Gå til innhold
  • Bli medlem

Råtne mil i Leirungsdalen 23.mai 2010


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Endelig til fjells igjen...det var jaggu på tide! Denne gangen reiste vi på litt lurvete værmeldinger på yr.no...men tok sjansen. Det regnet da vi dro fra Gjøvik kl 6, men jeg var optimistisk da vi nærmet oss Fagernes. Da lysnet det i syningom og optimismen steg. Målet denne gang var Midtre Leirungstinden og Leirungskampen med dens "kalver". :D

Kl 08.15 spente vi på oss skia og været var knall det. Varmt, men skyene lå truende over toppene...og det kunne bli hva som helst....og det ble det!! Etter ca 100meter ble planene endret. Med slike snøforhold skjønte vi at det ville bli vel strabasiøst innover Leirungsdalen denne dagen. Det surklet og rant under bena våre alle steder...og vi valgte å gå opp skaret sør for Raudhamaren. Vi hørte Leirungsåe godt og skjønte at det var vår i Leirungsdalen. Kjekt det forsåvidt...men på ski nå i denne varmen ble en "råtten" opplevelse. Tidsforbruket økte og man brukte jo mye mer krefter. Innerst inne var jeg litt usikker på om vi idet hele tatt kom oss inn dit vi skulle.

Elva var faktisk helt åpen innover og vi lurte på om vi ville komme oss over. Da vi kom til den elva som kommer fra Kalvehøgda (Steindalsbreen) så vi at det hadde gått et sørperas.....sørpe, svart sand, småkvist og småstein. Det hadde nok vært rimelig varmt her inne i den uka som hadde gått. Vel...vi kom oss over dette raset og så om det var mulig å krysse elva. Litt lenger oppe var det faktisk en liten skavl som hang over elva...den siste snøbroa over Leirungsåe denne våren...vi håpet den var der også når vi kom tilbake...Vi "listet" oss over på lette foter...Ga den etter ville bli rimelig våte...ned i den hølene som var der...men ikke i fare...

Vi sleit oss nå videre innover og oppover dalen og etter knappe 5timer sto vi på toppen av Midtre Leirungstind som både Odd Arne og jeg manglet. Dette er en enkel topp med primærfaktor på 15. Ikke mange som besøker denne trolig. På toppen uteble sola, men på vei opp hadde vi varmt herlig vær med fantastisk utsikt til Leirungskampen og Torfinnstinder. Joda...kjekt å være på topptur igjen. Noe lettere gikk det hjem igjen. Varmt var det og råttent. Det hjalp litt å ha sporene å følge tilbake igjen....men en del tryning i sørpesnøen ble det. :D

Etter 8t45 minutter var vi ved bilen igjen etter å ha lett etter en plass å krysse den siste elva før bilen. Den hadde også åpnet seg der bilene sto...Så....blir det fortsatt slik mildvær i fjellet så er er det trasig på ski iallefall for de som vil inn i Leirungsdalen.

post-2015-13347469374_thumb.jpg

post-2015-133474693747_thumb.jpg

post-2015-133474693752_thumb.jpg

post-2015-133474693758_thumb.jpg

post-2015-133474693763_thumb.jpg

post-2015-133474693771_thumb.jpg

post-2015-133474693776_thumb.jpg

post-2015-133474693782_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Da vi kom til den elva som kommer fra Kalvehøgda (Steindalsbreen) så vi at det hadde gått et sørperas.....sørpe, svart sand, småkvist og småstein..

Hei.

Fin turraport.

Gikk opp til Munken fra Leirungsdalen 15. Mai. Da var det nydelige snøforhold..:wink:

Men det raset.., mener du bekken/elva som kommer ned fra breen mellom Rasletind og Munken/Mugna..?

er vel ikke så bratt der, så da har det vel vært eksteme forhold der inne..?

/Naboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart kommer vel hele fjellet og tar oss alle, makan til ekstremforhold det er for tida i denne (vg)verden :D

Sorry Mayhassen.., jeg angrer dypt på at jeg "kastet" meg på (vg)mediasirkuset og legger meg flat.. Er nå dypt ulykkelig og vet ikke om jeg får sove inatt..

Det er rett og slett skammelig... :)

/Naboen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.