Gå til innhold
  • Bli medlem

Skamløs prising


steihy

Anbefalte innlegg

Interessant tråd.

Som noen har vært inne på i denne tråden vil det alltid være mulig å gjøre god kjøp i et lavkostland

når man selv bor i et høykostland. Det sier seg selv og burde ikke være en overraskelse.

Tenkte jeg kunne komme med noen innspill fra en kjøpmanns side da jeg eier en del butikker selv i en annen bransje.

For dem som ikke har studert bedriftsøkonomi kan en bruttomargin virke høy om man ikke kjenner alle faktorene.

Jeg kan prøve å belyse dette litt da det er almen viten og rimelig likt for de fleste bedrifter som selger varer i Norge.

- Så lenge man har konkurrenter med samme vare kan man dessverre ikke ta så høy pris man vil..

- En margin på 60% kan i realiteten være dårligere forretning en en margin på 40% om volumet på den billigste er betydelig høyere..

Flinke kjøpmenn regner på hvor lønnsom hver enkelt plass i hylla er.

Slik kan en sovepose til 10000kr med 50% margin være mindre lønnsom for butikken enn en til 2000kr med 40% margin f.eks. Hvorfor da ha en til 10000kr?

Ofte ser butikkene en effekt av imagebygging ved å ha ulønnsomme varer i butikken.

- I tillegg er dette teoretisk margin. Reell margin får vi etter butikktyverier og etter endt salgsperiode.

- Når man etterhvert har fått status på dette har vi funnet vår bruttofortjeneste. Så kommer utgiftene.. I Norge er de dessverre Norske.

- Har man penger igjen etter utgifter sitter man med det vi kaller driftsresultat. Dette vil gjerne staten ha 28% av.

-Når staten har fått sitt vil ofte eierene ha noe tilbake for å risikere nattesøvnen. Dette kaller vi å ta ut et utbytte. Da vil Staten gjerne ha 28% av dette også..

Det er mange mange faktorer som også kunne vært tatt med, men dette er i allefall noe av bildet.

Om noen har innspill er det flott da jeg kansje selv kan se en mulighet for å øke fortjenesten som jeg ikke har tenkt på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Interessant tråd.

Om noen har innspill er det flott da jeg kansje selv kan se en mulighet for å øke fortjenesten som jeg ikke har tenkt på..

Vet det, men vil ikke si det. Vi sitter på hver vår side av bordet, Geenie. Som forbruker har jeg interesse av at du klarer deg med så små marginer som mulig. Akkurat nok er passe.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor feit skal man bli av og drive butikk?Kjenner grådigheten ingen grenser?

Les det opprinnelige innlegget til geenie så får du ett godt bilde av hvordan ting egentlig er.

Jeg driver selv for meg selv og etter 3 år så har jeg fortsatt ikke hatt en lønn som er på høyde med en hvilken som helst butikkarbeider har. Mine ansatte har konsekvent tjent mer enn meg selv, tross for at jeg står med all risiko og jobber dobbelt timeantall av de. forhåpentligvis så kommer dette etterhvert og da vil vel folk være klar for å si hvordan jeg er grådig etc og enkelt ignorere de årene jeg levde under minstelønn.

Ting er dyrt i dette landet fordi det er ett høykostnadland. Av og til så går priser for langt og en skal selvfølgelig ikke kjøpe produkter som er priset urimelig høyt. Nettop pga konkurransen i markedet så er det sjeldent at produkter kan står overpriset lenge, fordi folk handler da en annen plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne komme med noen innspill fra en kjøpmanns side da jeg eier en del butikker selv i en annen bransje.

For dem som ikke har studert bedriftsøkonomi kan en bruttomargin virke høy om man ikke kjenner alle faktorene.

Flinke kjøpmenn regner på hvor lønnsom hver enkelt plass i hylla er.

Flinke kjøpmenn er også flinke til å tilpasse seg markedet. I gode tider som det har vært fram tilnylig har avansen vært veldig høy, men det har også betalingsviljen til kundene. Nå er det flere kunder som er mer kritiske til høye priser. Hvis man merker at mange kunder er innom butikken og prøver og deretter går hjem og bestiller på internett har man jo mulighet til å justere prisen i butikken eller ha en nettbutikk for egne kunder. Blir det for lite driftsresultat av å skru ned prisen butikken, må man kanskje innse at tradisjonell butikkdrift ikke er riktig måte å selge de aktuelle varene på.

-Kunne man hatt lavere pris på egen nettbutikk enn i egen sjappe? I så fall betaler man ekstra kun for å få varen raskt i butikken og for å slippe turen til postkontoret.

-Kunne man drevet nettbutikk med show-room. Altså mulighet til å prøve varen i butikken og bestille den direkte på nett i butikken? Møbelselgere har jo delvis dette konseptet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare for meg selv.

For vår del har det aldri vært noe tema å prøve å prise markedet etter hvor gode tidene er. I praksis er det vanskelig å følge med på hvor

god økonomien i nærmarkedet er. Man har på en måte nok med den daglige driften.

Hos oss er det slik at vi vet sånn ca hva avanse man må ha på et produkt ut fra hvilket volum man forventer. Når det er gode tider

stiger selvsagt volumet. Men dette er veldig generelt. Et produkt man har ståltro på trenger ikke markedet like i det hele tat osv osv.

I gode tider stiger også andre saker.. husleier, lønninger til flinke ansatte som får bedre tilbud andre steder, leverandørpriser etc etc..

Alt henger liksom sammen.

Men sammelagt er gode tider bra for alle uansett profesjon vil jeg tro. Men man må huske på at selv om man har et meget godt år det ene året, kan det fort snu og komme mange dårlige år. De gode årene gjør at man overlever når det blir ruskevær igjen..

Det er mange som har lurt på hvordan fremtidens butikk skal se ut, deriblant undertegnede. Hvis ikke alle markedene blir likt priset eller avgiftregulert vil alltid et høykostland kunne handle fordelsaktig fra et lavkostland.

Om man ønsker å beskytte sitt marked/arbeidsplasser i eget land er en politisk sak. Ønsker man det, bør det være lik beskyttelse for alle yrker.

Av natur er vel jeg rimelig liberal så jeg hadde gjerne sett at varer og tjenester hadde kunn flyte fritt selv om dette ikke er noen fordel for min situasjon.

Men hvordan skal man da opprettholde fagbutikker med kunskap og entusiasme?

Ofte har disse butikkene høyere priser pga mindre volum, dyrere/flinkere ansatte, dårligere betingelser enn storkjeder etc.

Ikke vet jeg, men for min del har jeg ikke samvittighet til å la noen bruke sin tid og jobbe gratis for meg om jeg ikke skulle benytte tjenestene deres.

Hvis jeg har brukt min egen tid til reasearch for å finne riktig produkt er saken anderledes. Da handler jeg fra hvilket som helst sted i verden.

Kansje løsningen etterhvert blir en form for betalt konsulent tjeneste. Dette er veldig vanlig innen mange yrker. Normalt får man da refundert andeler

av konsulentutgiftene når man kjøper produkter.

-uansett, markedet finner alltid løsninger og nye veier med tiden. Tilbydere og kjøpere er like avhengig av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]Kansje løsningen etterhvert blir en form for betalt konsulent tjeneste. Dette er veldig vanlig innen mange yrker. Normalt får man da refundert andeler

av konsulentutgiftene når man kjøper produkter.

-uansett, markedet finner alltid løsninger og nye veier med tiden. Tilbydere og kjøpere er like avhengig av hverandre.

Problemet for mange sportsforretninger (og importørene) er at folk benytter seg av deres ekspertise og så kjøper tingene på nettet. Ettersom flere og flere kjøper de dyreste og antatt mest lønnsomme produktene på nettet må det til slutt skje større endringer i bransjen.

Hvor mange i fremtiden kommer til å kjøpe GPS, skredsøkere, dyrt randoneeski- og bindinger og ekspedisjonstelt i norske butikker?

Det vil være like mange sportsforretninger som selger mainstream og rimelige sportsklær, typisk XXL. Vi er tross alt forfengelige vesener som vil sjekke hvordan klærne passer før vi kjøper dem. :D

De som forsvinner er nok butikker av typen Skandinaviske Høyfjellsutstyr i Bogstadveien, som faktisk HAR forsvunnet og har blitt erstattet av en mer ordinær moteforretning/sportsforretning. Utvalget er noe helt annet enn før. I tillegg har Sportnett gått fra 2 butikker til en. Sportslageret holder stand enn så lenge, men jeg tipper volumsalget av ordinære varer sponser de mer spesielle varene i fjellavdelingen.

Jeg tipper løsningen på sikt vil være "show rooms" der importørene viser frem hva som er å få. Dette kan eksempelvis være i tilknyting til en eksisterende sportforretning. Dette er ikke noe annerledes enn når importørene har stands i alpinanlegg eller skicamper og låner ut utstyr gratis. Så kan den enkelte velge hvilken utenlands nettbutikk som skal brukes. Selvfølgelig vil ikke importører gjøre dette gratis men typisk mot betaling direkte fra produsenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et showroom koster også penger. Åpningstidene må også følges dvs. like mange ansatte.

Det man sparer er sannsynligvis plass da hovedlageret er et annet sted. Men dette andre lageret kommer i tillegg til det man har spart på mindre

butikkareale.

I tillegg vil aldri entusiastutstyr få samme volum i Norge som i USA f.eks. Man vil alltid klare å selge Montbell,ME etc billigere

på et Amerikansk nettsted pga det enorme volumet.

ikke lett med ja takk begge deler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erys: Gå gjennom det hele en gang til; det er du som ikke leser. Jeg har sammenlignet en norsk nettbutikk med utsalg i hovedstaden med en svensk nettbutikk med utsalg i hovedstaden. Jeg har også sammenlignet med amerikansk veiledende pris, noe som innebærer at selv de nettbutikkene som har utsalg, ikke kan ta mer. Nok en gang, akkurat de argumentene bommer du på.

Mener du i fullt alvor at du tar hensyn til sånne ting når du handler? At du tenker: "Hmmm... her var det jammen flott, parkett og greier - den markboksen koster riktignok 25 kroner mer enn hos Larser'n, men han driver jo fra garasjen, og hu skreppa med tajtsen bak disken er f...n ikke billig, så da må de jo ha så pass"..?

Eller når du er på nettet og sammeligner anmarsjssko: "Hmmm, 1100 kroner mer på www.friskt.no enn på www.rått.no, og så tar de frakt i tillegg, men friskt har butikk i Meglerveien og der er det jævlig dyrt, så da tar jeg de!"

Mener du at vi skal tenke sånn?

Stein

Pkt1.

Jeg har, så langt jeg greier å lese selv, på et generelt grunnlag skrevet at man ikke kan sammenlikne detaljist og nettbutikk. Forskjellene i kostnader er store, noe som gir utslag i hvilke priser man må ta i butikk for å dekke disse.

Det "skinner" litt igjennom innleggene dine at du mener at butikkene selv har lagt seg til et alt for høyt kostnadsnivå (flott parkett og dyre ansatte) og tar ut fete lønninger og stort utbytte - og derfor er det dyre varer i butikkene?!?

Pkt2.

Norge er et høykostland, hvilket gir sitt utslag i at de fleste varer og tjenester er dyrere i Norge enn andre land. Dette er et generelt problem for mange bransjer. I tillegg har vi lave volum på det meste av det som selges, hvilket resulterer i at bto.marginen må være høyere. Man dobler ikke kostnadene ved å doble omsetningen!

Pkt3.

Jeg har vel ikke skrevet noe sted at vi skal/bør handle hverken her eller der, eller ta hensyn til hverken det ene eller andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke å kommentere på alle innlegg. MEn må nesten si meg enig i at det blir for dumt å henge ut enkelte butikker etc. bare fordi man får produkter (som i tillegg er produsert i USA) til halvparten av norske priser. Forklaringer og grunner til dette er såpass mange at man lett kan fylle bøker, men fakta er at vi i lille Norge, tjener grådig mye mer enn den gjennomsnittlige amerikaner, polakk, spanjol osv. Dette fører også med seg at varer blir dyrere.

Og nå er det ikke bare forhandleren som "hever" prisene, men også importørene. Heves kostpris, heves også utpris, så enkelt er det.

Dette er faktisk noe som senest i år skjedde med store deler av sykkelsortimentet til bla DBS. Finanskrise og mangel på dollar hos importør, førte til at en stor del av prisene på sykler ut til forhandler måtte oppjusteres ganske drastisk, og godt ut i sykkelsesongen! Jeg så nesten ingen vanlige butikker som hevet prisene til "ny anb. veil", noe som nærmest ville vært galskap midt i sesongen. Likevel er det nok et tegn på at det er så mye mer som påvirker de noe "latterlige" prisene man kan finne i Norge.

Likevel, er helt enig at prisene på sportsutstyr generelt i Norge er helt syke, og at både importør og forhandler tar seg godt betalt for sine tjenester. Ofte kanskje litt for godt! men det er vel ikke verre enn å kjøpe det gjennom en utenlands nettbutikk, og spare 20-30 kanskje 50%. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .

Utrolig provoserende å lese innleggene om hvor høy fortjenste butikker i Norge tar på varene sine. Jeg har jobbet i 4-5 sportsbutikker i tilsammen over 15 år og har tilgode å se noen som har tjent penger det er verd å snakke om. Både i kjede ,frittstående nisjebutikk samt billig volumbutikk har det vært vanskelig å få noe særlig overskudd.

Oppfordrer forståsegpåerne til å prøve selv. 90% sannsynlighet for at det går i ....

Grunnen til at butikker må ha 40 til 50 % påslag er for mange til å nevnes her, men regnestykkene dere prøver dere på passer best i barnehagen.

"Inside" informasjon fra "han i butikken" står heller ikke til troenes. Eks. Real turmat selges til de store kjedene for godt over 30kr (til de mindre endel mere) Skal du selge volum av dette produktet bør det selges for 59kr. (helst 49kr) da skal blant annet frakt og 25%mva. også betales... hva sitter en da igjen med? Regn igjen........

Kjøp gjerne på nett fra utlandet, det er en fri verden med fri konkuranse! MEN ikke klag den dagen du trenger sykehusplass eller havner i arbeidsledighetskø og ikke synes DU får nok igjen fra samfunnet.

Mva. skatt, arbeidsgiveravgift etc. etc. betaler nemlig blant annet godene du har glede av i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problemer med Norsk prisnivå.

Problemet her i kolde Nord, er mere å greie å få tak i det du skal ha.

Skal man først bestille fra nett, kan jeg like gjerne hente fra England eller Usa.

Jeg bruker den lokale utstyrspushern for hva han er verd.

Har han, eller kan han skaffe, handler jeg der.

* Så en liten om avanse:

En kalkyle på 1,8-2,0 må ansees som normalt.

Inni denne kalkylen regnes frakt til butikk, moms, lager, ansatte, arbeidsgiveravgift. etc.

For å få ballanse i regnskapet er man avhengig at hver ansatt omsetter for over 1mill/år med slike kalkyler.

Som nettbutikk synes jeg båse oslosportslager og xxl fungerer udmerket, samt magasinet.

Ser ikke den helt store prisforskjellen på disse og USA

Problemet er at, får ikke den lokale pushern tak i tingene, får ikke de store det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også et moment til som påvirker prisnivået, som ikke er nevnt tidligere. De fleste merker og produkter er representert via en importør, distributør eller i noen tilfeller en agent.

Et "ekstra ledd" i kjeden når det gjelder kostnader. Men dersom de besørger å holde lager og bredden i sortimentet tilgjengelig, slik at lokale butikker kan re-bestille når de selv er tomme, og ikke må sitte på for store varelagre, så rettferdiggjør de mye av sin eksistens. Men det er enkelte som i dette leddet tjener/har tjent gode penger gjennom tiden - f.eks. Martinsen (Ficher mv) har vel hatt til "salt på maten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.