Gå til innhold
  • Bli medlem

Padle Holbuvatn - Torbuvatn - Aursjøen - Sjongsvatnet og elven videre


Anbefalte innlegg

Har tidligere vært på tur til Reinvasshytta og forelsket meg i naturen på ikke mange timene, men i sommer ser det ut til at jeg får ihvertfall døvet forelskelsestrangen noe, siden det har åpnet seg en vindu som inkluderer en tur opp hit igjen. Nå jeg sitter med en kulepenn og planlegger tur så blekket spruter over kladdeblokken min. Så langt har jeg funnet gode muligheter for fiske, vedfyring, nødbolig i DNT nettet og ser av erfaring at det med rett vinkel på vinden kan det fort, veldig fort, bli stoore bølger her. Det viktigste er ikke hva jeg allerede vet, men alt det jeg går glipp av, som førstehåndsbkjentskap til området når det fiske, gode fiskevann utenfor hovedrua, kjekke grunneiere verdt å slå av en prat med, spesielle forhold rundt fisket ang. tidsbestemmelsene i de fleste vann og vassdrag. Spesialregler for hund i området? Vi la også merke til at fra noen av googleturene vi fant frem for å få ett bedre inntrykk, viste bilder av noen særs behagelige sandstrender inkludert på turen, kan dette stemme? Våre feminine halvdeler ville satt stort pris på litt solslikking mens gutta padlet og fisket om kveldene\morgenene alt ettersom været viser med skyer :oops:

Jeg lurer spesielt ja kanskje aller mest på hvordan det er med fiskeadgang i elva som renner nedenfor Sjongsvatnet og videre under E136, hvordan er denne strekningen regulert, lakseførende eller en prima ørretelv det er verdt å bruke den siste dagen på å falle nesegrus forelsket i?

Håper på noen tips :D Halve gleden den er jo nå, selve planlegginga! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fisket litt i Jora. Det er mange fine fiskeplasser her og der. I Aursjøen er det fin fisk. Der selger fjellstyret kort. Du får også kjøpt kort på Sørhella, sør i Aursjøen. Det er også fin fisk i de to vannene nedenfor Sjongsvatnet. Hvordan det er med fiskekort er jeg usikker på. Hadde en lokal som ordet det..

Tror neppe dere overlever padling de siste 3-4 kilometrene. Ville stått av ved broa ved Reindøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar Lompa

Da vet jeg ihvertfall at det er fin fisk å få hele veien :)

Fikk tak i fjellstyret som tipset meg om Snøhettakortet, det dekker visstnok Dovre, Sunndal, Lesja m.fler kommuner og på tvers av fylkene der oppe, og det er visstnok Sunndalen Fjellstyre som distribuerer kortet. Så skaffer nok ett slikt etterhvert.

Har sett på området i 3dkartet til Finn, så har lagt merke til den steinete passasjen de aller siste km av elven etter innlegget :-) Men før det, vet du om fiskekortet dekket elva det stykket ned til broen fra vannene? Elvefiske er særs spennende, spesielt for en som kommer fra laksetrakter hvor det ikke er spesielt med elver som er tilgjengelige for innlandsørretfiske! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.