Gå til innhold
  • Bli medlem

180km, 5dager. Generelle tips og råd


NC89

Anbefalte innlegg

Hei, vært ivrig leser en stund. Men som dere sikkert ser er dette mitt første innlegg.

Jeg planlegger en tur i påsken, fra Follo-distriktet til svenskegrensen og tilbake igjen.

Dette gir meg 5 dager, og en distanse i mellom 160-220km.

Da jeg ikke har erfaring med turer av denne typen tidligere, lurer jeg på noen ting:

1. Kan jeg regne med å få til 10-12 timer effektiv marsj per dag, eller blir det i overkant mye å bite over? Med tanke på at jeg skal lage mat (over bål, i alle fall om kvelden samt et lite kaffebål om morgenen). Keep in mind, må også sette opp leir å gjøre andre tidkrevende ting (sove, personlig stell osv.)

2. Hvor mye mat trenger jeg? ligger på ca 3500kcal til daglig. Regner med å ha en samlet vekt på 115-125kg (hvorav 90kg består av meg).

3. Hva burde jeg ta med av utstyr, holder det for eksempel med to komplette klessett (et tørt, et vått)? Bue sag og øks, eller bare samekniven?

Kan legge til at jeg trener en del på å gå med tung bør, og derfor ikke helt uvant med storsekken på ryggen. Blir mer det å gjøre det over tid som blir forandringen, samt det og "bo ute".

Mvh. NC89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som en fin tur, men er det ikke snakk om noen ganske drøye dagsetapper? Det kan godt være at du orker å gå 3-4 mil en dag uten problemer, men det kan kanskje være litt ambisiøst å gjøre det fem dager i strekk?

Ellers så er det ikke dumt å ha amisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at du orker å gå 3-4 mil en dag uten problemer, men det kan kanskje være litt ambisiøst å gjøre det fem dager i strekk?

Det er det som er det store spørsmålet. Vet jeg klarer å gå langt med lite hvile, men til lunsj på den tredje dagen, skal jeg helst være på grensa. Noe som i seg selv er en skikkelig tur, men da er jeg bokstavelig talt bare halvveis.

Ambisjoner og mål er absolutt ikke dumt. Men de skal jo helst være overkommelige også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å gå lange dager (10 timer eller mer) fram for å gå raskt og ha lengre hviletid. Her er nok folk forskjellige. Det gjelder spesielt på lange turer. Går jeg for hardt blir det hviledag fortere. Kroppen sier fra når den trenger hviledag. Det er lite effektivt å fosøke å stå imot (hvis man ikke må).

På lange turer trenger i allefall jeg ca 10 timers søvn/hvile Fire timer til morrabål og kveldsbål holder fint Ta med øksa framfor samekniven. Sagen kan du la ligge. Den passer best til santhansbålstørrelse.

Kvaliteten på stiene vil nok være avgjørende for om du klarer å gjennomføre turen. Jeg kjenner ikke området, men det er forbausende lenge snøen ligger igjen i nordvendte lier beskyttet av skog. 10-15cm med råtten snø gjør turen kanskje tre ganger så tung.

Ikke ta med for lite mat. Men jeg synes 3500kcal for en mann på 90kg hørtes mye ut for vanlig drift hvis du ikke er veldig aktiv. Det er ca det jeg tar med på harde turer (jeg veier 80kg). Jeg pleier å ha med godt med bixit, nøtteblandinger, annen kjeks, sjokolade mm. til å fylle på lagerne på slutten av dagen. Spiser litt, jevnlig - det hjelper for å hindre at tempo blir alt for labert.

Lettest mulig utstyr er alltid et pre. I skogen, med mulighet for tørking over bål og lite vind, trenger man ikke så mye klær. Ha med godt liggeunderlag og varm sovepose. To sett ullundertøy er lurt. En fleccejakke, ullgenser el. Godt med sokker, lue, votter, vanter og hals (gir varme der det trengs, ikke for mye og ikke for lite). Skalljakke og bukse er nødvendig hvis det regner eller er veldig fuktig, men kan ellers bli for varmt å gå med. Her hadde jeg sett ann værmelding og temperaturvarsel før jeg bestemte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 3500 kcal høres lite ut. Gikk Nordmarka rundt i uke 2 i år fra 7.1 til 16.1. Med pulk ca 50 kg- snødde mye. Jeg brukte ca 6000 kcal pr dag. Veide da de samme 98 kg etter turen. Det må vel sies at jeg trenger mere mat enn de fleste til vanlig. Det var en kose tur slik at jeg hadde med blant annet 1,8 kg med marinert indrefillet + 9 pakker bacon etc.

Tror også dagsetappene dine er i lengste laget. Men du vet vel selv hvor dine grenser går, best selv.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta med for lite mat. Men jeg synes 3500kcal for en mann på 90kg hørtes mye ut for vanlig drift hvis du ikke er veldig aktiv. Det er ca det jeg tar med på harde turer (jeg veier 80kg).

Har absolutt ikke en stillesittende jobb, dessuten øker jo treningsøkter energibehovet betraktelig. Er ikke lange løpeturen man skal ta, før man må spise 1000kcal mer.

Forøvrig veldig bra innlegg :D Med mange gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hjelper på kcal-forbruket å trene skikkelig. Jeg får for lite trening i hverdagen. Hvis man ligger langt under kcal-behovet over flere dager blir det hardt. Jeg har forsøkt det på mange turer over flere år. Det går utover humør og yteevne. Gjør ingenting å tære litt på reservene, men ikke for mye. Maten bør også bestå av mye karbohydrater på hardere turer. Jeg går opp ca 1000-1500kcal i forhold til normalbehov.

Jeg pleier ikke bli spesielt sulten på turene, så lenge maten inntas regelmessig. Dagene etterpå kan jeg imidlertid merke økt appetitt. Det er ofte ikke spesielt avhengig av hvor mye jeg har spist på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.