Gå til innhold
  • Bli medlem

Store Sølnkletten (revansje!) og andre Hedmarkstopper 26-28. juni 2010


500fjell

Anbefalte innlegg

Annonse

Ja det var en flott tur! Alle fjella som har noe søln i navnet har stor sjarme. Fint bilde av Rondane, antar det er fra Gravskardhøgda.

Men trur jeg hadde latt Jørn vinne sykkelrittet nedover jeg, hadde ikke turt å satse alt nedover der. Tipper jeg ville vært rimelig sjanseløs sjøl ved å overgå meg sjøl på den veien der. :!:

DU var på blant annet Elgklinten også ja, den har jeg litt i kikkerten sjøl etter å ha lest om den i ei ny toppturbok. Og hogstfelt er et hat ja! "Ska jæ si dæ en ting Øyvind, hadde rekke vært for all hogst hadde rekke vært framkåmli innpå hær!" får jeg rett som det er høre av folk som visstnok kan det. Jeg vet iallfall ikke om mer kronglete og uframkommelig terreng enn områder som har blitt snaua ned. Oppunder en av mine kjæreste åser i Finnemarka feks. Bare "uframkommelig" løvskog- og bringebærkratt der hvor det før var enkel granskog å ta seg gjennom. Ikke et vondt ord om bringebær altså! :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var en flott tur! Alle fjella som har noe søln i navnet har stor sjarme. Fint bilde av Rondane, antar det er fra Gravskardhøgda.

Det er noe sjarmerende med Nordre Hedmark ja! Har stor forkjærlighet til dette området etter å ha deltatt på hundeleir i Sømådalen mange somre. :!: Storsølnkletten, Rendalssølen, Gloføkkampen, Stor-Svuku, Høg-Gia og Elgpiggen er topper jeg i grunn liker veldig godt. Den spesielle reinsmosen og at det ofte er vegetasjon helt opp til over 1500 moh er ganske unikt. Skal nok opp hit senere i sommer.

Det er fra Gravskardhøgda ja, om dere lar musa hvile på bildene i galleriet ca. 1 sekund dukker det opp bildetekst. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott! Skal være privatsjåfør for noen til Folldal i helga. Så istedetfor å ligge i ei campinghytte til lyden av snorking både på innpust, utpust og bakpust, tar jeg turen oppom Store Sølnkletten. Regner med å starte nordfra ved Follandsvangen og gå oppom begge toppene. Det er spådd kjempevær så jeg satser på ei natt under åpen himmel. Gravskarhøgda ser ut til å være en fin topp. Får se om jeg kan få rasket med meg den hvis jeg kommer ned fra Store Sølnkletten tidlig på lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke å lage en egen tråd, og tillater meg å være så frekk at jeg snylter på 500fjell sin tråd. Jeg starta om kvelden fra Follandseter og gikk inn til foten av Store Sølnkletten før jeg la meg ved SIDEN av min oppspente lille pressenning. Været var nydelig og jeg lå bra der. :D I 3-tida våknet jeg i sterk vind og godt regnvær. Soveposen var våt! Fant ut at jeg like gjerne kunne stå opp og rusle mot toppen. Tok bare med meg kamera og vannflaska. I mitt hode var planen å gå via den laveste toppen og bort til den høyeste. På vei oppover så ble vinden bare sterkere og den kom rett imot. Brukte godt over den tiden jeg hadde regnet med. Etterhvert kom også tåka/skyene meg i møte. De siste hundre høydemeterne ble vinden så sterk at jeg måtte krype mye av veien. Sikten var dårlig så jeg passerte mange potensielle toppunk før jeg endelig fikk øye på varden. På dette tidspunktet var jeg klar over at videre forsering av sadelen mellom toppene var uaktuell. Det var umulig å gå oppreist. Sikten varierte fra 5-20 meter og steinene var sleipe pga. regn og tåke. Jeg fikk tatt et bilde av varden før jeg krøp nedover igjen. Utfra hva jeg har erfart av vind tidligere i fjellet så vil jeg anslå vindstyrken på toppen opp mot orkans styrke. Man kunne ikke høre det sedvanlige vindsuset eller ulingen, snarere en mørk, kraftig monoton dur. Med et formidabelt vindpress i ryggen fikk jeg stavret meg nedover igjen. Heldigvis er merkingen av stien god. Vel nede under skydekket kunne jeg se at vestover var det blå himmel. Jeg fant sekken og gikk tilbake til Follandsseter. Da var toppene skyfrie men det blåste fremdeles kraftig. Da er også jeg i den situasjon at jeg har en uforurettet sak på Store Sølnkletten. Får se om jeg tar turen igjen i sommer, kanskje fra Breisjøseter...? I bilen på tur hjem så badet selvfølgelig alle fjell i området fra Rendalssølen via Tron, Store Sølnkletten og hele Rondane i det mest fantastiske sommerværet du kan tenke deg. Uværet varte bare den lille tiden jeg var oppe på fjellet. Jeg hadde veldig lyst til å prøve på det andre toppunktet men da jeg var helt alene og opplevde at vinden fikk meg til å skli bortover et sva da jeg la pladask på magen fikk meg til å revurdere planene. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok ikke så skummelt som det høres ut for. Det var ikke direkte luftig eller utsatt på turen opp. Jeg hadde antagelig ikke falt ned. Men på en annen side så kan det være fort gjort å ta et håndledd eller sprekke ei kneskål også. Det var først og fremst forholdene sammen med at det var ukjent terreng videre som fikk meg til å snu. Samtidig det at jeg var alene og begynte å få dårlig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.