Gå til innhold
  • Bli medlem

Slushy tur til Gausta


Erling12

Anbefalte innlegg

I varmt, tilnærmet vindstille vær, gikk turen til Telemarks konge Gausta (1883) i dag. Skisesongen er nå på hell på dette fjellet. Det er bløtt, og mange steiner stikker opp. Det var likevel helt kurrant å gå på ski i dag, men de fleste besøkende på toppen gikk til fots.

Vi gikk opp fra parkeringsplassen der Stavsrobekken kommer ned (1070). Dermed var det drøyt 800 høydemeter opp, og det gikk som en lek. Etter snaut to timer var vi oppe. Ryggen fra de stygge forsvarsinstallasjonene og ut til toppvarden var lettgådd og fin på sti i snø.

Utsikten var fremragende i dagens vær. Kun i retning Valdres og Jotunheimen stengte skyer for sikten. Ellers så vi Hallingskarvet, Hårteigen, Haukeli, Hovden, Seljorsfjellene, Lifjell, Skrim, Blefjell og en masse annet. Solen stekte, så vi ble på toppen i nesten halvannen time. Herlig! :)

Akkurat nå hagler det ute, så det er digg å sitte her og kjenne den gode følelsen etter nok en flott turdag. Vi satser på at skisesongen ikke er over ennå :cry:

post-5942-133474623706_thumb.jpg

post-5942-133474623719_thumb.jpg

post-5942-133474623732_thumb.jpg

post-5942-133474623747_thumb.jpg

post-5942-133474623764_thumb.jpg

post-5942-133474623776_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier som deg i en tidligere rapport ( https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3669 ); Vennligst ikke legg ut flere bilder fra den helgen. Jeg har grått nok nå... :cry:

Neida,... endelig fikk du besøkt denne kjempetoppen, i kjempevær. Ser ut som det minker med snø i området! Har vært på denne toppen sikkert ti ganger hvorav 2 ganger med sikt på toppen. Blant annet 4. juni 2001 med ski opp fra Gaustaknærne, var mer snø der da.

Moro med disse rapportene fra andre steder enn Jotunheimen, disse toppene må ikke glemmes! Så må du se å slutte med "Erling12"-nicket og skrive under den ordentlige Tom-profilen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du har min dypeste medfølelse, Sondre. Det er skikkelig kjipt å sitte hjemme mens andre er på tur i godværet. Men noe sier meg at du har mange turer i vente. Håper foten snart er bra igjen. Vi vurderer forresten Stryn i pinsen hvis det blir bra vær.

Når du forteller om hele åtte turer uten utsikt, skjønner jeg hvor heldig jeg var i dag. Det var virkelig på tide å besøke denne kjempen. Det blir nok flere rapporter fra meg om turer andre steder enn Jotunheimen. Det er utrolig gøy og spennende å oppsøke nye områder :)

Det hadde vært fint å bli Tom igjen, men det er opp til moderator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fortsetter ditt raid over østlandske topper Tom! Og igår lørdag fikk du med deg kongen i vårt nærområde, Gaustatoppen. Ser dere brukte samme tid som oss opp (vi gikk på sommeren, brukte 1t 52min).

Artig å se bilder fra denne årstiden derfra. Herlig vær, og det var det i lavlandet også, selv om dagen ble avsluttet med en halvtimes tordenvær her i Drammen. Er jo herlig det også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyelig turrapport Erling 12.

Jo slutten av mai er en flott tid for skitouring.

Har vært på Gaustatoppen en del til forskjellige årstider

og alltid vært velsignet med flott vær.

Sitter stuck på jobb til onsdag,

men så blir 4 uker fri med første skitur på lørdag.

Nå har du skrudd opp forventningene mine enda mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.