meg borte fra Rondane i nordvest da de områdene ikke er med på Østerdalen kartet) :P Burde vært noe slikt for Topo Premium kartene også kanskje med lisens mot GPS-en man har og overføring av kart via internett.

Men det er en grunn til at jeg kjøpte de nye kartene som Topo Premium og det var bedre oppløsning og info i og med at de kommer i 1:20K. Synd at et slikt Topo kart produktet nå blir et irritasjonsmoment med disse "kontorfolka" som har brukt linjal til å lage grensene på kartet istedenfor å tenke turområder og kanskje bruke veier eller fjorder/vann som naturlige grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste løsningen for oss er å hjelpe frikart.no om vi ikke er fornøyd med løsning til geoinsight.

Men ...

Jeg tror at Geoinsight slår sammen flere kartbrikker om du snakker med dem. (Men jeg tipper det betyr at du må sende brikkene til dem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.