Gå til innhold
  • Bli medlem

Nermeste 2000m topp fra Bergen


Coupe

Anbefalte innlegg

Annonse

Nå kommer du desverre ikke over 2000 meter i Hordaland. Høyeste er Hardangerjøkulen på ca. 1860 (?), så "nærmt" Bergen blir et relativt begrep.

Hurrungane er vel blant de nærmeste i hvert fall, men dette er det andre som kan mer om...

Nå skal jeg ikke spore av tråden, men så var det dette med å på død og liv komme seg over 2000 da. Det kan være vel så fint på andre topper. Jeg går for eksempel fra 0 til 1200-1300 i nærheten av landstedet i Hardanger hvis jeg vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man med nærmeste mener kortest tid fra man setter seg i bilen i Bergen sentrum og til man står ved varden, vil jeg tippe at Vestre Austabottind og Store Soleibotntind er nærmest. Av disse ville jeg valgt Store Soleibotntind.

Jeg forutsetter da at man kjører om Lærdal, Øvre Årdal og Berdalsbandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurrungane ligger vel nærmest i luftavstand, Austabotntind S-2 for å være nøyaktig (NB: Klatring). Kjøremessig ville jeg tro en når Eidsbugarden raskere for å nå topper som feks Falketind, Uranostind og Galdebergstind. Merk at man ikke kan kjøre Berdalsbandet eller til Eidsbugarden vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at veien langs fjorden fra Lærdal til Årdalstangen åpnet, er det nok ikke noe lenger til Berdalsbandet enn Eidsbugarden. I tillegg har toppene man kan ta fra Eidsbugarden drøyere innmarsj.

Enig.

Vestraste Austanbotntind (V2) er nok kanskje den aller kjappaste å nå hvis ein legg saman køyring og gangtid. Eg ville likevel anbefalt Store Soleiebotntind. V1 og V2 på Austanbotntind er ikkje like spennande, og gangtiden er ikkje veldig forskjellig frå vegen.

Det er nok også (så vidt) det kjappaste berre med tanke på køyring, så sant du ikkje møter ein 11,5 metring i svingane opp frå Øvre. Men det er ikkje store forskjellen.

Du kan parkere på bandet innan 4 timar frå Bergen hvis du skal til Hurrungane. Du kan rekne rett i overkant av ein time frå rundkøyringa på Tønjum (der du kjem ut av Lærdalstunnellen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store Soleibotntind er også en fin begynnertopp. Den byr ikke på noen vanskelige punkter, den nås relativt raskt, den har en fantastisk utsikt, og man får føling med Hurrunganes villskap uten å være en del av det selv.

Anbefaler denne i slutten av juli, hvor det er grønt og frodig, og det fortsatt ligger igjen en del hvit og fin snø som skaper variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store Soleibotntind er også en fin begynnertopp. Den byr ikke på noen vanskelige punkter, den nås relativt raskt, den har en fantastisk utsikt, og man får føling med Hurrunganes villskap uten å være en del av det selv.

Anbefaler denne i slutten av juli, hvor det er grønt og frodig, og det fortsatt ligger igjen en del hvit og fin snø som skaper variasjon.

Ja har lest en del om Store Soleibotntind, såg ein del flotte bilder på google.

Og at det ikkje trengs klatring er eit pluss. Takker for respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om Berdalsbandet er åpent nå?

Dei skulle etter planen opne i morgon, men pga mykje dårleg vær, og at noko av brøyteutstyret har stått på Sognefjellet, så har dei vore i tvil om dei rekk det. Har ikkje sett noko oppdatering sidan søndag, men så er dei heller ikkje speedy gonzales til å oppdatere.

(edit)I følge lokalavisa ser eg no at dei forventar å opne til 17.mai. Så kanskje på laurdag???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.