Gå til innhold
  • Bli medlem

Leter etter en artikkel fra DNTs årbok - oppdemmingen av Essandsjøen


seventh

Anbefalte innlegg

Annonse

Vet ikke hviken årgang, men her er bittelitt historikk rundt dette:

Oppdemmingen av Essand-/Nesjøen og Stuggusjøen ble planlagt 1917. Etter at krigen brøt ut i 1940, gav NS-regjeringen Trondheim Elektrisitetsverk «ved en enkel forordning» tillatelse til regulering av Essandsjøen og Stuggusjøen for å øke vintervannføringen gjennom kraftstasjonene i Nidelva. Demningsarbeidene startet allerede vinteren 1940/41, men arbeidene ble avsluttet først 1947 for Essanddemningen. Saken var omstridt under konsesjonsbehandlingen fordi planen omfattet neddemming av et botanisk fredet myr- og sandområde med rikt dyreliv. Den medførte også flytting av Trondhjems Turistforenings hytte, Nedalshytta. Sylsjödemningen er plassert på svensk side av grensen. Den stod ferdig 1952. Steinkistedemningen for Stuggusjøen ble erstattet av betongdemning 1965.

Utbyggingen av Nea kraftstasjon ble planlagt i 1950-årene som et større prosjekt enn Trondheim hadde bruk for på den tiden. Tilgang på lånekapital for investeringer i kraftutbygging var den gang kvoteregulert. Et samarbeid ble derfor innledet med Stockholm Elverk for finansiering med svensk kapital. Kapitalen skulle tilbakebetales gjennom kraftlevering til Stockholm. Saken om bruk av vannkraftressurser på denne måten, avtale om kontraktsvilkår for kraftleveringen og bygging og bruk av ledningsforbindelse til Sverige ble brakt opp på riksplan. Den ble godkjent ved behandling i Stortinget 1955. Dette førte til at staten bygde og eide den første kraftledningen mellom samkjøringsnett i Norge fra Nea kraftstasjon og inn til det svenske såkalte stamnettet. På grunn av liten produksjon i kraftsystemet i Trøndelag den første våren stasjonen var i drift, ble imidlertid kraft levert fra Sverige til Norge, og nytten av kraftutveksling mellom landene ble på denne måten demonstrert. Dette samarbeidet bidrog til at nye avtaler om kraftutveksling og kraftsamarbeid ble inngått. Nye overføringsledninger ble bygd i andre deler av landet, og samarbeidsorganet Nordel ble dannet. Hegsetfoss kraftstasjon i Nea ble finansiert ved en lignende avtale med Stockholm Elverk.

Kilde: Store Norske Leksikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjon! Jeg har lett litt i de utgaver jeg hart hatt for hånden, og kommet frem til at den må ha vært publisert mellom 1986 og 1993 et sted. Hadde vært interresant å se noen bilder av dalen før oppdemmingen. Plantefaunaen i området rundt sjøen er jo utrolig artsrik, jeg kan bare tenke meg hvordan det var i dalen før oppdemmingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en utgave på sjølvbetjeningshytta på Storerikvollen innderst ved Essandsjøen.

Husker jeg las den der.

Så får du også en fin tur ..... :)

Godt forslag! Det var nettop på storerikvollen jeg leste den for noen år siden

Det får bli en skitur neste gange jeg er i trønderlige trakter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.