Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av Ally kano. 15,5 DR eller 16,5 fot.


Siig

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal gå til innkjøp av ein ally kano. Det blir mest solopadling, men avogtil med ein kamerat. Skal eg velge 15,5 fot eller 16,5 fot?? Er veldig i tvil på det? Hvilken er best?? Anbefalinger??. Kanoen kommer til å bli brukt på 2-3 månedsturer hvert år.

Mvh

Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du padle både krevende elv og stille vann tar du 16,5 fotern. Skal du padle mest på stille vann og lett elv tar du 15,5 fotern. Mest småelver så bør du vurdere 15 fotern. Jeg har 15 fotern selv. Suveren der det er trangt, f.eks. på små raske elver. Også bra på større elver. Men den går treigt på stille vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig må du definere ditt bruksområde.

Har du mye logistikk?

Har du langt å bære, både fra startsted/parkering og langs ruta?

Har du mye stæsj du må ha med?

Fiske?

Lange eller kortere turer?

Har selv 6,5DR. Planen var at vi skulle oftest være 2-3 på tur, da helgeturer. Slik ble det ikke, så jeg drar stort sett alene med bikkja. Går helt fint, og uten at jeg har prøvd 15DR, så tror jeg at 16,5DR er mer retningsstabil og enklere å padle solo på flatt vann. Er det elvepadling alene så hadde jeg gått for 15DR uten tvil. Kanskje også 13,7DR hadde vært noe å tenke på. Lasting av kanoene er aldri noe problem - de tåler ufattelig mye last! Vet ikke om tilbudet fortsatt gjelder, men www.jobbogfritid.no i Tromsø hadde kamanje på 16,5DR til 9999,- noe som er en veldig bra pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i antagelsen om at 16,5 er mer retningstabil enn 15 fotern. Begge disse er av de tradisjonelle allyene som funker bra på elv.

15,5 og 13,7 er av den nye typen som er mer retningstabile, men som har dårlgere egenskaper på elv. Lett elv er helt ok, men når det blir en del hvitt vann er de gamle modellene mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.