Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødbuer i Sverige


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

En fjellvant fyr fortalte meg en gang at hver gang noen dør i svensk fjellheim så settes det opp en nødbu omtrentlig der personen døde. Dette for at eventuelle andre vandrere skal kunne søke ly og forhåpentligvis overleve eventuelle uforutsette vanskeligheter. Derfor kan man mens man går i svensk natur støte på små "nødbuer" på merkverdigste steder.

Jeg for min del synes dette høres snodig ut. Kan noen bekrefte dette eller er det bare en bløff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei ! Jeg har gått en del på Kungsleden og Padjelantaleden. Der finner man her og der det svenskene kaller "Vindskydd". Det er små "rastebuer" ville vi kalle det og som vi også har en del av i vårt land. Jeg har aldri sett eller hørt om den type buer som du skriver om. Men det er jo ingen garanti for at de ikke finnes på steder hvor jeg ikke har vært. Hvis du stiller spørsmålet på www.utsidan.se så får du nok et bedre svar enn det jeg kan gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
En fjellvant fyr fortalte meg en gang at hver gang noen dør i svensk fjellheim så settes det opp en nødbu omtrentlig der personen døde. Dette for at eventuelle andre vandrere skal kunne søke ly og forhåpentligvis overleve eventuelle uforutsette vanskeligheter. Derfor kan man mens man går i svensk natur støte på små "nødbuer" på merkverdigste steder.

Jeg for min del synes dette høres snodig ut. Kan noen bekrefte dette eller er det bare en bløff?

Det kan du avfärda som en fånig skröna. Däremot finns alltså en hel del

"raststugor" i svenska fjällen, ofta halvvägs mellan två stugor

i de mer stugtäta områdena. Det finns sittplats i stort sett,

ofta nödtelefon. Ofta finns också en gästbok, vilket kan vara

praktiskt - förbipasserande vandrare kan ha efterlämnat värdefull

information om framkomlighet, raserade broar, osv.

Jag har själv en enda gång besökt en sådan raststuga och plitat

ned vad jag tyckte andra borde veta, vid Jurun.

Jag vet inte hur vanligt det är med dödsfall i svenska fjällen - det är ju en hel

del olyckor i Sarek, som är helt utan tillrättaläggning (utom enstaka broar),

men mitt intryck av olika berättelser är att de flesta offren är utlänningar.

De är ICKE avsedda för övernattning.

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.