Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer i Nordmarka


ØysteinT

Anbefalte innlegg

Det var noen som i en tråd for en stund siden foreslo til noen andre at en tur på alle 700-meter toppene i Nordmarka kunne vært en grei helgetur.

Noe som har forslag på hvordan gå denne og hvor overnatte?

Er vel greiest (for Oslobeboere) å starte ved Jevnaker? Ser at 3 av toppene er i nærheten av hverandre der. Ideelt skal turen avsluttes ved Lillosetern/Romsås.

Hvordan er det å komme seg opp på de toppene? Trengs vel ikke spesielt utstyr?

Tenker på turen på vår/sommertid.

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier ikke å reklamere for egne bøker i tide og utide, men akkurat her tror jeg denne kan være nyttig: jeg skriver om alle toppene med litt ulike rutevalg på flere av dem:

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=2936722

Alle toppene er helt greie skogstopper med sti til topps. Lett å finne frem er det også med et mulig unntak for Lamannshaugen hvor det er mange småstier og mulig å rote seg litt vekk.

Problemet med å gjøre dette sommerstid er at veinettet i Nordmarka ikke henger skikkelig sammen slik at det er klønete å benytte sykkel samtidig som avstandene er i drøyeste laget hvis du skal gå.

De tre nordligste toppene går greit unna med Sinderseter som startpunkt for Helgehaugen og Lamannshaugen. deretter er den en kort sykkeltur til startstedet for Svarttjernshøgda.

En mulighet er å sykle forbi Gjerdingen, Katnosa og Sandungen til Oppkuven (fra nordøst og avslutte med Ringkollen, f.eks med å ha en bil parkert på p-plassen der. Jeg tror dette lar seg gjennomføre i løpet av en lang dag hvis man har god kondis.

Skal du gjøre hele greia til fots er Sinderdammen en mulighet for overnatting. den bookes via DNTs side (knøttliten hytte med fire overnattingsplasser)

Du bør nok vente til andre halvdel av mai litt avhengig av snøforhold. Evt gjøre hele greia på ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Øystein, har du tenkt å ta denne på vinter- eller barmarksføre? Jeg bare går og venter på skareføre for å prøve denne på ski. Merket i dag at snøen har pakket seg noe pga mildværet, men tror nok jeg må vente litt til. Kanskje det blir i påsken?

I så fall er planen å begynne fra Mylla (skibuss eller tog/drosje) og gå så jeg ender i Sørkedalen.

Blir det ikke på ski venter jeg på sykkelføre ;) Da går starten muligens fra min egen hytte i Marka, men da blir det noe lenger og kanskje bortkastet energi.

Noen har tatt turen til fots, men anbefaler det ikke...

Hvis du vil starte/ende på Romsås: mener du til fots/pr sykkel, eller kan du reise kollektivt? I så fall ville jeg ha syklet til nærmeste stasjon på Gjøvikbanen og gått av på Grua, syklet via Mylla til Vestenden og gått i gang. Fra Oppkuven enten ned i Sørkedalen og asfaltsykling hjem, evt den noe tyngre sykkelturen gjennom Marka (muligens inkl "trillestien" ved Langlia) til Romsås.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egen hytte, ja. Noen som har det :wink:

Hadde tenkt turen på barmark og til fots, ja. Trenger å trene på en langtur med overnattinger, og synes det er litt greiere å ta den i Nordmarka istedet for f.eks Hardangervidda, i tilfelle kneet ikke liker seg.

Tror kanskje det er lurerer å ta toppene ved Jevnaker (er vel 3 der?), og så tusle seg gjennom marka og ende opp ved stuedøra ved Romsås, og ikke ta turen oppom de nordre toppene på samme tur.

Skiene mine har ikke helt vokst ut etter traumatiske opplevelser i Nord-Norge på 'NATO-planker' på begynnelsen av 90-tallet :lol:

Burde også ta sykkelen mer ut i marka, men jeg liker meg best på blå løyper, og den type sykling er ikke helt meg (enda iallefall).

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egen hytte, ja. Noen som har det :-)

Alle kan leie :D

Tror kanskje det er lurerer å ta toppene ved Jevnaker (er vel 3 der?), og så tusle seg gjennom marka og ende opp ved stuedøra ved Romsås, og ikke ta turen oppom de nordre toppene på samme tur.

Høres ut som en god plan. Da kan du evt få med deg Puttmyrene, som jo er Akerselvas kilde. God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det er lurerer å ta toppene ved Jevnaker (er vel 3 der?), og så tusle seg gjennom marka og ende opp ved stuedøra ved Romsås, og ikke ta turen oppom de nordre toppene på samme tur.

Øystein

Det er vel de tre toppene i Jevnaker som er de nordlige toppene.

Dersom du kun skal gå tror jeg to dager er passe, vel og merke hvis du kan ende opp i Sørkedalen i stedet for Romsås. Det blir en del lenger hvis du skal gå til Romsås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei, har du gjennomført turen din? Jeg besøkte alle fem 700-meterstoppene i går, på en gå-/sykkeltur. Vi brukte nesten elleve timer og distansen var 72 km. Startet fra Sinnerdammen (overnatting) og avsluttet ved Damtjern (hjemreise). Toppene tok vi fra nord til sør: Helgehaugen, Lamannshaugen, Svarttjernshøgda, Ringkollen og Oppkuven. Knalltur!

Her er sporet vi etterlot oss:

b1465fe8-776d-4632-9259-e2fc1de67c53.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Kult. Det hadde nok vært greiere med en sykkel.

Litt vått mellom Svarttjernshøgda og Lamannshaugen

Jeg gikk/syklet alle fem på en tur i fjor sommer. Det var greiere enn jeg trodde men jeg hadde fordelen av å bli kjørt til Sindersetra ved helgehaugen slik at jeg slapp å returnere til startstedet. I stedet endte jeg opp i Sørkedalen. Det er en overkommelig tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok første del i dag.

Så bra, gratulerer! Jeg vil anbefale deg å forsøke alle på en dag, det er gøy. Opplegget mitt ser du over, men det kan nok gjøres lettere hvis du får noen til å kjøre deg til f.eks Sinnerseter, så du kan ende i Sørkedalen. Jeg vurderer å ta en variant i sommer, siden jeg elsker topper & turutfordringer. I dag ble det Sandungskollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge knærne mine var helt gåene etter turen. Det venstre hadde jeg forventet (er det som ikke like mye opp/nedgåing), men at det høyre klaget var litt blæh. Glad for at det er relativt flatt fra Helgehaugen til Tverrsjøstallen.

Sykkel hadde sikkert vært smart og raskere, men jeg foretrekker beina og blåløper.

Her kan dere se ruta:

http://runkeeper.com/user/oysteint/activity/38099690

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.