Gå til innhold
  • Bli medlem

Et nytt Kautokeino? - om barmarkskjøring i nasjonalpark

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nasjonalparken som er forskånet for DNTs T-er, løypenett og hyttebygging har helt andre utfordringer:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7343649

Få bestrider vel samenes rettigheter til å utøve sin tradisjonelle næring, men måten den moderne reindrifta er organisert på skaper utvilsomt store sår i naturen. Jeg mener at det ikke blir stilt tilstrekkelige krav til nevnte næring av storsamfunnet. Hva mener dere om denne problematikken?

Annonse
Skrevet

Ja skadene er store. Var i Børgefjell på sensommeren, og det er veldig vanskelig å innbilde seg at man er i villmarka, når det er dype motorsykkelspor over alt.

Skrevet

Etter mange år med trasking i nord, kan jeg ikke annet enn å si at det er tragisk, for mange plasser er det omfattende sår etter kjøring i utmark.

Jeg filmet for noen år siden 4stk 4-hjulinger, alle jobbet med en flokk reinsdyr, og den flokken var ikke særlig stor, det så mer ut som de unge gutta drev lystkjøring. Ble jo i tillegg kraftig provosert av at de hadde "tapetsert" et fjellvann med uttalige garnlenker.

Det bør reguleres, men da begynner de vel å rope og skrike om disse rettighetene sine, og bruker det for alt det er verdt. Hvem vil ha en mer ubehagelig og slitsom jobb, når det først har blitt så enkelt og nettopp behagelig med motorisert?

Skrevet

Har hørt at Børgefjell kommer på Playstation snart. Tror det blir et godt alternativ. Kan velge ulike årstider, med/uten samer, Hilleberg eller Helsport mm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.