Gå til innhold
  • Bli medlem

Med kano på Hardangervidda Aug 2010 - Imingfjell


Gjest Barsknorway

Anbefalte innlegg

Gjest Barsknorway

Hallå folkens.
I midten av august dro jeg og en kompis (+ 1 hund) på kano tur på Hardangervidda, nærmere bestemt Imingfjell, Vikvatn og Smågådalen.
Dette var første turen med ny kano noe som gjorde dette til en.... "erfaringsrik" tur.

Vi begynte 12 august ved å kjøre fra Drammen via kongsberg og opp til vidda. Startpunkt for turen var en av de største vanna på vidda; Sønstevann.
Vi satsa litt på å få litt bonus info fra Iminfjell turistheim som ligger helt i begynnelsen av vannet. Vi fikk vel ikke akkuratt noe fornuftig info der annet enn at det koster å kjøre videre inn forbi Sønstevann (40 kr i veiavgift.) Vi ble også tipsa om å kjøre videre innover for å få en lettere og finere tur.
Dette gjorde vi og kjørte helt inn til begynnelsen av Vikvatn. Der var det bare å finne en ledig p-plass (heheh god plass :) ). Vi parkerte og turen var i gang.

Turen skulle vare i 4 dager, og vi tok kun en liten etappe første dagen. Når vi hadde satt kanoen på vannet padlet vi fra stryket mellom Vikvatn og Sønstevann mot enden av Vikvatn. Det ble fort mørkt men kom over Vikvatn og slo oss til for natten ved et båthus som lå beleilig til.
I felt er der viktig med velferd så vi hadde stekte nakkekoteletter av svin, ris og dampede grønsaker. Ja og seff! Kald ØL!

Dag to var mildt sakt fuktig... Etter frokost netta vi ned telt og kikka på kartet. Foran oss nå lå det ca 1 km med stryk og ulent terreng... Vi måtte ta pakning på rygg og gå til fots opp forbi stryket til et par hytter som ligger i starten av Smågådalen. Her gikk det faktisk vei på nordsiden. Der dumpa vi pakningene og gikk for å hente kanoen.
Og her er tipset for alle nybegynnere med kano (veteraner kan le :lol: ) : Kjøp en lett kano. Den kan bæres og det blir null stress og passere ulent terreng.
Kanoen vår..... veier 50 kg! :) og når du skal ha den med deg 1 km i ulent terreng så blir du svett og muligens litt amper...

Uansett så kom vi oss videre og vi padla videre. Kartet vi hadde var 1:100000 og det er litt dust å lage en kanorute på... Vi ble overrasket over at
fra midten av Smågådalen og opp til Smågdefjorden var det dust å slite med kano. Vi la igjen kanoen så høyt opp vi kunne padle og tok beina fatt resten.
Vi gikk da opp til begynnelsen av Smågdefjorden og fant en kjempe bra campsite. Flat mark og myk mose gjorde at vi sov som stein og var godt utvilte til lørdagen. Vi hadde slått leir i mørket og ble heller meget positivt overrasket over hvor pent det var rundt oss når vi sto opp.
Sola stod høyt på himmelen svak bris holdt mygg unna.

Etter en deilig frokost med egg, bacon, toast og kokekaffe så stod var det et par timer med fiske før vi tok en topptur opp til 1339m. Utsikten herfra er konge bra og mann må ta seg tid til å nyte den. På vei ned påtraff vi to voksne damer som ba på en liten "nubbe" og en prat før vi ruslet tilbake til middag.
Nå skal det sies at både Vikvatn og Smågdefjorden er visstnok meget bra fiskevann med god ørret. Jeg derimot suger på ferskvannsfiske så dette vet jeg ingen ting om. Vi ente opp med 1 ørret som det ble middag og den tok ikke jeg...

Vi var såpass fornøyd med campen vår at vi var nøt hele lørdagen på samme sted. Noen øl og en flaske jeger ga motivasjon til naken bading og vi kan vel konstantere at tempraturen var på ca et par cm... Krymper fort gitt :lol:

På søndag tok vi alt med ro, spiste fisket og koste oss før vi netta ned camp og gikk ned til kanoen. Vi padlet ned til det km lange styrket og guidet kanoen ned der via tau. Enkelt... langs styrket fant vi både ved og bålplass noe som ga et etterlenget bål. Etter lunsj padlet vi over Vikvatn og tilbake til bilen.
(Å padle vikvatn i motvind tar ca 1 time - ca 3 km)

På vei hjem er det å anbefale å stikke innom Imingfjell turistheim og kjøpe en bolle med rømmegrøt. Den er dyr (100kr), men det var visst "all you can eat".
Og ikke minst var den god da ;-) .

Konklusjon på denne turen må være noe sånt:
Turen er fryktelig fin, men ikke å anbefale som kanotur. Om mann på død og liv skal ha kano denne veien så ha en Ally.... Eller vær forbredt på slit.
Turen bør da taes til fots eller som jeg har blitt anbefalt; på ski til vinteren. Skal man på kanotur på Hardangervidda finnes det bedre turer enn den vi valgte. Om noen lurer på noe om turen er det bare å spørre.
(bildene er i motsatt rekkefølge?)




Helt til slutt har jeg et ønske til alle som ferdes i guds frie: TA MED DERE SØPLA. ikke grav det ned, hjem det eller tro at det blir borte. Blir søpla borte er det fordi jeg eller andre har hvert der og plukka opp etter dere.... Jeg liker å tro av 99% er flinke, men dette appelerer til den siste 1 %`n.

Hvorfor dra på jobb når en kan dra på tur! God tur alle sammen!

post-8710-133474724763_thumb.jpg

post-8710-133474724784_thumb.jpg

post-8710-133474724803_thumb.jpg

post-8710-133474724826_thumb.jpg

post-8710-133474724846_thumb.jpg

post-8710-133474724865_thumb.jpg

post-8710-133474724886_thumb.jpg

post-8710-133474724974_thumb.jpg

post-8710-133474724994_thumb.jpg

post-8710-133474725018_thumb.jpg

post-8710-133474725037_thumb.jpg

post-8710-133474725281_thumb.jpg

post-8710-133474725313_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bortsett fra regnet og slitet med kanobæringa hørtes dette ut som en topp tur! Fine leirbilder! At fisket ikke akkurat slår til vet jeg endel om, sjøl om jeg på ingen måte kan kalle meg for en sportsfisker. Min fasit på vidda for 8 år siden var to ørreter som hoppa til værs og forsvant, pluss tre tapte sluker ved Langebudalen i løpet av en time... :D

Savner Hardangervidda! Hadde planer om en ukestur der i ferien, men siden det tydeligvis er kronisk drittvær der hver gang jeg har muligheten så ble det jammen Vassfaret denne gangen også. Trur jeg må satse på en vårskitur på vidda, da blir det godvær! :)

Veldig bra at du tar opp forsøplingsproblematikken. Egentlig veldig rart at det i det hele tatt finnes fjellfolk som forsøpler, men for å være helt ærlig kommer det ikke som noen bombe. Dessverre :P

Takk for interessant turrapport!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barsknorway

Heheheh YES!

Greia var at jeg kom over et knalltilbud på kano....

Det var en utstillingsmodell som var utgående fra leverandør. Og når kanoen hang der på Bauhaus med to kajakker (en hav og en elvekajakk) så ga jeg butikken et tilbud på 5000 kr fra alt.... De tok faen meg tilbudet... så nå har jeg solgt elvekajakken og da har kanoen og havkajakken kostet meg

3000 kr :D:lol:

Så at den veier 50 kg er da liksom greit heheh

Men ja, neste kano blir en Ally :) Leste innleggene dine, og du har mye bra lesing så takk for tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.