Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturer i Østerdalen


Marmolejo

Anbefalte innlegg

Er det noen her som som drar på toppturer med randoneéski i Østerdalen eller vet om noen nettsider eller litteratur om emnet? Hvilke topper anbefales og fra hvilke sider?

Ja da, vi vet at det ikke er Sunnmørsalpene, men det er faktisk en og annen topp som kan forsvare fatskis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ikke misstolke meg men randonne og fatskies?

rondonne kjennetegnes av lav vekt(det er ihvertfall grunnideen bak rando) ellers kan man ju ta vanlige alpin ski med alpinetrekker

det er klart, det spørs på hvilke bindninger du tenker på. hvis det har diamir eller fritchi som veier en del, ja da kan man like godt ta fatskies og. jeg kjører på dynfit ti bindninger og derfor har jeg valgt ett par vølkl mountain ski. jeg tenker vekt.

Har ikke større erfarenheter av østerdalen men i området rund rena skisenter vil jeg minnes att der er noen små topper, eller så kan man hoppe over til trysil og kjøre på "baksiden" av fjellet der det ikke finnes heiser.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 'set up' er dynafitbindinger på 124-88-111 ski. Dette var fatskis for noen år siden men i dag har de nok blitt degradert til midfats. Neste ski som kjøpes vil være noe som er litt fetere men også med dynafitbindinger. Brede ski betyr verken at det blir unødvendig tungt eller at dynafit ikke funker. Det er heller bruken eller misbruken av skiene (drops, hopp m.v. :) ) som avgjør om dynafit funker eller ikke.

Tilbake til temaet:

Baksiden på Trysil må naturligvis undersøkes nærmere men jeg er skeptisk til at dette er noe å glede seg til. Jeg har trasket med fjellski i dette området og kunne ikke umiddelbart se noe som rettferdiggjør en randotur.

Imidlertid bør kommunetoppen i Trysil (Tverrfjell) være verdt et forsøk. Der får man 700m nedkjøring i relativt bratt terreng. Tron er naturligvis også på listen.

Det må da vel være flere kandidater? Østerdalen er både et kuldehøl, har normalt nok snø og også mye fint vær. Det må være mange muligheter for bekymringsløs pudderkjøring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tilnærmett uendelighet med turer, og noen av dem er utpregete toppturer.

Rendalssølen (Rendalen). Denne har flere topper, og du rekker et par av dem på en lang dag. Ellers kan det være greit å ta med seg telt inn i skaret, for så å besøke en og en topp pent og pyntelig. Greiest å gå inn fra sør, ved riksveien mellom Rendalen og Elvbrua.

Gravskardshøgda (Stor-Elvdal/ Sollia). Super dagstur med start like nord for Atnasjø kafe i Sollia. Jevn stifning, bratt på slutten, finfin nedkjøring. Meget flott utsikt til Rondane og Alvdal Vestfjell.

Noen av toppene i Rondane ligger jo også i Hedmark, f.eks Høgronden, som kan nås på en dagstur.

Ønsker du en kjapp liten ettermiddagstur er Muen (Ringebufjellet) en mulighet i tidsrommet 1. - ca 17. mai. Det er en kort tur, men allikevel med ca 400 høydemeter, flott utsikt og artig nedkjøring.

Svuku (Femundsmarka/ Engerdal) og Hummelfjell (Os) Vil jeg tro at også er gode toppdagsturer.

Ellers finnes det som sagt en bråte med lavere fjell rundt om kring, og som regel gode forhold for løssnøkjøring.

God Tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rendalssølen kan varmt anbefales. Et enkelt fjell, men avtsanden inn til selve fjellet gjør det til en god dagsmarsj. Utsikten er fenomenal! Er vel bare et par-tre topper i Norge med større utsikt. Fjellet har de rolige, slake viddene som er så typisk for Østerdalen. Du har den brattere ura opp mot toppen og du har det ville, forrevne og stupbratte Sølenholet mot nordvest. Sølen er ikke spesielt høy, men er et mektig fjell. Den stiger 1000 meter over terrenget rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.