Gå til innhold
  • Bli medlem

Jotunheimen på langt hold


panda

Anbefalte innlegg

Tok et bilde på en av mange fjellturer i høst. Horisonten var temmelig uklar selv om jeg forsåvidt visste at det dreide seg om Jotunheimen. Men ved hjelp av diverse bildemanipulering kom jammenmeg flere kjente topper frem: Lengst til Høyre er Besshø, deretter skimtes (muligens) litt av Besseggen.

Bukkehammeren, Høgdebrotet og Tjørnholstinden er greie å få øye på, men lenger mot venstre vet jeg ikke helt. Er nok Rasletind, Kalvehøgda og etterhvert Torfinnstindene, men ser ikke nøyaktig hva som er hva. En spiss tind i venstre del av bildet er kanskje Knutsholstind ? Hva er den klumpen lengst til venstre forresten ?

Mellom nevnte klump og resten av toppene er det en markert dal. Er dette Morka Koldedalen ? I så fall, kan det tenkes at det er mulig å se helt inn til Skagastølsryggen gjennom den ?

Avstanden fra der jeg tok bildet (Vikerfjell) til Besshø er omtrent 140 km i følge kartet.

post-119-133474388621_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
En spiss tind i venstre del av bildet er kanskje Knutsholstind ? Hva er den klumpen lengst til venstre forresten ?

Den spisse tinden i venstre del av bildet er ganske riktig Knutsholstind. Klumpen lengst til venstre består bl.a av Mesmogtind, som er høyeste og bakerste tind. Like til høyre for den er den kritthvite Kvitskartind. Så er nok Torfinnstindane til venstre for Kvitskartind og Mesmogtind. Torfinnsegga er den mørke skråningen mellom Torfinnstindane og Kvitskartind.

Den markerte dalen du nevner, blir da Torfinnsdalen som går over i Svartdalen lenger bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.