Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøforholdene i Frafjordheiene - lørdag 16. mai


REJOHN

Anbefalte innlegg

Det ble årets første tur mot Blåfjellenden i helga. Dessverre kom 17. mai og ødela opplegget for en lengre tur.

Da ble alternativet å gå inn fra Hunnedalen på fredag og tilbake på lørdagen.

(Det sliter usedvanlig mye å ta en 6 timers tur etter jobb på fredagen, så det prøver jeg å unngå.)

Snøkartet viste at det fortsatt var snø - spesielt over 800-900 moh, og det stemte. Det var ikke mer enn vanlig på første tur, men heller ikke mindre. Nå går normalt første turen over heia noe senere, men tidspunktet varierer mye. I år er det en tidlig start på sesongen.

Med bakgrunn i mye østavind i vinter, ligger fenne noe anderledes. Det er mye fenner mot nord, og nesten snøbart i sørhellingene. Snøen var mer råtten en vanlig, og jeg gikk igjenom noen plasser, selv midt ute på fonna.

Det var sol og ganske varmt på fredagen. Noe vind, men bakfra. Fortsatt sol på lørdagen, men noe kaldere (startet tidlig), og en god del mer vind. Det blåste så pass at jeg hadde problemer med å holde meg på beina på de mest utsatte plassene. (Vurderte det til opp mot storm).

Men på de bare rabbene var Grepplyngen i blomst. Det tror jeg er tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

høures bra ut, snøen smelter iallefall bramed mykje vind.

Var det mykje smeltevatn i elva i Hunnedalen? Var du så langt oppe at du såg om Hunnevatnet var isfritt, evt var vatna innover mot Blåfjell isfrie?

Håper på ein tidleg start på årets fjellfiskesesong :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var oppom Nonstjørna og Berittjørna på sørsiden av Hunnedalen og teltet natt til 16. mai og Fjellräven teltet vi testet fikk seg noen bøyde teltstenger i den sterke vinden.

Snøen ligger som TS beskriver, vannene var isfrie med unntak av Berittjørna som hadde ett isflak på rundt 30 meter stikkende ut fra bergveggen ved østsiden enda. Fikk ett napp i Nonstjørna men ellers var det ganske stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

høures bra ut, snøen smelter iallefall bramed mykje vind.

Var det mykje smeltevatn i elva i Hunnedalen? Var du så langt oppe at du såg om Hunnevatnet var isfritt, evt var vatna innover mot Blåfjell isfrie?

Håper på ein tidleg start på årets fjellfiskesesong :idea:

Det var ikke mye vann i Hunnedalselva. Jeg har sett betydelig mer andre år.

Jeg kjørte ikke så langt opp at jeg så Hunnevannet, men rekner med at det er isfritt.

Leitesvann (som er det største vannet innover mor Blåfjellenden) var delvis isfritt. Småvannene var isfrie nederst, men med isdekke øverst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.