Gå til innhold
  • Bli medlem

Kosthold og trening


TL

Anbefalte innlegg

Godt Nyttår folkens!

Har nettopp gjennomført årets første joggetur, ei løype på godt og vel 9 km i flatt lende. Etter for mye latmannsliv i høst er den fysiske formen under en hver kritikk!

I en alder av 37 år innser jeg at hvis jeg skal ha glede av toppbestigelser og fjellturer med tung oppakning også i framtida, så må jeg ta både trening og kosthold langt mer seriøst enn det jeg har gjort tidligere. Det er ikke til å legge skjul på at det blir for mye innesitting og kontorarbeid, og det bekymrer meg. Forfallet må stoppes i tide! :shock:

Derfor henvender jeg meg til turfolk som har en viss peil på trening og kosthold.

Det jeg spesielt er interessert i å øke kunnskapsnivået om, er relasjonen kosthold - trening. Hvordan bør man spise / drikke i forhold til øvelsene, og er det i så henseende forskjell på styrketrening og kondisjonstrening?

Har fått med meg at sukkerholdige drikker øker insulinnivået i blodet, som igjen driver bort blodsukkeret, med den konsekvens at man føler seg tung og slapp. Men det er garantert en hel del andre feller å gå i.

Finnes det noen internettsider som kan være av interesse?

Hva slags kosttilskudd / vitaminer anbefales - og hvor ofte bør dette tas?

Kan jeg be noen profesjonelle om å utarbeide et kostholdsprogram / kostholds-treningsprogram?

Alle tips mottas med takk :roll:

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forumet på www.kondis.no har flere slike tråder.

Selv tenker jeg ikke noe spesielt på å spise sunnest mulig mat, så lenge aktivitetsnivået er høyt nok. Det samme sier de fleste toppidrettsutøverne. Det er ingen skam å spise McDonalds en gang i blant. Spis under måltidene og ikke småspis utenom disse. For mye sukker er nok heller ikke bra siden det påvirker blodsukkernivået, likevel er det viktig med korte karbohydrater under trening (lange økter) og lange karbohydrater før trening, proteiner etter trening.

Har sluttet for eksempel med å drikke XL-1 på vanlig trening (1,5-2 timer), for da venner kroppen seg bare til at den trenger dette sukkeret for å yte. Men rett etter trening, før dusj og klesskift så er jeg nøye med å få i meg næring (en skive eller to) slik at kroppen får bygd seg opp igjen med en gang. Det er ikke bra å gå tom lenge, da får man mindre effekt ut av treningen.

Kosttilskudd eller ikke er et kontroversielt tema. Bruker selv ikke annet enn tran og biovit i r-månedene, men det finnes jo masse annet kosttilskudd som det reklameres for, blant annet magnesiumtabletter for å unngå krampe, antioksidanttabletter etc.

Om trening for fjellturer:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar og nyttige linker.

Men rett etter trening, før dusj og klesskift så er jeg nøye med å få i meg næring (en skive eller to) slik at kroppen får bygd seg opp igjen med en gang. Det er ikke bra å gå tom lenge, da får man mindre effekt ut av treningen.

Dette er vel også viktig med tanke på å forlenge/ fortsette forbrenningen, også etter at selve treningsøkta er avsluttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.