Gå til innhold
  • Bli medlem

Kilandsfallene nok en gang i fare...


DrDamage

Anbefalte innlegg

Nå vil Froland og Åmli kommune, sammen med Arendal Fossekompani, på ny legge siste bit av elva i rør.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6884626

Det har vært en kamp helt siden jeg tok mine første padletak der på slutten av åttitallet.

Jeg er foreløpig kun passivt vitne til det hele selv, men får lyst til å engasjere meg mer nå som det

tydeligvis behøves som mest. Kilandsfallene ER ganske unike som det hevdes i reportasjen jeg linker til.

Jeg har ikke tall på hvor mange overnattinger jeg har i telt langs elvebredden der, og veldig mange nybegynnere

i elvepadling har hatt sin debut der når det gjelder det å padle i stryk. Det er kort avstand mellom de forskjellige

vanskelighetsgradene og man finner lett stryk i alle ferdighetsnivåer nedover langs elva.

Det er hevet over all tvil at det er en stor tragedie for padlere, friluftsfolk og naturen generelt dersom disse siste 3 prosent av dette

vassdraget også legges i rør.

Jeg følger med i spenning videre og lover å forsøke å bidra i kampen mot rørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sørgelig å se at de sier "vi" trenger mer strøm, når det i all hovedsak er deres egne økonomiske interesser som ønsker å selge mèr strøm istedetfor at forbrukerene skal spare strøm og natur via enkle tiltak og i noen tilfeller mer avanserte inngrep i hus og hjem, som likevel ikke går ut over komfort\livstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at han sannsynligvis sier det, er at det utenfor friluftslivsmiljøet eksisterer en misoppfatning om at vi har tonnevis med urørt, blank og fin natur i Norge, det er jo desverre som vi vet ikke tilfelle...

Enig. Denne ordføreren har antagelig ingen spesiell interesse i friluftsliv, og for slike personer er typisk Norge et land med enorme mengder uberørt natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Kopiert fra Åmli kommune sin "Plan for idrettsanlegg, fysisk aktivitet og friluftsområde i Åmli kommune"

"6.2.5 ELVER OG VASSDRAG

Langs elver og vassdrag i kommunen er det rike moglegheiter for friluftsliv. Det vere padling, fiske, teltcamping med meir. På Nelaug og Sigridnes er det utleige av kanoar. Men i det heile er elvar og vassdrag ein lite utnytta ressurs i friluftssamanheng."

Siden elver er ein lite utnytta ressurs i friluftssamanheng, så har de tenkt å legger den delen av elva som er mest benytta til elvepadling i rør.....

http://www.amli.kommune.no/index.php?m=fil&m_action=vis&f_id=224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.