Gå til innhold
  • Bli medlem

Klatrefjell i Sunnmørsalpene


Bjørn-Even

Anbefalte innlegg

Hei, nå kribler det i hender og føtter etter å komme seg ut i fjell(veggen), så det jeg lurte på er om noen her på forumet har lyst til å dele informasjon og forslag om fjell som har morsome/spektakulære/skumle/råe klatreruter på ikke alt for mange taulengder og som ikke overskrider 4-5 i vanskelighetsnivå.

:)

på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Essem, eller andre... kunne dere tegne på dette bildet (tatt av Arnt Flatmo) hvor sofaruta går. Jeg synes det er vanskelig å se hvor ruta på pedit er inntegnet! Hvor begynner klatringen (er det grei klyving til innsteget?) og hvor går klatringen?

Takk!

Jeg har aldri gått bortover mot Sofaruta/Holtanna, men jeg tror ikke dere ser Sofaruta på det bildet.

Du ser derimot mye av anmarsjen på bildet. Skissen på denne siden er grei å sammenligne med:

http://iriss.no/web/PageND.aspx?id=99232

Har sett bilder tidligere av folk som har valgt å sikre deler av anmarsjen bort til Holtanna, men ser ikke bort fra at dere ikke føler behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essem, eller andre... kunne dere tegne på dette bildet (tatt av Arnt Flatmo) hvor sofaruta går. Jeg synes det er vanskelig å se hvor ruta på pedit er inntegnet! Hvor begynner klatringen (er det grei klyving til innsteget?) og hvor går klatringen?

Takk!

Sofaruta går omtrent opp i høyresiluetten av Mohns topp på bildet. Kan aboslutt anbefales i kombinasjon med Bladet og event. Holtanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofra-ruta:

Innsteget er forholdsvis greit å finne (spesielt hvis du går Holtanna først og får oversikt over starten på Sofaruta ovenifra under den turen), det samme veien videre når du kommer opp til den såkalte sofaen (som gir ypperlig utsikt), etter denne beveger du seg kanskje 3-4 meter horisontalt til høyre før du går opp gjennom et slags "hakk" eller åpning, veien videre ok.

Mye klyving og lite klatring opp denne passasjen, men pga høyfjell er det seriøst nok hvis det blir dårlig vær. Retur via eggen på Mohns topp der en del sikrer spesielt i vått vær, valgfritt. Molladalen er fantastisk og førtse gang man kommer opp juvet og får tindene midt i mot glemmer man aldri :)

Men som en god venn og innfødt sier: det er flott, men også vått (med tanke på kystklima,mange har vært i Molladalen og aldri sett annet enn tåke)

Obs: Litt opp til venstre for innsteget (ca 0,5-1 tl) har det i perioder ligget noen slynger rundt en meget løs klemblokk som tydeligvis er brukt til rappell for folk som har startet feil og valgt en rute for mye til venstre (vi traff noen der sommer 08 ), jeg ville personlig aldri brukt den klemblokken (det er såvidt steinen forsvarer den betegneslen) hvis man først går feil, da den er liten og ligger ganske langt ut på kanten (noe man ikke ser før man har oversikt et stykke høyere opp i veggen)

Anbefaler å kombinere det hele med start Holtanna, deretter Sofaruta og Bladet før retur ned Mohns renne som er løs noe man bør være obs på etter lang dag på tur. Gir en del gåing, flott tidvis luftig, men enkel klyving/klatring totalt ca 6-7 tl i et fantastisk området

I fører står det at Holtanna er 3 tl, den første valgte vi å ikke sikre da det er mer grufseklyving i litt løs renne og ikke spesielt eksponert. Videre opp vil nok de fleste (også dere ?) føle behov for tau, det er meget enkelt opp både klatremessig og veivalg, men eksponert og luftig.

Dersom dere har flere dager så er Raudetårnet gradert ca 5-, flott klatring men med et skikkelig eksponert flytt når man runder et hjørne på vei opp (taulengde 2 hvis jeg ikke husker feil). For hardere grader er Tårndalen og deler av Jøhnshornmassivet flott. Faste rappellankere på de fleste rutene, sjekk fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ameak: Hjertelig takk for utfyllende svar! Skal vurdere ruta Holtanna-Sofaruta-Bladet. Camper nok nede ved Storevatnet og må stå opp tidlig da det blir mørkt rundt kl. 19 i høstferien. Vet du hvor omtrent lang tid en bruker på denne runden fra Storevatnet? Og, hvor klatrer man på Holtanna (se Arnt sitt bildet), og hvor rappellerer man videre for å komme seg til innsteget til sofaruta? Ser skissen jeg tegnet ut over riktig ut mtp hvor sofaruta går?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke om jeg har noen bilder liggende på pc hjemme som belyser saken bedre og evt bilde av innsteget tatt fra Holtanna, samt komme med utfyllende svar på det du spør om og sjekke om det står noe bedre i det jeg har har førerinformasjon. Ut i fra hva du har tegnet inn så kjenner jeg meg ikke helt igjen, lurer på om ruta går mer rundt, men som sagt så syntes jeg det var vanskelig å si ut i fra det bildet.

Når det gjelder tid så var vi skikkelig turister den dagen, hadde strålende sol og utallige fotosessions samt litt verkende ben ettersom noen hadde gått hhv L.kåpa og Falketind dagen før. Vi gikk også i 2 taulag som tar litt lenger tid. Vi lå i telt der 5 dager, dette var første dagen og vi hadde lang frokost og sen start ca 1300 og nede igjen rundt 0100, men det bør gå betydelig raskere med litt mindre "kos" og turistfaktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Holtanna (så ikke spm før nå), skal prøve å tegne inn, men der er det nesten umulig å gå feil hvis man følger beskrivelsen som ligger på nett. Vi satte første stand rett til høyre for holet i det du kommer opp til dette (og der er det langt ned på andre siden, fantastisk utsikt), veien opp der i fra er rett frem.

Bildet på SKK gir en god pekepinn og bedre enn det jeg kan markere på bildet til Arnt der første stand er forsøkt market med gult og ruta med rødt (noe skjelvende strek :D ). Jeg legger ved bildet til Arnt da det gir en god oversikt over området veien opp, men når det gjelder selve klatringen er dette bildet bedre.

http://www.pedit.no/org/skk/view.cgi?&link_id=0.1222.1247&session_id=0

Et lite obs til angående Sofaruta så har jeg vært der i dårlig vær og mye vind, da var det ( tl ut fra sofaen) et punkt det var ekstra vanskelig å kommunisere med den over

post-6373-133474659632_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så dere gikk først opp på Holtanna der du har tegnet inn før du rappellerte ned igjen i Holet. Deretter gikk dere Sofaruta, right? :D Får se om vi tar Holtanna, vi er ikke veldig rutinerte i klatringen, og bruker fortsatt relativ lang tid med tauet. Fordelen med å ta Holtanna er jo som du sier at man kan studere sofaruta på avstand. Tror likevel Sofaruta og Bladet blir 1. prioritet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ingen bilder som opplyser noe bedre om innsteget. Men som sagt, vi hadde ingen store problemer noen av gangene, du skal opp i såpass høyde at du nesten har sikt til Hjørundfjorden. Apropos lengde på tur og andre muligheter i Molladalen.

Er dette den første alpine rene klatreturen deres? Hvor lenge skal dere være der? Et alternativ for å komme i gang er jo Holtanna første dagen og Mohn-Bladet dagen etter?

Blir en del anmarsj for lite klatring, men dere er jo unge og spreke ut i fra tidligere rapporter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok bare en dag med klatring hvis det blir denne høstferien. Får nå se, langtidsvarselet på yr.no melder om snø på Jønshornet. :(

Er høstferien deres kommende uke(40) eller den etterpå(41)?

På denne årstida kan det slå om fra full vinter til sommertemperaturer (+20) og motsatt i løpet av kort tid.

Ved ustabilt vær kan dere ha Romsdal/Nordmøre som en PlanB. Er ikke all nedbør som når lengre enn til Ytre/Midtre Sunnmøre.

I øyblikket ser det jo ut som om det blir snøfall ned mot 6-800 m hele neste uke, så kanskje skia bør med i bagasjen også :D

Hmm, tror jammen det er på tide å tørke støvet av skia igjen 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette rundskuet hjalp meg en del i å kjenne meg igjen fra pedit-bildet http://www.rundskuer.no/fpics.php?id=molladalstindane

Har prøvd å tegne ruta inn nå, ser det riktig ut?

Gled dere :D .

Sofa går mer mot høyre enn inntegnet etter de første 40-50 meter.

se link : http://images.google.no/imgres?imgurl=http://www.pedit.no/org/skk/files/1005/Fil/1263/mohnssorvegg.jpg&imgrefurl=http://www.pedit.no/org/skk/view.cgi%3F%26link_id%3D0.1000.1034.1061.1221.1222.1248&usg=__8Jxq8tKLjPeoayJCxv1zDQX7hu0=&h=822&w=496&sz=142&hl=no&start=17&um=1&tbnid=ItcKwNH-rZxVdM:&tbnh=144&tbnw=87&prev=/images%3Fq%3Dmohns%2Btopp%26hl%3Dno%26sa%3DN%26um%3D1

Naturlig rekkefølge er holtanna, f.eks den ruta som jeg har angitt på bildet, og så sofaruta - begge trivelige turer.

post-2204-133474659914_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser riktig ut ellers ja, men bildet på linken jeg henviste til har bedre oppløsning og viser bedre ruta. Se også teksten under bildet.

Det er mange år siden jeg gikk den, da kun utfra en tekstbeskrivelse, og ruta ga seg sjøl når innsteget først var funnet. God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.