Gå til innhold
  • Bli medlem

Austre Glittertindsoksle og passering av Gråsubrean


knerten

Anbefalte innlegg

Vi er to personer som planlegger 2K-tur (kanskje i morgen) i runden Ryggjehøe - Glitterrundhøe - Glittertinden og forhåpentligvis Austre Glittertindoksle.

Siste toppen betinger at vi krysser Gråsubrean.

Er det noen som vet om Gråsubrean kan krysses trygt nå? Er det mange og/eller stygge sprekker? Er det nok snø?

Vi har breutstyr og har gått brekurs - men har stor respekt for å gå kun to i et taulag. Ønsker ikke å ta unødvendige sjanser!

Noen som har gode tips eller erfaringer å dele om denne runden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk denne ruta i aug 07 og det gikk dengang greit å krysse Gråsubreen uten tau på en snøfri trase. Det er en stor sprekk mellom Glitterbreen og Gråsubreen men man kan gå lenger ned forbi punkt 2274 og kan derfra gå fra bart fjell og så ut på Gråsubreen. Kan ikkje hugse eg såg noen skumle sprekker på sjølve Gråsubreen. Vil tru at det er mindre snø i år enn for 3 år siden. Breen er såpass flat at eg brukte ikkje stegjern, men isøksa er jo grei å ha på lur.

Er også et par småtopper på Vestre Glittertindsoksle som kan vere kjekt å få med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel hjemme etter to fantastiske toppturdager ikledd short og t-skjorte i Jotunheimen. Må imidlertid returnere for å få krysset av Austre Glittertindsoksle på 2k-lista.

Det er veldig lite snø på breene i år så bregleppa inn til Gråsubrean var stor. Voldsomt regnvær på fredagen og sol og varme hele lørdagen hadde også gjort sitt med snøbroene. De var stort sett pill råtne.

Fant en vi trodde skulle holde - men det gjorde den ikke. Resultatet var et dypdykk ca 4 meter ned i bregleppa. Egentlig utrolig flott fra innsiden med et vell av "orgelpiper" av is - men ikke å anbefale.

Kom meg opp igjen ved hjelp av stramt tau, isøks og stegjern.

Man må antakelig langt ned forbi 2274 før det er mulig å krysse bregleppa nå.

Med dagens snøforhold vil jeg anbefale alle som tenker seg over breen å gå i taulag, ha på godt med klær i tilfelle fall i bregleppa (eller andre sprekker) og definitivt være utstyr med stegjern og isøks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysninging om forholda nå! Hørtes dramatisk ut, men godt det gjekk godt :) Lite snø siste vinter har nok ført til stor avsmelting av breene igjen denne sommeren. Denne bregleppa er vel normalt sett skjult av tettpakka snø. Må bare ta til etteretning at det er viktig å ha utstyret i orden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hendelsen ble heldigvis ikke dramatisk fordi vi var godt forberedt og fordi eneste skader jeg pådro meg var skrubbsår og en vridning i kneet. 1-2 meter lengre fall og jeg hadde slått meg kraftig på en hylle.

Jeg klarte å klatre opp for egen maskin og ved hjelp av stramt tau, selv om det var utfordrende (adrenalinet ga heldigvis ekstra styrke). Neste alternativ hadde vært klemknutegang. Ved skade måtte nok redning vært igangsatt.

Vi opplevde at kommunikasjon var svært vanskelig. Jeg hørte rop fra sikreren, mens han ikke hørte noen av mine svar. Avtalte fløytesignaler kan være nyttig.

Selv om det var svært varmt tok jeg på meg gtx-bukse over shortsen, ekstra fleece og hansker før vi gikk ut på breen. Det angret jeg ikke på.

I og med at jeg havnet langt ned i bresprekken, så har jeg utvilsomt feilvurdert holdet i snøen da jeg testet med øksa. Det er en helt individuell lærdom som jeg også tar med videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.