Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkel- og fottur - en fin kombinasjon


arildgs

Anbefalte innlegg

For noen år siden tok jeg frem turstøvlene, pakket sekken, fant frem sykkelen og sykkelvogna og reiste til Rondane. Med utgangspunkt i Døråseterene nådde jeg rundt i store deler av fjellområdet på en helg. Det ble en blanding av sykkel- og fotturer. Fra veien som går øst for Rondane er det gode muligheter for å sykle innover mot både Dørålseterene og Grimsdalshytta. Fra sistnevnte kan sykkelturen også forlenges ned mot Dovre eller ned og opp igjen til Haverdalsætri. Veien inn til Bjørnholia er jeg noe mer usikker på, men jeg tror også denne kan la seg forsere med sykkel. Alt-i-alt; mange gode utgangspunkt for å traske videre innover i Rondane til fots.

Den mye omtalte Rallarveien over Finse og ned i Flåmsdalen er et annet (kanskje opplagt) turforslag for denne type turer.

Jeg trives veldig godt med denne typen turer. I en sykkelvogn er det god plass til sekk, støvler, telt og proviant. Vekt er ikke like kritisk som for fotturer. (Man får til og med plass til en dusj-bag om man ønsker litt ekstra komfort :wink:).

Finnes det andre her på forumet som har erfaringer/turforslag for kombinasjonen sykkel- og fottur?

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Helt enig Arild, Rondaneområdet kan med stort utbytte besøkes med sykkel, og Grimsdalen er bare helt nydelig.

Bjørnhollia kan forøvrig nås på vei fra Atnadalen, men å sykle videre er ikke noe vits i. Jeg bar en gang med meg sykkelen fra Bjørnhollia over til Rondvassbu, i håp om å få sykkelbar sti etterhvert. Vakke no gøy i det hele tatt, bare stein og atter stein....

Fra Mysuseter kommer man kjapt med sykkel på grusvei inn til Rondvassbu, og herfra er det jo en del topper å gå på for dem som vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns jo så mange muligheter i Norge for kombinasjonen sykkel/fjelltur, men jeg skal begrense meg til å nevne et område som jeg mener er ypperlig, nemlig indre deler av Sognefjorden med Jostedalen. Den siste strekker seg langs store deler av Jostedalsbreens østside, og de mange sidedalene inn mot breen gir mange muligheter til fine turer. Fra første sidedal, Leirdalen med en idyllisk bortgjemt bygd kan en bestige de karakteristiske nabotoppene Hesten (1632 m) og Såta (1701 m) (den siste en brekuppel) som er godt synlige nede fra Gaupne. Neste sidedal er Krundalen. Her møter Bergsetbreen deg som en hvit vegg innerst i dalen. På sydsiden av dalen kan en gå opp til Røykjedalsbandet hvorfra en kan beskue den mektige floden av en brearm, nemlig Tunsbergsdalsbreen som vel er den største brearm i Norge. På nordsiden kan en gå opp til Hauganosi/Steinmannen (1456 m) hvor en på turen passerer nær det oppsprukne brefallet til Tuftebreen. På Gjerde ved inngangen til Krundalen er det campingplass/hotell.

Neste sidedal en kan sykle inn er til Nigardsbreen hvor du møter den store turiststrømmen. Fra parkeringsplassen kan en gå inn til breen (det går også båt). Etter Nigard er du mer alene på veien forbi Fåberg og inn til idyllen Fåbergstølen. Før du når denne kan du gå inn til Fåbergstølsbreen og opp langs høyresiden av denne på nydelige svaberg. Ved Fåbergstølen er det fine teltplasser, men det kan hende at det ligger grupper på brekurs her inne. Veien videre går forbi de enorme Fåbergstølsgrandane med utsikt til Stegholtbreen og ender høyt oppe ved Styggevatnet (1200 m) som nå er skamfert av en enorm steindemning. Men det kan være interessant å dra helt inn hit for å betrakte det golde landskapet som breen har skapt. På østsiden av Jostedalen ligger fjelltoppen Vongsen (1757 m) med flott utsikt og som lar seg bestige fra dalen.

Og enda har jeg ikke nevnt den nydelige sykkelturen fra Hafslo og inn til paradiset Veitastrond/Tungastølen med sine fine turmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sunnmørsalpane er det god traktorvei opp en rekke daler. Man forflytter seg raskt fra område til område. Tror nok Ørstahalvøya er best "tilpasset" å kombinere sykkel/fotturer.

En sykkeltur langs Hjørundfjorden til Standaleidet er ikke å forakte med flott fjellutsikt. 2 bilder tatt mellom Ytre-Standal og Festøya:

http://www.tinderangling.net/info/Bilder/Molladalsskaret110304/1.jpg

http://www.tinderangling.net/info/Bilder/Molladalsskaret110304/2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes også at fjellveiene på østsiden av Gudbrandsdalen mellom Lillehammer og Ringebu er verdt å nevne.

Herlig sykling og ganske mange muligheter for fotturer underveis. Men de fjellene man møter her inne er kanskje ikke høye og bratte nok til at de er lov å nevne en gang her på fjellforum?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de fjellene man møter her inne er kanskje ikke høye og bratte nok til at de er lov å nevne en gang her på fjellforum?!

At det er stor interesse for topper over 2000 meter og andre høye fjell her på forum, betyr ikke at det ikke er fritt frem for andre ting. Muen er en fin topp osv. Så nevne i fleng, det er bare fint med bredde og variasjon!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også at fjellveiene på østsiden av Gudbrandsdalen mellom Lillehammer og Ringebu er verdt å nevne.

Herlig sykling og ganske mange muligheter for fotturer underveis. Men de fjellene man møter her inne er kanskje ikke høye og bratte nok til at de er lov å nevne en gang her på fjellforum?!

Det er flott terreng for sykling og fotturer i det området ja. Selv om jeg selv ikke har syklet der så mye, har jeg gått en del der på ski og noe til fots og sett at det er nok av fjellveier å sykle på. Absolutt verdt å nevne det Push. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonymous

En flott kombinert sykkel- og fottur jeg har tatt er følgende. Kjørte til Haugastøl fredag kveld og sykklet til finse. Overnattet på Finsehytta. Lørdag morgen (dvs. stajonene åpnet ikke før kl 10 så jeg måtte vente litt) sendte jeg sykkelen med toget fra Finse til Myrdal stasjon. (slapp unna med å betale 100 kr, til tross for at jeg selv ikke reisete med toget). Startet så å gå/småjogge, fra Finse - Geitrygghytta - Steinbergsdalshytta - Østerbø. Overnattet på Østerbø, startet grytidlig på søndags morgenen og gikk ned Aurlandsdalen. Tok buss fra Vassbygdi til Flåm og deretter Flåmsbanen opp til Myrdal stasjon, plukket opp sykkelen min, og sykklet Rallarvegen fra Myrdal tilbake til Haugastøl hvor bilen sto og ventet. En litt lang helgetur men flott vær gjorde dette til en veldig fin rundtur.

-gunnar a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.