Gå til innhold
  • Bli medlem

Vikersund-Os/bergen


Skaubjønn

Anbefalte innlegg

dette er en sykkeltur jeg har hatt lyst til å sykkle en stund nå, siden min pappa bor i Os og jeg bor like ved vikersund så hadde det vært

moro og fått til en slik tur....

noen som har syklet lignende rute, eller vært innom deler av denne ruten som har lyst til å dele sine erfaringer ang rutevalg??

jeg vil i hovedsak prøve å sykle der det er minst trafikkert, samma om det er omvei eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min tur ligger ute paa http://www.toroddfuglesteg.com/bergen.html

Den er identisk med din egen tur. Riktignok er den paa engelsk, men jeg antar at den er OK for deg.

Husk aa bruke sykkelbukse og sykkelskjorte. Min mangel paa dette opp Hallingdalen omgtrent drepte meg.

Ikke ta Kinsarvik til Kvanndal ferga. Ta heller ferga mellom Kinsarvik og Utne og deretter sykle ned kysten til Jondal med ferge over til Torvikaabygd.

Les min story og kom tilbake med spm hvis du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta Kinsarvik til Kvanndal ferga. Ta heller ferga mellom Kinsarvik og Utne og deretter sykle ned kysten til Jondal med ferge over til Torvikaabygd.

Nå sykler du ikke ned kysten fra Utne til Jondal, men ut fjorden :). Veldig viktig å holde styr på der inne :P.

Ellers støtter jeg forslaget om å sykle Utne - Jondal i stedet for Kvandal - Norheimsund, det med tanke på natur, men ikke minst trafikk.

Vet ikke hvordan det er å komme seg fra Vikersund til E134, men generelt vil jeg tro at Haukelifjell er flottere å sykle enn Hardangervidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er å komme seg fra Vikersund til E134, men generelt vil jeg tro at Haukelifjell er flottere å sykle enn Hardangervidda.

Helt uenig.

Grunnen er de to lange tunellene og to harde fjellklatringer. Haukelifjellet er i praksis to fjell og ikke ett fjell. Roldalen er mellom de to fjellene. Samlet bratt klatring er rundt 1000 meter (hoydeforskjell). Veien opp til Haukelifjell er dessuten lang, kjedelig og med mye opp og ned. Legg til 750 meters hoydeforskjell der og man er oppe i nesten 2000 meters hoydeforskjell.

Jeg fant dessuten Hallingdalen helt flat og interressant. Fra Vikersund har man dessuten rundt 17 mil med rimelig flat vei over Kroderen (morsom sykling !!!) til de forste bakkene rett etter Gol. Deretter moderat til hard stigning til Strandafjorden. Derfra hardt opp til Geilo og moderat til Ustaoset. Hardangervidda er fem mil med morsom opp og ned uten de store klatringene. Folelsene av aa vaere paa Norges tak er fenomenal og jeg elsket hvert sekund av de fem mila.

Samlet klatring er rundt 1250 meter.

Jeg mener oppriktig talt at Drammen/Oslo (via Vikersund) over Hardangervidda til Bergen er en av de fineste sykkelturene i Norge. Heldiggrisen som skal ut paa denne turen vet ikke hvor heldig han er !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tur ligger ute paa http://www.toroddfuglesteg.com/bergen.html

Den er identisk med din egen tur. Riktignok er den paa engelsk, men jeg antar at den er OK for deg.

Husk aa bruke sykkelbukse og sykkelskjorte. Min mangel paa dette opp Hallingdalen omgtrent drepte meg.

Ikke ta Kinsarvik til Kvanndal ferga. Ta heller ferga mellom Kinsarvik og Utne og deretter sykle ned kysten til Jondal med ferge over til Torvikaabygd.

Les min story og kom tilbake med spm hvis du vil.

Litt av en tur Torodd! Ser du var på Gudevangen — fikk du syklet opp Stalheimskleivene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener oppriktig talt at Drammen/Oslo (via Vikersund) over Hardangervidda til Bergen er en av de fineste sykkelturene i Norge. Heldiggrisen som skal ut paa denne turen vet ikke hvor heldig han er !

Har du prøvd gamleveien Sletterust-Årdal?

Og Seljestadjuvet mellom Röldal og Odda?

Det er det fineste jeg har syklet i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarne.

Jeg feiget ut av Stalheimskleivene. 27 grader rett ned ble for mye for meg. Jeg tok tunnellene istedet........ Og ja; jeg angrer den dag i dag. Gudvangen er spesiell, ja......

Gudvangen og ferga til Kaupanger og Lerdal er paa FNs liste over de fineste naturstedene i verden. Jeg er helt enig og vil bare anbefale alle om aa ta denne fergeturen. Geiranger fjorden er ingenting i sammenligning.

Tunnelen mellom Roldal og Odda tok jeg liggende bak i en ambulanse. Jeg var paa vei til Roldal fra Suldal (og Bergen) da jeg inne i en av de mange beksvarte tunnellene der svingte til hoyre. Tunnellen svingte til venstre. Ergo; ambulanse og sykehus i Odda. Dette var i 1994.

Jeg smilte godt for 6 mnd siden da den samme tunnellen raste sammen i den samme aapningen og veien ble stengt i lang tid. Gud finnes......

Min far har kjort opp "tusenmeteren" med bil, som Årdal-Sletterust blir kalt der inne og har sagt at ingen i slekta burde gjore det igjen. Han er fremdeles skremt, 50 aar senere. Det holder for meg.

Jeg skal legge inn flere turer etterhvert i http://www.toroddfuglesteg.com/tours.html da jeg ligger litt paa etterskudd med turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torodd: Den ene Haukelitunnelen kan omgås ved å sykle gamleveien som er ganske så idyllisk. Men man må vente til et stykke utpå sommeren før den er snøfri.

Bjarne: Gamleveien til Årdal er helt fantastisk. Først er det morsomt å sykle "Flåklypaveien" med de små tunnelene på en lurtig fjellhylle, og så får man det råeste utsyn når man kommer over kanten og Årdal ligger tusen meter under, med flott utsikt til Hurrungane. Fantastisk! Jeg kan dog ikke fatte at noen turte å sitte på med bussene som kjørte der i gamle dager.

Som en kuriositet kan nevnes at jeg syklet fra Aurland og opp på Snøveien mot Lærdal - det var 1300 høydemeter, og jeg blir fortsatt sliten av å tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarne.

Jeg feiget ut av Stalheimskleivene. 27 grader rett ned ble for mye for meg. Jeg tok tunnellene istedet........ Og ja; jeg angrer den dag i dag. Gudvangen er spesiell, ja......

Gudvangen og ferga til Kaupanger og Lerdal er paa FNs liste over de fineste naturstedene i verden. Jeg er helt enig og vil bare anbefale alle om aa ta denne fergeturen. Geiranger fjorden er ingenting i sammenligning.

Tunnelen mellom Roldal og Odda tok jeg liggende bak i en ambulanse. Jeg var paa vei til Roldal fra Suldal (og Bergen) da jeg inne i en av de mange beksvarte tunnellene der svingte til hoyre. Tunnellen svingte til venstre. Ergo; ambulanse og sykehus i Odda. Dette var i 1994.

Jeg smilte godt for 6 mnd siden da den samme tunnellen raste sammen i den samme aapningen og veien ble stengt i lang tid. Gud finnes......

Min far har kjort opp "tusenmeteren" med bil, som Årdal-Sletterust blir kalt der inne og har sagt at ingen i slekta burde gjore det igjen. Han er fremdeles skremt, 50 aar senere. Det holder for meg.

Jeg skal legge inn flere turer etterhvert i http://www.toroddfuglesteg.com/tours.html da jeg ligger litt paa etterskudd med turene.

Stalheimskleivene har jeg bare syklet opp, selvsagt i 1ste gir — det var hard.

Men jeg har syklet på veien opp-ned til Juvasshytta; husker det ble noe stopp for kjøling av felgbremser i en bekk på vei ned :) Og opplevd biler som stopp og rullet ned vindua,

og spurte åssen jeg kunne sykle opp dér de hadde kjørt i 1ste gir hele veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarne.

Tunnelen mellom Roldal og Odda tok jeg liggende bak i en ambulanse. Jeg var paa vei til Roldal fra Suldal (og Bergen) da jeg inne i en av de mange beksvarte tunnellene der svingte til hoyre. Tunnellen svingte til venstre. Ergo; ambulanse og sykehus i Odda. Dette var i 1994.

Jeg skal legge inn flere turer etterhvert i http://www.toroddfuglesteg.com/tours.html da jeg ligger litt paa etterskudd med turene.

Det var skummelt! Da må du ha laget skikkelig lys på syklen din; f.eks. dynamo og halogenlykt.

Dynamo fås innbygd i fornav. Da er det kjekt viss du selv kan bygge hjul :)

Mener den beste er den tyske Smiht navdynamo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uenig.

Grunnen er de to lange tunellene og to harde fjellklatringer. Haukelifjellet er i praksis to fjell og ikke ett fjell. Roldalen er mellom de to fjellene. Samlet bratt klatring er rundt 1000 meter (hoydeforskjell). Veien opp til Haukelifjell er dessuten lang, kjedelig og med mye opp og ned. Legg til 750 meters hoydeforskjell der og man er oppe i nesten 2000 meters hoydeforskjell.

Jeg fant dessuten Hallingdalen helt flat og interressant. Fra Vikersund har man dessuten rundt 17 mil med rimelig flat vei over Kroderen (morsom sykling !!!) til de forste bakkene rett etter Gol. Deretter moderat til hard stigning til Strandafjorden. Derfra hardt opp til Geilo og moderat til Ustaoset. Hardangervidda er fem mil med morsom opp og ned uten de store klatringene. Folelsene av aa vaere paa Norges tak er fenomenal og jeg elsket hvert sekund av de fem mila.

Samlet klatring er rundt 1250 meter.

Jeg mener oppriktig talt at Drammen/Oslo (via Vikersund) over Hardangervidda til Bergen er en av de fineste sykkelturene i Norge. Heldiggrisen som skal ut paa denne turen vet ikke hvor heldig han er !

Mulig vi tenker på to forskjellig ting. I min mening er det mer spennende over Haukeli, selv om jeg helt klart ser det er mer behagelig å sykle over Hardangervidda. Når jeg en sjelden gang kjører østover foretrekker jeg ofte Haukeli. Litt av grunnen er at jeg ofte er innom Indre Hardanger på veien, men jeg synes også det er mer spennende terreng å være i og mer å se på. Og ene tunnelen kan unngås sent nok på året.

Man merker jo ikke helt hvor tunge de bakkene er når man sitter i bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten til trådstarter:

Hvis du skal til Os, sykler du naturligvis Hegglandsdalen når du har passert Bjørkheim i Samnanger. Så slipper du å rote i trafikken i Nesttunområdet.

Helt uenig. Mitt raad er aa unngaa hele Samnanger.

Fra Kinsarvik, ta ferga til Utne. Veg langs fjorden til Jondal. Ferge til Torvikaabygd. Veg forbi Strandebarm til Mundal. Veg over et lite skar og morsom klatring og ned igjen til Eikelandsosen/Fusa og smal veg langs Fusafjorden ut til Venjeneset fergeleie. Deretter kort ferge til Hattvik og de resterende 4 km ut til Os.

Morsom sykling og lite trafikk. Heller ikke for mange bakker etter strevet opp og over Hardangervidda.

Se min link i mitt forste innlegg med mer beskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den folelsen man faar paa sykkel oppe i de fem mila over Hardangervidda var verdt de utallige krampene og det slitet jeg hadde paa vei fra Lier/Drammen til Hardangervidda.

Jeg var konge og jeg var Gud der oppe. Kort og godt fordi ingen andre var hoyere enn meg der jeg suste over vidda mellom 1150 m.o.h. og 1250 m.o.h.

Dette var i 1991 hvis jeg ikke husker feil og jeg husker denne rusen fremdeles. Den var sterk. Syklingen var og lett med litt opp og ned langs snefonner og kryssing av noen bekker og smaa elver. For meg var det mitt Mount Everest der alle andre er under meg. Jeg burde ikke skrive mer da dere vil sende menn i hvite frakker etter meg....... men jeg staar paa at Hardangervidda er noe av det fineste man kan oppleve paa sykkel.

Haukelifjellet blir for mange tuneller og for mye rett opp, rett ned og rett opp igjen. Dessuten er turen opp til Haukeligrend et slit gjennom Telemark med utallige klatringer. Faktisk blir det enkleste her fra Vikersund den turen jeg har foreslaatt til Kristine i Telemark traaden. Nemlig fra Vikersund til Kongsberg, opp over Bolkesjo ned til Tinnsjoen og til Rjukan. Derfra opp paa fjellet i en 800 meters vertikal klatring (hoydeforskjell) og et 300 meters dropp ned til Rauland med et nytt 250 meters klatring opp over fjellet ned til Haukeligrend igjen. Deretter en kjedelig klatring opp til Haukelifjellet.

Jeg har gjort denne turen i motsatt retning (fra Haukeligrend). Motsatt vei vil jeg kalle den veldig hard selv om den fra min retning ikke var spesielt hard. Klatringen fra Rjukan er knallhard.

Jeg tror fasiten er Hardangervidda.

Ps: Paa veien over fjellet fra Rauland til Rjukan i 1993 saa jeg den eneste reven jeg noensinne har sett i Norge. Den flyktet for livet da den saa meg. Og Norge er visstnok full av dyreliv. Hah !!

Hittil i dag har jeg sett fem rever her i Skottland (inklusiv den reven som ville frata meg min frokost). I aar har jeg sikkert sett mange hundre rev her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjarne.

Jeg feiget ut av Stalheimskleivene. 27 grader rett ned ble for mye for meg. Jeg tok tunnellene istedet........ Og ja; jeg angrer den dag i dag. Gudvangen er spesiell, ja......

Rettelse:

Jeg har alltid hørt at Stalheimskleivene er 20%

Men 20% er bare 11,3° !

Litt matematikk:

Fra % til vinkel beregnes slik: atan(20/100)= 11,3°

Sånn blir 27° = 51% (beregnes slik: 100tan(27)=50,95%)

Til orientering er 100% stigning= 45°

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi!! her var det mange godt tips!! tusen takk folkens!! skal se på siden din torodd, men får ta det i morra!! rakk bare en liten tur

innom her i dag, skjer så mye for tiden! nå skal jeg ut og fiske med kajakk, er nok litt for kaldt i vannet enda, men jeg prøver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.