Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har erfaringer med Grivel x Monster


Emil

Anbefalte innlegg

Annonse
Nomic er ikke en ren isøks. Den er til bratt is og miks og i mange tilfeller ubrukelig. Skal du ha en ren isøks kan du se på Quark eller lignende :)

Wooot? Nå fikk jeg store øyne.

Nomic er genial på is. Har du prøvd den selv?

At den også funker på miks gjør den ikke "i mange tilfeller ubrukelig", heller tvert imot...

Kan du nevne et eksempel på hva den er ubrukelig til? Bretur?

Jeg har både Quark og Nomic. Generelt på allslags is har jeg denne erfaringen:

Nomic er mye lettere å klatre med, pumpen kommer seinere, du har flere grep å skifte mellom og øksa er mer stabil sammenliknet med Quark.

Selv på bretur ville jeg antakelig valgt Nomic framfor Quark.

Har også prøvd BD Viper, og den føltes omtrent som Nomic.

Hovedforskjellen er spaden og hammeren, som jeg stort sett slår nesa mi på. Med mindre jeg skal grave snøhule synes jeg toppen av Nomic er like grei å slå vekk is med som spaden og hammeren på Viper eller Quark.

Er du veldig redd for å miste øksene midt oppe i en flertaulengders foss kan du alltids bruke BD Spinner Leash eller Grivel Double Spring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wooot? Nå fikk jeg store øyne.

Nomic er genial på is. Har du prøvd den selv?

At den også funker på miks gjør den ikke "i mange tilfeller ubrukelig", heller tvert imot...

Kan du nevne et eksempel på hva den er ubrukelig til? Bretur?

Jeg har både Quark og Nomic. Generelt på allslags is har jeg denne erfaringen:

Nomic er mye lettere å klatre med, pumpen kommer seinere, du har flere grep å skifte mellom og øksa er mer stabil sammenliknet med Quark.

Selv på bretur ville jeg antakelig valgt Nomic framfor Quark.

Har også prøvd BD Viper, og den føltes omtrent som Nomic.

Hovedforskjellen er spaden og hammeren, som jeg stort sett slår nesa mi på. Med mindre jeg skal grave snøhule synes jeg toppen av Nomic er like grei å slå vekk is med som spaden og hammeren på Viper eller Quark.

Er du veldig redd for å miste øksene midt oppe i en flertaulengders foss kan du alltids bruke BD Spinner Leash eller Grivel Double Spring.

Men jeg forsto det slik av produktinfoen at en kan montere hammer på Nomic?

Avsporing: Ser du har bilder fra isklatring i Storlidalen nyttår 2009! Er den fossen oppunder Bårdskammen?

Familien har hytte i Storlidalen, var fossen anbefalelsesverdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg forsto det slik av produktinfoen at en kan montere hammer på Nomic?

Hm, det har jeg ikke hørt noe om, men jeg har heller ikke følt behovet. Kanskje det er mulig.

Avsporing: Ser du har bilder fra isklatring i Storlidalen nyttår 2009! Er den fossen oppunder Bårdskammen?

Familien har hytte i Storlidalen, var fossen anbefalelsesverdig?

De bildene er faktisk fra Brudgomsbjølla, rett ved Kongsvoll. Det er altså et stykke fra Storlidalen (ca 1 times kjøring).

Fra Storlidalen er nærmeste isklatringa på Ishoel (5-20min unna avhengig av hvor i dalen du befinner deg) og Gråura (10min fra Ishoel).

Oppe i dalen har jeg ikke sett noen fosser som er verdt å grafse på. Kanskje litt snøbaksing oppe til høyre for Dalslia-skitrekket er det nærmeste man kommer...av typen "skotsk vinterklatring"? :)

2010-01-05%2014-43-37_Storlidalen_0125.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, spekulerte meget på hvor i h.... denne fossen på bildet skulle være skjønner du :)

Har vært et par turer på Ishoelfeltet i sommer og cragga, på det øverste feltet oppe i skauen. Er det isklatring på topptau som er tingen der da? Mye korte ruter nede ved elva der jeg antar at isklatringa foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, spekulerte meget på hvor i h.... denne fossen på bildet skulle være skjønner du :)

Har vært et par turer på Ishoelfeltet i sommer og cragga, på det øverste feltet oppe i skauen. Er det isklatring på topptau som er tingen der da? Mye korte ruter nede ved elva der jeg antar at isklatringa foregår.

Det går fint an å lede også. Det er et par linjer som er rene islinjer og som du kan gå på skruer - også er det mye miksklatring på kombinasjon av bolter og isskruer. Alt fra WI3 til M7 eller noe sånt, altså.

Topptauing er også fullt mulig, det er mange trær på toppen. Det kan være litt tricky å kommunisere pga elvebruset - jeg har selv prøvd å topptaue (med sikring fra toppen) og be om "tau inn" - istedet ble jeg firt ned til bakken mens øksene hang igjen i en sprekk langt oppe i veggen. Neste gang skal jeg ha en backup-plan så jeg slipper å klatre uten økser. Er forsåvidt glad jeg ikke hadde stropper på dem, for da hadde jeg vel fått dem i trynet :D

Hvis du har en mailadresse kan jeg sende deg en gammel fører i PDF-format.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wooot? Nå fikk jeg store øyne.

Nomic er genial på is. Har du prøvd den selv?

At den også funker på miks gjør den ikke "i mange tilfeller ubrukelig", heller tvert imot...

Kan du nevne et eksempel på hva den er ubrukelig til? Bretur?

Jeg har både Quark og Nomic. Generelt på allslags is har jeg denne erfaringen:

Nomic er mye lettere å klatre med, pumpen kommer seinere, du har flere grep å skifte mellom og øksa er mer stabil sammenliknet med Quark.

Selv på bretur ville jeg antakelig valgt Nomic framfor Quark.

Har også prøvd BD Viper, og den føltes omtrent som Nomic.

Hovedforskjellen er spaden og hammeren, som jeg stort sett slår nesa mi på. Med mindre jeg skal grave snøhule synes jeg toppen av Nomic er like grei å slå vekk is med som spaden og hammeren på Viper eller Quark.

Er du veldig redd for å miste øksene midt oppe i en flertaulengders foss kan du alltids bruke BD Spinner Leash eller Grivel Double Spring.

hehe ja som alltid er det en stor andel subjektivitet hos oss alle :)

Men jeg har faktisk prøvd nomic endel, ja, og mener fortsatt at den ikke egner seg til annet enn bratt is og miks. (Det gjør det jo ikke til en dårlig øks!) På breen kan du såklart klatre med den hvis du vil (det er jo is), men der trenger du øks til mye annet også.

Nomic er lettere i hodet enn quark, som skulle gjøre den vanskeligere å hogge med? men enig at den er lettere å matche med og kanskje hjelper på pumpen. "Mer stabil" skjønner jeg ikke hva du mener..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Anderfo er jeg veldig fornøyd med Nomic som en øks til ren isklatring, og selvfølgelig til mix. Når utgangspunktet til Emil var Grivel x-monster, er Nomic faktisk en ganske moderat øks. For 6-7 år siden ville jeg nok vært enig med Halfdans skepsis til denne typen økser, men verden går heldigvis fremover. (Ihvertfall for noen av oss. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nomic er lettere i hodet enn quark, som skulle gjøre den vanskeligere å hogge med? men enig at den er lettere å matche med og kanskje hjelper på pumpen. "Mer stabil" skjønner jeg ikke hva du mener..

Vel, i praksis føles hodet tyngre på Nomic (!) enn på Quark (vekta er bedre fordelt) og jeg tror det er grunnen til at den føles mer stabil (ikke vinglete).

Med det mener jeg at når jeg har slått én gang med øksa så sitter den, mens med Quark må jeg slå flere ganger og likevel vingler den hit og dit når jeg legger vekt på den. Vet ikke helt hvorfor det er sånn, men jeg tror det må ha med vektfordelingen å gjøre. Jeg har slipt alle øksene mine på samme måte, så slipingen kan ikke ha stort å si for denne stabiliteten.

Grunnen til at jeg blir mindre pumpa med Nomic, er at vinkelen på håndtaket er annerledes (mer vendt nedover) sånn at jeg kan slappe mer av i underarmene. Pluss at jeg dropper reimene (noe som ikke føles like aktuelt med Quark) og at det er minst 3 forskjellige måter å holde den på. Ved å skifte grep utsetter jeg pumpen en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har meget god erfaring med x-Monster og tenker og kjøpe meg en selv. Ser at dere diskutere andre økser her men.

En ting med x-Monster er at den har spesielt skaft, sånt tynt. Så hvis man skal toppe ut eller klatre steder der det er mye snø, slår den mye lettere igjennom snøen. Faktisk i ganske stor grad bedre enn andre økser. Samtidig er den veldig billig og absolutt bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Begynner å bli ei stund siden vi diskuterte økser.

Etter vintersesongen har jeg bestemt meg for å kjøpe Økser fra Grivel, vurderer Quantum Tech da de har et vanvittig godt grep og kjentes lette og velbalanserte. Har prøvd forskjellige økser i vinter men har klatra mest med Petzl Quark, øksene er solide og har god sving, men passer ikke meg så godt med tanke på grepet. Jeg pumper ut raskere på quark i forhold til mange andre økser jeg har prøvd. Tror Quark er bedre egnet for folk med større hender en meg.

Kommer til å selge økseparet billig om noen er intr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.