Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling til 14 dagers.


Janpåtur

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg og min kamerat skal ut på tur til sommeren, vi skal på tur de to siste ukene i juli. Turerfaring er god, men ikke god nok så vi skal ligge i hard trening i både kondisjon, utstyr og fysisk, gå mindre turer får å se hvor grensene våre går. Håper på at vi kommer over ens på turene :-) til nå er det jeg som setter i gang dette, og videre også ser litt nærmere på hva som befinner seg der ute av muligheter.

Vi har bestemt oss for 14 dager, i et behagelig tarreng. Noe vanskelig skal det også være. Det skal gi en spennende opplevelse slik at dette er noe vi også kan gjøre igjen!

Jeg lurer på om dere har noen anbefalinger til turer, litt om oppakning og hva som er viktig å forholde seg til i naturen.

Da jeg kan si at jeg ikke har vært i militæret, men vært mye på dagsturer og helgeturer. Har aldri dratt det lenger og føler på at nå er det tid for å stige nye fjell.

kom også med mer som er viktig en det jeg har skrevet.

Håper på svar,

Mvh Janpåtur. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er tanken å starte turen og avslutte samme sted, skal dere benytte tog, buss eller bil for å komme dit?

Skogsterreng eller stort sett snaufjell eller noe av alt?

Så gjelder det proviantering, skal dere stort sett bære med dere alt eller proviantere flere ganger etterhvert?

Telt eller overnatting i hytter?

Stort sett følge stier eller DNTmerking eller utenom disse?

Kart og kompass-kunnskap?

Hva med en vandring over Dovrefjell - over Hjerkinn - til Rondane - og så over til Venabygdsfjell?

Eller Lomsdalen - Visten?

Femundsmarka over til Sverige for så å gå tilbake.

Mulighetene er uendelige, men først bør du besvare en del av de spørsmålene jeg her stiller for jeg kan gi noen ytterligere tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gått turen selv? Snakket nettopp med en kolega av meg som har gått en rute fra bardufoss og rundt istinden og over svenske grensa. Spennende!

Jeg har gått en del i Dividalen og i Rostadalen. Fra Kauto til Reisadalen til Divi/Rosta har jeg selv aldri gått, men jeg har en kompis som har gjort det - han sa at det var en heftig opplevelse. landskapet består mye av flate daler etc, så det er fint å gå. Du må nok påregne noen våte elvekryssinger, men det er bare kos.

Dersom du kommer over Fjell og Vidde (forrige nummer) så er det to jenter som har gått en tremåneders fra Abisko og nordover. Du kan jo lese den for å få litt innføring i hvordan landskapet er.

Et ankepunkt kan være at dere vil gå såpass tidlig. Det kan være store partier med snø i fjellet i midten av juni. Elvene kan også være i overkant store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Turtips.

Jeg liker meg godt på Hardangervidda øst. Terrenget er spennende, "lettgått", og er du heldig finner du endel fortidsminner, bla dyregraver, og ledgjerder

Siste uke i juli starter jeg på en 14 dagers tur fra SYNKEN ved MÅRVATN i TINN, TELEMARK. Se kart, GodTur.no og skriv inn Synken (Tinn).

Fra Synken vil jeg gå inn på Vikfjellet, første stopp Holken (1285). Følger så Vibekkfjellet vestover og trekker ned mot det midtre Sletteidvatni (1306). Fisker i vannene rundt Øvre Sletteidvatni (1307), vannene ovenfor (1229 0g 1330) samt Gunnvaldstjørni (1385 og 1362).

Deretter går ferden mot Geitvassdalen. Den skal jeg følge ned til Hengebrua over Lågen til Rauhelleren. Om du er medlem av Turistforeningen kan du overnatte/proviantere på Lågaros. Ved Muran er det en åpen hytte med ovn.

Etter Geitvassdalen vil jeg følge stien til Mårbu, men der den krysser kjerreveien vil jeg følge den nordover og fiske meg nedover SKJORTEVASSDRAGET til Mårbu, og ta båten tilbake til Synken.

Du trenger 3 fiskekort som kan kjøpes på Synken, evt av Even Prestegården som driver skyssbåten

M/B Mårfjord Tlf. 481 02 005 eller www.maarbu.no. Seilingstidsrom: 1. juli - 15. september 10.

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.