Gå til innhold
  • Bli medlem

Felgbrems vs hydraulisk skivebrems


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Ja, ja...jeg vet det sikkert finnes ørten tråder. Men glem det. For mitt vedkommende er det ikke avgjørende med prisen eller den lille ekstra vekten. Det kan jeg tåle. For meg er det kun vedlikehold/arbeid som teller.

- Hvor lenge varer det før noe må skiftes? Jeg antar det det er disse skiveklossene eller hva de heter som slites unna etterhvert. Er det noe som man "må" skifte i butikk, eller får man det greit til selv? Hvor mye tid bruker man på å skifte det selv evt når man kan det noenlunde?

- Hører det kommer luft-bobler etterhvert i systemet og da må man ha noe nytt oljegreier, hvor ofte ca. må det skiftes?

Så på DVD-en Mekke Sykkel, der driver han med noe veldig pirkearbeid for å justere på dette med klossene eller noe, så ut som det krever mye tid og kunnskap. Hørte av en at man justerer raskt og enkelt ved å løsne noe og klemme inn bremsene når de er kalde, så stramme til. Da skal det være justert. Er dette det samme? Hørtes jo enkelt og greit ut det siste..

Når alt dette er sagt så har jeg aldri skiftet felgbremser selv. Jeg har justert og strammet. Men tror det vil være en del arbeid og ikke sikkert jeg noengang kommer til å skifte disse selv likevel. I så fall er det avgjørende om skivebremser varer lengre eller kortere før de må byttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du først kan det er det enkelt. vil si lettere enn ved vanligere klosser:) Det med olje er ikke noe problem. merker du at bremsene er litt slappe og klossene ikke er slitte, kan det hende du må fylle på med litt mer olje. (fylle på til det f.eks. ikke er mer luft i systemet).

Hvis du sykler mye terreng ville jeg ikke nølt med h.skivebremser. ellers er det ikke noe vits! da fungerer vanlige mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig noen er uenige med meg, men tror nok mange ble overrasket på Birken hvor store problemer mange med skivebremser fikk! Har flere eksempler på det. Brukte selv V-bremser og sleit ut klosser foran, men det kom av at jeg hadde kjøpt klosser som IKKE var for tøffe forhold ("severe" skal det visst stå på pakka) Bak hadde jeg det, og disse ble ikke helt nedslitt. Enkelt å skifte og justere! Flere ting som kan gå galt med skiverbremser. Stempel, smådeler...Vurderte faktsik å oppgradere sykkelen min med nye hjul med skivebremser, men har nå fått litt mer betenkeligheter. Det vsr riktignok ekstreme forhold på Birken, men likevel... Andres mening? :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har syklet mange år med skivebremser uten problem. Sykler for det meste litt grustrening og mye terreng.

Fordelen med skivebremser :

- biter mye bedre, må prøves

- fungerer prikkfritt selv om felgen er skjev, noe som ofte skjer i terrenget

- fungerer flott på vinteren selv om felgene er frosset/har islag.

- kommer ferdig luftet, bare i særtilfeller må disse luftes.

- lette å bytte.

God nok grunn!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig noen er uenige med meg, men tror nok mange ble overrasket på Birken hvor store problemer mange med skivebremser fikk! Har flere eksempler på det. Brukte selv V-bremser og sleit ut klosser foran, men det kom av at jeg hadde kjøpt klosser som IKKE var for tøffe forhold ("severe" skal det visst stå på pakka) Bak hadde jeg det, og disse ble ikke helt nedslitt. Enkelt å skifte og justere! Flere ting som kan gå galt med skiverbremser. Stempel, smådeler...Vurderte faktsik å oppgradere sykkelen min med nye hjul med skivebremser, men har nå fått litt mer betenkeligheter. Det vsr riktignok ekstreme forhold på Birken, men likevel... Andres mening? :)

Ikke uenig, begge deler har sine fordeler og ulemper, de som brukte resin skiveklosser på Birken fikk også disse nedslitt, mens de som brukte metal (hardere og bittelitt tyngre variant) unngikk dette.

Har hatt skiver i tre år nå, og har til nå kun skiftet klosser, smørt opp kalipere, samt justert sentrering en gang. Enkle greier som tar noen få minutter. I regn og søle mener jeg skiver er (marginalt) bedre. Etter Birken iår krevdes full overhaling (utrolig hvor mye fin grus som har kommet inn overalt) og da er nok vanlige felgbremser lettere og raskere å vedlikeholde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter Birken iår krevdes full overhaling (utrolig hvor mye fin grus som har kommet inn overalt) og da er nok vanlige felgbremser lettere og raskere å vedlikeholde.

Det har jeg lurt på, jeg sykler mye i marka og på grus. Hvordan renser jeg sykkelen for sand og gjørme som setter seg overalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Har syklet mange år med skivebremser uten problem. Sykler for det meste litt grustrening og mye terreng.

Fordelen med skivebremser :

- biter mye bedre, må prøves

- fungerer prikkfritt selv om felgen er skjev, noe som ofte skjer i terrenget

- fungerer flott på vinteren selv om felgene er frosset/har islag.

- kommer ferdig luftet, bare i særtilfeller må disse luftes.

- lette å bytte.

God nok grunn!!

-virker like bra i pøseregn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

-virker like bra i pøseregn

Etter å ha byttet til sykkel m/skivebrems er det blitt helt greit å bremse tilstrekkelig med forbrems selv på løsgrus og snø/is uten å være "redd" for å låse hjulet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.