Gå til innhold
  • Bli medlem

Dårlig guff med gammel gass


mortwe

Anbefalte innlegg

Startet gass-sesongen på primusen i morges. Skulle varme og tørke teltet etter natten og hadde tatt med en boks med 3 sesongs gass fra Primus som jeg hadde kjøpt for 3 år siden. Jeg har brukt av boksen flere ganger siden da, men det var fortsatt nok gass på den til at jeg burde kunne fyre en times tid uten problemer. Det var 4-5 varmegrader (minst), men jeg slet seriøst med å holde flammen i gang. Den slokket jevnlig. Jeg har aldri opplevd dette før. Bruker mest bensin vinterstid, men har og brukt 3 sesongs gass i flere minusgrader uten nevneverdige problemer.

Min teori er at jeg har brukt boksen i kuldegrader og brukt opp mye av propanen slik at det er mest butan igjen og den funker som kjent dårlig når det er kjølig. Noen som har hatt tilsvarende problemer med litt eldre gassbokser som har vært brukt noen ganger før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har nok rett i det. Sitat fra en test i siste utgave av bladet Friluftsliv: "En vanlig gassbrenner tapper fra gassfasen i boksen. Det betyr at man i kalde forhold bruker opp propanet i gassblandingen først. Når propanet er brukt opp kommer det ikke mer gass ut."!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.