Gå til innhold
  • Bli medlem

Rundtur i Sulitjelma?


seahorse

Anbefalte innlegg

Jeg har noen dager bare for meg selv i slutten av uke 31. I fjor var jeg flere dager alene på Saltfjellet, i år skal det blir Sulitjelma. Jeg ser fram til flere dager i mitt eget selskap. :D

Siden jeg vandrer alene, følger jeg gjerne stier (noe som kan innebærer avstikker til interessante plaskevann òg :D). Desverre må jeg gå en rundtur siden jeg må starte en plass hvor jeg har bilen ståendes. Da tenkte jeg i første omgang på Ny Sulitjelma, hvor det er parkering. Men jeg er åpen for flere forslag så lenge jeg kommer meg tilbake til utgangspunktet.

Kan man går rundt Sulitjelmaisen på (merkete) stier og hvor lang tid tar det? Er det vanskelig terreng?

Overnatting skulle helst skjer på hytter, om det ikke la seg gjøre er jeg villig til å ta teltet med (men det betyr mere vekt på ryggen :D ). 8)

Ellers er jeg ganske utholden, gå gjerne hele dagen, også med mye opp og ned. :D

Noen erfaringer? Turforslag?

seahorse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Otto Støver

Jeg gikk rundt Sulis-isen for tre år siden, det tok tre og en halv dag. Men jeg går relativt fort, i alle fall kona klager. :D Første etappe fra Nysulis til Sorjus, så til Stadda og inn i dalen (telt) og deretter til Pieski-hytta. Fra den direkte langs nordsiden av Muorki og Lomi tilbake til bilen.

Hvis du baserer deg på hytter får du ett langt strekke mellom Stadda og Pieski, ca 31 km. Men terrenget er lettgått og med liten stigning. To vad kan være litt vanskelige, men da jeg gikk var det ikke nødvendig å ta av fjellstøvlene.

Hvis du bruker Ut.no og turkartet der så ser du flere muligheter i Sulis. God tur, husk å ta med noe å plukke moltebær i og sukker til å lage nyydelig syltetøy. Du går nemlig i den mest aktuelle moltebærsesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

takk for raskt svar! :D

Det høres lovende ut.

Men 31 km mellom de 2 hyttene høres langt ut. Jeg kan gå lenge, men må da ha flaks med været. :D

Alt i alt har jeg 4 dager, maks 5, så jeg stresser ikke med tida.

Mmmmhhh, molte, så bra! Takk for tipset! :D

Da blir det den turen i år.

seahorse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

He he, jeg tok litt feil. Det er bare to år siden jeg gikk turen. Årene går fort, men ikke så fort likevel. Du finner bilder fra min tur her http://picasaweb.google.no/lh/albumMap?uname=otto.stover&aid=5286405984506995745#map hvis det har interesse. Jeg gikk midt i juli, og det var enda en del sne som du ser. I august er det mye bedre. For å sjekke kart på nettet bruker du inatur.se og velger

Jeg gikk fra Pieski til Nysulis på en dag uten problemer, og det er ca 30 km det også med en del opp/ned på stien. Som du ser var det tåke også, så jeg rotet med å finne stien langs nordsiden av Lomi. Den går forresten IKKE der den er merket i kartene. Hvis du synes dette blir for langt kan du bare gå til Muorkihytta som ligger like ved grensen. Så tar du siste strekket tilbake til bilen dagen etter. Det går sti på begge sider av de to vannene. Stien på sørsiden er lettere, men den på nordsiden er mer dramatisk.

Edit: det er papirkartene som har markert stien feil. Ut.no sitt kart har stien rett plassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Hvis du synes de drøye 30 km mellom Stadda og Pieski blir for mye, kan jeg forslå en annen rute i det samme området. Da setter du bilen i Daja (Sulitjelma Turistsenter) og følger scooterløypetraseen over til Lomivatnet og videre rødmerket sti til Muorki. Derfra går du sør for Vassjavarre til Calalves-hytta. Jeg har ikke gått dette strekket selv, men en kollega gikk denne ruta etter forslag fra meg og de hadde bare positive tilbakemeldinger.

Fra Calalves går du til Coarvi og til slutt langs Annaskavlen tilbake til Daja. Det blir fire dager i flott terreng og ikke så lange strekk. Flotte hytter i Sulis, men husk DNT-nøkkel. SOT sine hytter er nemlig låst. Kart for planlegging finner du her http://www.friluftskart.salten.no/

Det finnes selvsagt andre muligheter også, den foreslåtte ruten er satt opp som et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, enda flere forslag. Tusen takk! :D

Den andre turen ser greit ut, kanskje litt mange hytter i område. :!:

Men jeg har lyst å komme meg over grensen, bestandig tenkt på det.

Nei da, jeg tror ca 30 km er overkommelig, og jeg ser på bildene dine at terrenget ikke er såååå vanskelig. Jeg bestemmer også mye underveis, alltid greit med en planendring om det blir dårlig vær eller formen er ikke helt på topp. :!:

Kjempefine bilder forresten! :)

Får lyst til å gå med en gang... :)

Nøkkelen har jeg uansett med når jeg legger ut på tur. Ser også på kartet at dem er låst.

Hyttene på svensk side er åpent?

Må det bare blir flott vær! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da ville jeg gjerne gi en tilbakemelding :D

Først og fremst hadde jeg flaks med været - sol og stekende varme i 4 dager, litt regn en kveld.

Ruten gikk fra Ny-Sulis over Sorjushytta (12,5 km) til Staddajåkkå (18 km) derifra til Pieskehaure (ca 30 km) og dagen etter tilbake til Ny-Sulitjelma (ca 26 km). Siste 5 km fikk jeg skyss på et firehjuls og det var godt, grussveien til hytta var kjedelig. :)

Jeg brukte 4 dager.

Som du sa Otto, var det noen vadinger som var vanskelig. På vei mot Sorjus var det 4 vadinger (i elver med brevann, smertegrensen ble testet skikkelig :) ) og veien til Pieskehaure var det 2 vadinger som var krevende. Uten stav hadde jeg ikke klart dem. Mye vann i elvene og bredden gjorte det uoversiktlig.

Moltebærene ved Pieskehaure var ikke moden enda, var litt skuffet etter en lang dags gåing i en stekepanne :?

Hyttene på svenske sida er helt grei og hyttevertene er meget koselige folk. Svenskene jeg møtte underveis (var ikke forferdelig mange :wink: ) var altid med på en prat.

Ellers en flott tur i varierende terreng. Ønsker meg jeg hadde mere tid til å ta meg en dagstur til Sulisisen. Kanksje neste gang... 8)

Ved interesse kan jeg gjerne sende lenken med bilder (henv via pm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

vi er to danskere som skal gå fra Padjelanta til Sulitjelma fra på torsdag. Jeg forstår ikke helt om de vad du nævner er på strækningen Ny-Sulitjelma-Sorjushytta-Sårjåsjaure, eller først senere på din rundtur? Er der væsentlige vad på vores strækning?

Takker

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott turbeskrivelse :roll:

Ble en liten tur på oss i Sulis denne sommeren også. Turen startet en sen ettermiddag fra parkeringsplassen ved Balvatn, første leirplass ble kollen ved broa som henger mellom Fuglevatn og Rosna. Neste etappe gikk til Ballvasshytta. Pelsen og jeg tok teltet utenfor hytta, mens dama og hennes to nieser tok plass i hytta med en Rogalending som holdt på med Nord-Norge på langs. Halv fire på natta kapitulerte han av all myggen, og dro avgårde mot Trygvebu i håp om at den hytta ikke var invandert av myggen :wink:

Fra Ballvasshytta gikk turen videre mot Skaitidalen for å bli hentet, men etter en liten tur innom Argaladhytta så forstod vi raskt at vi pliktet å ta en overnatting i den flotte koia. Kan Argaladhytta være en av de koseligste hyttene til DNT ?

Vel, dagen etter bar det avgårde til Skaitidalen, hvor vi ble plukket opp.

Neste år går turen fra Lomvi via Mavas, for å ende opp i Graddis eller Viskis....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

vi er to danskere som skal gå fra Padjelanta til Sulitjelma fra på torsdag. Jeg forstår ikke helt om de vad du nævner er på strækningen Ny-Sulitjelma-Sorjushytta-Sårjåsjaure, eller først senere på din rundtur? Er der væsentlige vad på vores strækning?

Takker

Tom

Hei Tom

De vad jeg snakket om var på strekningen Ny-Sulitjelma til Sorjushytta, altså på norsk sida. Elvene har selvfølgelig mye vann siden det er sommer og breene smelter. Kan være mindre vann nå siden det begynner å bli litt kaldere. Vannet gikk ikke opp til kneerne men var iskaldt og det var ikke lett og finne den korteste ruten gjennom med lavest mulig vannstand. 8)

Også er det vading mellom Staddajåkkå og Pieskehaure. På kart vises det en reinvakterstugar og før man kommer til denne hytten er det 2 vad som var etter min mening krevende, fordi elvene (ikke brevann i det minste :roll:) var bred og hadde likevel mye vann, var uoversiktlig og dypt, da gikk vannet opp til kneet og jeg hadde problemer med balansen.

Nå er en jeg en liten person i utgangspunktet, så det vil si, om vannet går opp til mitt kne betyr det at en gjennomsnittsperson vil vannet går opp til midten av beinet :wink:

@rotehodet:

Høres ut som en flott tur! Kan tenke meg flere turer i område uansett, spennende natur, har sett 4 forskjellige terreng på 4 dager.

Og gjerne vil jeg tar meg en tur til Sulitjelmaisen. Selv om jeg synes Blåmansisen i umiddelbart naboskap er enda mer fristende... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.