Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskistøvler - vekt


juris

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter et par BC fjellskistøvler til bruk på et par fischer E99. Jeg ønsker en støvel som er lettest mulig (det blir mest bortovergåing) samtidig som jeg også ønsker mest mulig stivhet (nedover). Så langt synes jeg Alpina BC2150 ser ut som et godt valg (testet i villmarksliv i vinter), men har ikke funnet noe sted som selger den. Tips?

Uansett, etter å ha søkt litt rundt ser jeg at mange støvler ligger rundt 1.5kg per par (eks crispi stetind), noe jeg synes er akseptabelt. Men noterer meg at Alfas skarvet og kikut er oppgitt til å veie 1.5 kg pr støvel altså ca 3kg(!) per par både hos sportsnett og oslosportslager. Kan det stemme?! Isåfall er jo disse støvlene helt sjanseløse mot feks crispi stetind som virker temmelig lik?! Noen som vet om dette stemmer?

Til info så gir en vektøkning rundt anklen på 50g én prosent høyere energiforbruk ved løping. Er nok ikke like store utslag på skigåing, men 7-800 unødige gram per fot gjør definitivt noe med energiforbruket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er på jakt etter et par BC fjellskistøvler til bruk på et par fischer E99. Jeg ønsker en støvel som er lettest mulig (det blir mest bortovergåing) samtidig som jeg også ønsker mest mulig stivhet (nedover). Så langt synes jeg Alpina BC2150 ser ut som et godt valg (testet i villmarksliv i vinter), men har ikke funnet noe sted som selger den. Tips?

Uansett, etter å ha søkt litt rundt ser jeg at mange støvler ligger rundt 1.5kg per par (eks crispi stetind), noe jeg synes er akseptabelt. Men noterer meg at Alfas skarvet og kikut er oppgitt til å veie 1.5 kg pr støvel altså ca 3kg(!) per par både hos sportsnett og oslosportslager. Kan det stemme?! Isåfall er jo disse støvlene helt sjanseløse mot feks crispi stetind som virker temmelig lik?! Noen som vet om dette stemmer?

Til info så gir en vektøkning rundt anklen på 50g én prosent høyere energiforbruk ved løping. Er nok ikke like store utslag på skigåing, men 7-800 unødige gram per fot gjør definitivt noe med energiforbruket..

Heisann!

Jeg tror nok helt sikkert at det er en skrivefeil fra nettsidene, og at vekten er oppgitt per par. Jeg sjekket akkurat mine Crispi Stetind på kjøkkenvekta, og den viser 1801g.

Her på forumet har det vært mange som har klaget litt over komforten til Alfa Skarvet, der flere brukere har fått store gnagesår selv etter langtidsbruk. Dette er også min subjektive oppfatning gjennom to vintre med denne støvelen. I vinter byttet jeg til Crispi Stetind, noe jeg er storfornøyd med. Denne støvelen passer ihvertfall meg perfekt, og teiping av hæler ble det fort slutt på:)

Gå for Stetind, selv om den er litt dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå og spør i vanlige sportsbutikker. Det de ikke har fått solgt i vinter har de på lageret. Jeg kjøpte nye Crispi Stetind for 1200,- på en lokal g-sport noen uker etter påske når det som var igjen av skiutstyr drev å ble pakket vekk

Intersport selger vel Alpina sko hvis ikke jeg tar helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.