Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips ang. barends


rayjo

Anbefalte innlegg

Blei så forvirra når jeg skulle kjøpe meg barends at jeg droppa hele greie, det fins jo alt for mange typer men ingen forklaring på hvor de passer best.

Har en GT hybrid som blir i hovedsak brukt på vei, tenkte jeg skulle få meg barends på den .

Noen som kan gi noen tips om barends?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Barends er fint å kunne bruke i bratte oppoverbakker og for å komme lavere (mindre luftmotstand ved å trekke albue inn mot kropp) i høy fart.

Jeg pleier å feste de slik at de er i en omtrent lik vinkel som styrestem, kanskje noen grader brattere.

Hva spesifikt er det du egentlig lurer på ang. barends?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barends finnes i korte og lengre typer, alt etter bruk og materialvalg. De korte brukes generellt på MTB (offroad) mens de lengre brukes til bysykler/hybrid.

Dersom man har korte barends på en MTB vil man kunne få mer press på fohjul og bedre balanse i sykkel i bratte oppoverbakker.

Med lengre typer kan man få mer fart og riktigere aerodynamisk form ved å få hender og armer lengre frem og skuldre/hodet lengre ned. Dersom du trekker albuene inn mot kroppen fanger du også enda mindre luft.'

Selvsagt kan også lange brukes på samme som korte i bratter.

De forskjellige prisene gjenspeiler materialvalg og derav også vekt.

Karbon er lett og mindre tilgjengelig; prisene på disse er rundt 500 kr. vekten er rundt 70-80 gr.

Aluminium er noe tyngre, alt etter type aluminium samt utforming. Koster fra 100-400 kr. Vekt og pris kommer an på bl.a materialtykkelse og kvalitet i utførelse, samt om barends er belagt med f.eks. gummi for bedre grep og komfort. Vekten på disse er alt fra 50-150 gr.

Barends festes på to måter, enten rundt styret eller inni enden av styrerør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.