Gå til innhold
  • Bli medlem

Regntøy erfaringer/anbefalinger.


kenny28

Anbefalte innlegg

Er en fersk "fjellmann" som skal ha seg nytt regntøy.

Mine erfaringer med gore-tex eller såkalt "pustende" regntøy er at dette er noe dritt. Går ikke lange tiden før en er gjennomvåt i dette. Dette er mine erfaringer, kanskje jeg har vært uheldig ?

Er det ikke bedre med ett regntøy som er "tett" ?

Jeg vet jo at en blir våt med dette og siden man svetter.

Noen som kan dele sine erfaringer med meg ?

Jeg skal bestille endel hos stormberg, kanskje de har ett bra regnsett som kunne vært noe for meg ? Linker taes i mot med takk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at en blir våtere i en tett regndress enn en blir i en Gore-tex dress. Men no har jeg ikke gått i regndress siden jeg kjøpte min første Gore-Tex dress for 12 år siden så det kan ha vært ei utvikling på regntøy for allt jeg vet. Har slitt ut 2 Gore-Tex dresser siden den første og bruker min tredje no :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turistforeningen testet nå skalljakker, og kom frem til at man får det man betaler for. Om dette også gjelder regntøy ville jeg styrt ganske klar av Stormberg om bruken går utover en dag eller to...

Bergans laget for noen år siden et sett som het Superlight eller noe sånt. Likte det godt, solid og ganske slitesterkt. Pustet langt bedre enn det tette regntøyet jeg hadde fra før. Eneste jeg ikke likte var vekten.

I fjor kjøpte jeg regntøy fra Marmot (Precip?), som slett ikke er ille, men litt i tyneste laget for dem som liker å slenge seg rundt i lyngen.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips kan vara att använda sig av en vattentät poncho och byxholkar, det blir som att gå runt i ett litet tält.

+

Bra ventilation

Varmt och gott

Billigt ( i förhållande till andas-material)

-

Fastnar i grenar vid tät skog ( inte något jätteproblem egentligen)

Inget att klättra/klyva i helst av samma anledning ( man kan använda sig av en rem och minska bylsigheten)

Vet inte om nån tillverkar detta längre?

Vindfång (inte så farligt det heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så vanskelig å lage noe som er regntett, så akkurat det klarer det meste av regntøy. På tur er regntøy som oftest reserveplagg og bør derfor være av den lette varianten. Det er en eneste egenskap som er direkte vanskelig å finne, og det er regnbukser som kan tas på med skoene på. Uten at dette er mulig blir det for knølete å ta på seg buksa. Forsvaret sin variant er grei, men med åpning i skrittet blir du våt der om du ikke har lang jakke. Jeg fant etter lang tids leting en bukse med glidelås i beina, jippi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.