Gå til innhold
  • Bli medlem

Ida - "The missing link"


Erling

Anbefalte innlegg

Jeg tror hypen rundt Ida som vi har sett på TV og lest om i aviser de siste dagene, blant annet her: http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.6618342 er en overdreven mediesak. Når det er så stort mediekjør rundt en sak som dette begynner jeg å tvile på at alt som er presentert kan være riktig :)

Er ikke dette bare et reklamekjør for naturhistorisk museum i Oslo, bok og film som også kommer :? Mer om det her: http://revealingthelink.com/

Spesielt synes jeg det er betenkelig at de kaller dette "the missing link". De som ikke tror på evolusjonsteorien vil alltid savne en link fra mennesket bakover til andre pattedyr såfremt ikke alle slektsledd, kanskje 5-10 millioner slektsledd, bakover til pattedyrene som overlevde dinosaurene for 65 millioner år siden er kartlagt. For skeptikere og religiøse fundamentalister kommer det alltid til å være missing link i evolusjonsteorien, mens jeg trodde det var så overveldende mye bevis for teorien at begrepet "missing link" er undødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel på tide at norske forskere også skaper litt blest om sine oppdagelser.

Når seriøse forskere kjører såpass høyt ut betyr det at de er sikker i sin sak.

Selve fossilet er også unikt da det er 95 % bevart.

At et skogsdyr er blitt til fossil er også unikt da de som regel blir fortært og

bena spredt rundt etter sin død.

Hva relegiøse fundamentalister (Levende Fossiler) mener er i denne saken totalt uinterresant.

Nei Ida er kul. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørn Hurum er i vinden for tiden. Så Schrødingers katt i går der han grov opp skallen på ei monsterøgle, og nå har han fått "Ida" til Norge. Han har vel aldri kalt henne for "missing link", men sagt at hun er veldig nært.

Har ingen problemer med at de vises litt fra forskningen i media. Det kan vel være like bra som mye annet som serveres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir ikke uttrykket 'missing link' brukt i forskningen heller, det er mer for å formidle hvor viktig denne brikken kan være.

At evolusjonsteorien ikke trenger den får så være, men den passer perfekt inn på ett sted på treet der vi ikke har alle detaljene.

Dessuten er Ida utrolig godt bevart, som nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fossilen, er det blitt hevdet, er ett skjelett av en Lemur. Og lemurene er blandt oss enda. Til forveksling lik det fossille skjelettet. At det er ett 47 millioner år gammelt skjelett er jo en sensasjon. Men hvis det viser noe, så er det at det har vært små forandringer på 47 millioner år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fossilen, er det blitt hevdet, er ett skjelett av en Lemur. Og lemurene er blandt oss enda. Til forveksling lik det fossille skjelettet. At det er ett 47 millioner år gammelt skjelett er jo en sensasjon. Men hvis det viser noe, så er det at det har vært små forandringer på 47 millioner år.

Fossilen har trekk fra både Lemurer og fra aper, derfor er den interessant. Ikke at lemurene eller apene eksisterer i dag. Den har tomler og hæler som aper/mennesker, men som ikke fins blant lemurene. Det samme gjelder detaljer rundt øyehulene. Sikker flere detaljer også, men det var de jeg fikk med meg. Fossilen er "litt" mer enn bare skjelett, f.eks er hva kostholdet besto av allerede analysert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempefint med litt bra stoff i media. Bør en ikke heller kritisere media når de bruker side på side med kjendisstoff, reklamer og andre utrolig uviktige ting. For de som interesserer jeg for virkeligheten og god gammel historie er dette kjempefint. At det i realiteten ikke har noen stor betydning for forskningen i forhold til nye teorier og slik er ikke så farlig.

Må også si som mange andre at når en finner et slikt fossil som "tetter et hull" blir det bare 2 nye hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.