Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke ski


daniel_2

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har tenkt å gå til innkjøp av ski til å bruke til jakt, skogsturer, fjellturer o.l.

Fra før har jeg dedikerte ski til langrenn (oppkjørte løyper), og til telemark/toppturer, så de nye skiene trenger ikke ta hensyn til å passe inn i den ene eller andre av disse kategoriene.

Jeg ser for meg at jeg kommer til å bruke skiene både i løs og hard snø, både i skogen, på viddeturer og i fjellet. De bratteste fjelle kommer jeg ikke til å bestige med disse skiene. I den grad jeg skal kjøre med de, er dette for å forsere bakker på turen, jeg kommer altså ikke til å oppsøke tinder for nedkjøringens skyld. Likevel er en viss grad av kjøreegenskaper å foretrekke.

Skiene må ha stålkanter, og jeg kommer til å gå med til tider tung sekk. En viss bæreevne er viktigere enn at de skal være egnet for å gå i oppkjørte spor.

Hvilke ski, bindinger og støvler tror dere jeg bør skaffe?

Jeg er ny her på forumet og vet ikke om dette er diskutert før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fischer E 109....med BC bindinger tror jeg er et godt valg til ditt bruk. Selv har jeg disse skiene, men med Rottefella Super Telemark m/vidje og bruker disse på toppturer. BC er kanskje et bedre valg for deg som ikke skal på de "høyeste tinder"...og kjøre ned.. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 75mm, riva 3, Asolo Snowfield og Fischer BCX 109 E m/15mm oppbyggings plater for kupert terreng utenfor løyper og toppturer.

Til ditt bruk tror jeg heller Ingstad/Combat m/fellelås vil være bedre iogmed du ikke prioriterer bakke egenskaper som jo nettopp dette oppsettet har fått litt kritikk for :)

Tror ikke Fischer 109 er første valget på vidde, siden de verken har noe særlig smørelomme eller kortfelle system.

BC Magnum manuell er bedre å gå med enn 75mm, og dårligere i bakker etter ditt ønske.

Alfa Skarvet og Crispi Stetind er godt likte her på forumet. Alfaene har bredere/nordisk lest enn Crispi som er mere europeisk.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å få "både i pose og sekk" :) Ja, takk...begge deler!! Kanskje du rett og slett må ha to typer ski...Hvilke ski kan dekke ALT du ønsker...?

Går du ned "et hakk" til Fischer E99...har du jo ei topp ski...men den er jo smalere...og kanskje ikke såå god i skog...jakt...mindre bæreevne...men kanskje et utmerket valg til vidder..og lange turer i fjellet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.