Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppfeting til ekspedisjon, tips?


Anbefalte innlegg

Heii og hopp,

Driver såvidt det er forberedelser til 1årig+ villmarksår i den nord Amerikanske villmarka, avreise høst 2012. Har startet den lange prosessen for å komme i bedre form, blir nok en fin blanding av løping av gane med sekk/pulk/dekk.

Men, til poenget. Et det noen som har tips til oppfeting for ekspedisjon? Har fått tips om å sikte mot rundtom 15kg ekstra spekk på kroppen, hvordan klare dette samtidig som jeg skal trene såpass aktivt. Og, hvor lenge i forkant må jeg begynne med spisingen? Hva bør spises? Har (til min store skuffelse) forstått at det ikke nødvendigvis er så luft å bare spise fastfood, bare fordi man skal legge på seg fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først vil jeg si at jeg aldri har vært på noen ekspedisjon men er interessert i temaet. Lurer på om du skal forflytte deg over store avstander eller om du stort sett skal være i ro? Skal du fange maten din selv? Skal du stort sett være i ro og fange maten selv tror jeg du heller bør lære deg fangstmetoder, fiske, hvordan du lager snarer osv. i tillegg til å komme i form. Noen kg ekstra på kroppen varer ikke lenge hvis du ikke har mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 kilo hørtes litt ekstremt ut? men jeg har ikke så veldig god peiling... Monsen pleier hvertfall og legge på seg ca 6 kilo over normalvekt

Tror de kiloene forsvinner fort ja hvis du beveger deg, men 15 kilo tror jeg du får mer problemer en det nytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ingen ernæringsekspert (er heller det motsatte), men 15kg er tips fra Børge Ousland. Han har pleid å legge på seg 15-17kg på sine polferder.

edit: Sjekka mailen, og var vist 10kg han anbefalte meg. Men dette blir jo vanskelig å si, ettersom jeg ikke vet på forhånd hvor mye jeg skal bevege meg. Første pri er uansett det å komme i bedre form. Det jeg egentlig er ute etter er noen som enten har erfaring med det samme selv, eller noen med god peiling på ernæring som kan komme med tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg så Rune Gjeldnes og co., i ett tv program. De drakk melk med ei skje matolje i......(høres ikke noe godt ut!) i forbindelse med å opprette ett spekklag på kroppen før en ekspedisjon. De hadde sikkert mange andre triks også, men dette var det som festet seg i minnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres helt konge ut. Gratulerer med forestående tur.

Jeg ville heller ha fokusert på å komme i god form enn å legge på meg opp mot 15 kg. Ousland er vel litt i overkant ekstrem, og det virker ikke som om du skal gå 1000000000 km vinterstid over polhavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.