Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe telemarkski


magkyr

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe telemarkutstyr, men vet ikke hvor jeg skal begynne. Har prøvd å google meg litt frem, men blir egentlig ikke mindre forvirret av det.

Skiene skal brukes både på topptur og i bakke. Foreløpig har jeg ikke stått så mye på telemark, men skal på folkehøyskole friluftslinje neste år, og vet at skiene kommer til å bli mye brukt der. Trenger tips til hva jeg skal se etter når jeg skal kjøpe ski, og hvor jeg bør kjøpe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Telemarkkjøring har i de senere årene utviklet seg fra å være en teknikk til bruk ute i terenget til å bli en ren alpin sport, og det har også utstyret. Skal du bruke skiene til anet enn å kjøre i alpinbakker så bør du se etter såkaldt "Backcountry" utstyr. Sko og bindinger som er stive nok til å kjøre med men også myke nok til å gå på tur med. Skiene bør være mykere enn vanlige tur- og langrennski, men ikke så myke at de ikke er brukenes til turgåing. (Det bør være litt luft under midten av sien når du står på gulvet.) God innsving er viktig og selvfølgelig stålkanter. Du vil sikkert få god veiledning hvis du går i en seriøs sportsbutikk.

Hvis du ikke har teknikken helt inne så kan det være lurt å få litt instruksjon. Det kan også være lurt å kjøre med en i stedet for to staver. (Eller hold begge stavene samlet.) Hold staven med begge hendene, på tvers forran kroppen og når du svinger passer du på at staven alltid holdes på tvers av bakken. Da motvirker du "Rotasjon", dvs. at overkroppen får feil vridning, og da unngår du å havne på rygen.

Hvilket merke du velger på ski og støvler er ikke så viktig, bare det er tilpasset ditt behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv lærte jeg å stå telemark på 90-tallet, da alle skulle kose seg med nasjonalromantiske "fjellski" og lærstøvler i alpinbakken. Skikkelig sving på teknikken ble det ikke før jeg fikk tungt utstyr: Plaststøvler og alpinski med egenskaper som gjør at de funker kjempebra som telemarksski.

Basert på mine erfaringer og det lille jeg har sett av andres kamp for å bli gode vil jeg absolutt anbefale ski som er gode både i bakke og løssnø - "allround" telemark ski. Ikke for myke til at de blir ubrukelige på hardt underlag, samtidig så brede at de takler løssnø.

Topptur med slikt utstyr er helt klart mulig, men da skal det helst være kort vei til det bratte og morsomme. Til litt lengre turer vil jeg nok si at det er bedre å ha et par lettere ski som er bedre å gå med. For eksempel Åsnes Nansen med kortfell, eller av de mer rendyrkede og aller bredeste topptur/fjellskiene til Åsnes.

Husk at det du lærer på tunge telemarkski er overførbart til lettere ski (og omvendt). Det innebærer litt justering av teknikk, men det i seg selv gir også en læringsgevinst. Jeg tror det lureste og mest effektive er å få teknikken i kroppen med tungt utstyr og så kan du gi deg selv de større utfordringene som lettere utstyr innebærer.

Mitt råd er altså egentlig 2 par ski... og ja, det blir dyrt.... men det er godt mulig du kan bruke samme par støvler. Flere innlegg de siste ukene om bruk av plaststøvler på langtur, gode tips å snappe opp der.

Andre får svare på om for eksempel Åsnes toppturski er aktuelle som nybegynnerski i bakken, det har jeg null erfaring med. I så fall slipper du kanskje unna med ett par ski? Derimot er jeg skråsikker på at nybegynner på lette fjellski er en kollosalt ineffektiv måte å lære telemark på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg anbefaler "Backcountry" utstyr så er ikke dette lette fjellski, men ski som tidligere ble betegnet som "telemarkski". Hvis du ikke klarer å lære telemarkteknikk på sike ski så er det kanskje på tide å vurdere en annen fritidssyssel.

Fordelene med såkalt tungt telemarkutstyr med plaststøvler er at du bruker ski som vel er telemarkens svar på Carvingski. Ski som svinger av seg selv bare du klarer å kante dem litt og trå dem litt ned. En god hjelp selvfølgelig, men etter min mening kun brukenes i alpinbakken og helt ubrukelige til andre ting. Det burde ikke være nødvendig for en "nybegynner" å innvestere i slike ski eller for den del to par ski. Innvester heller de pengene i litt kyndig skiinstruksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på hvilket terreng og hvilke turer man skal begi seg ut på og hvilket mål man har for kjøringen. Jeg kan garantere deg at det utstyret du snakker om ABSOLUTT ikke holder mål på mine turer og min type kjøring.

Eksempel:

post-8086-133474742673_thumb.jpg

post-8086-133474742677_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan garantere deg at det utstyret du snakker om ABSOLUTT ikke holder mål på mine turer og min type kjøring.

Da har du sikkert en del mer erfaring og "skills" enn det magkyr gir inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det handler om type turer. Er målet med toppturen å få best mulig kjøring nedover i bratt terreng, så er det stive platstøvler og breie ski som er tingen. Skal man gå på typiske fjellskiturer der det handler om å komme seg ned fjellet og sette noen lange telemarksvinger der terrenget tillater det så er det bare å kjøre på med fjellski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.