Gå til innhold
  • Bli medlem

Turkart


Kaldenord

Anbefalte innlegg

Som så mange ganger tidligere så svingte jeg i dag innom en bokhandler sånn reint tilfeldig for å se på noen turkart. Og det som slår meg er at turkart blir betraktet som hyllevarmere hos veldig mange forhandlere.

Utvalget ser ofte bra ut ved første øyekast, men når en begynner å titte igjennom utvalget så viser det seg at ofte så er det en mindre utvalg av kart, men store mengder av like eksemplarer. Og kartene er ofte gamle.

Selv ikke på XXL når jeg har vært innom der så syntes jeg det har vært noe spesielt utvalg, er bare noen få kart som står på informasjons disken i "rette" avdelingen.

Er det flere som opplever liknende, eller er det bare jeg som er for kravstor eller uheldig med valg av selgs steder når jeg titter etter kart?

En annen ting jeg har savnet er en oversikt over kart. Hvilke kart dekker hvilke områder i landet. Spesielt er dette noe jeg savner når jeg ser på kart på nettet. Noen som vet om dette finnes? har ikke funnet noe når jeg har googlet etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja vi sliter med å få tak i de rette kartene før turer vi også, det har heldigvis løst seg ved at vi stikker innom de lokale sportsforetningene (oftere bokhandlere faktisk..) og får tak i de kartene vi trenger i nærområdet til turdestinasjonen.

En spesiell historie ang. kartsøk jeg kom på nå: Jeg var innom Platou her i Bergen og spurte etter karter over hytteområdet til mormor i Lyngdal og ekspeditøren satte opp en halvfornærmet grimase mens han avsluttet samtalen med at Nei, så langt sør har vi ikke kart, som om det skulle vært noe negativt å spørre om :D Det største utvalget av kart jeg har kommet over har Nordli "nord" på torgallm. i Bergen, men også der mangler det mye kart- blant annet Hardangervidda Øst 1:100,000 som jeg lette etter her om dagen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et oversiktskart på Turistforeningen.

Det viser hele Norge med avtegnet hvert kartblad i 1:50000 (M711-serien), samt alle turkartene og oversiktskartene. Navn på kartbladene i tillegg til tallserien (som i 1416 II - Hardangerjøkulen)

Har du et slikt har du kontroll.

Bestill fra UglandIT (Kartbutikken.no)

Skal du ha mange kart kan du sende mail og prøve å få rabatt.

På nett synes jeg Norgesglasset er bra, samt at jeg bruker Google Maps for å få bedre oversikt over terrenget.

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Du kan jo sjekke Kartbutikken.no Gå inn på deres side, velg f.eks turkart og skriv inn et sted i søkelinjen. Da får du opp et kartbilde til høyre som inneholder de nærmeste turkartene. Du kan skyve deg opp og ned i søkekartet, og få andre områder. NB, de er ikke alltid ajour med de siste kartene. Sjekket Saltfjellet, og det kom bare opp det gamle kartet som endog har den gamle GPS-standarden. Det nye Saltfjellkartet er bedre på alle måter, nærmere målestokk, større område dekket og bedre detaljer.

Når det gjelder 50000 kart har jeg funnet dem billigst :D i Sverige. Du finner dem her http://butiken.metria.se/kartbutiken/index.php?cPath=191_193_103_495

Der finner du oversikt og det hele. Hvis du bestiller slik at det er under 200 NOK så får du dem sendt uten moms og noe toll-tull. De har også turkart rimelig, men ikke noen oversikt over kartenes dekningsområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte et oversiktskart på Turistforeningen.

Det viser hele Norge med avtegnet hvert kartblad i 1:50000 (M711-serien), samt alle turkartene og oversiktskartene. Navn på kartbladene i tillegg til tallserien (som i 1416 II - Hardangerjøkulen)

Har du et slikt har du kontroll.

Det er jeg enig i, men er lenge siden jeg har sett noen som har solgt M711 kart, har jo "oversiktskart" på garminen også til M711 kartene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sjekke Kartbutikken.no Gå inn på deres side, velg f.eks turkart og skriv inn et sted i søkelinjen. Da får du opp et kartbilde til høyre som inneholder de nærmeste turkartene. Du kan skyve deg opp og ned i søkekartet, og få andre områder. NB, de er ikke alltid ajour med de siste kartene.

Denne funksjonen har jeg ikke oppdaget før, den ga faktisk mye hjelp. Har lenge jaktet etter et kart som dekker det som jeg akkurat nå ved å bruke denne løsningen fant ut at heter Holleia, altså området mellom vikersund-Hønefoss-Sokna-Hamremoen.

Har bare 10-12 meter fra husvekken til dette området, så det er ganske frustrerende å ikke klare å finne kart over området.

Så da blir det nok en liten stopp innom den nesten-lokale bokhandleren i dag eller til uka for å se om de har kartet inne.

Takker for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i, men er lenge siden jeg har sett noen som har solgt M711 kart, har jo "oversiktskart" på garminen også til M711 kartene.

De selger jo m711-kart på kartbutikken :D

Har nettopp kjøpt noen der!

Når du går inn på siden velger du Norge 1:50.000 i vinduet som viser "Varekategori".

"Norge 1:50.000" = M711

M711 er egentlig den militære betegnelsen på 1:50.000-kartserien, og det er ikke alltid den brukes av butikkene

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også litt irimelig å forvente at hver lokale bokhandel/sportforretning har et utvalg av alle turkart i Norge. Det er tross alt ferskvare og etter noen år kan det være nyere kart. De fleste bokhandler har et godt utvalg av lokale kart. Noen bokhandlere i Oslo har hele utvalget. Men det er fordi kundegruppen er så stor og divers. Jeg kjøper ofte en lokalt eller i DNT-butikken eller på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har full forståelse for at bokhandlere og sportsforretninger ikke har noe stort utvalg i turkart. De blir ofte sittende igjen med gamle kart som ingen vil ha. Har de kartene for nærområdet tilfredsstiller det 99% av kundemassen. Dessuten får de hard konkurranse fra nettbutikkene, for ikke å snakke om digitale kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også litt irimelig å forvente at hver lokale bokhandel/sportforretning har et utvalg av alle turkart i Norge. Det er tross alt ferskvare og etter noen år kan det være nyere kart. De fleste bokhandler har et godt utvalg av lokale kart. Noen bokhandlere i Oslo har hele utvalget. Men det er fordi kundegruppen er så stor og divers. Jeg kjøper ofte en lokalt eller i DNT-butikken eller på internett.

Dèt er jo den store sannheten, men det er frustrerende nok til at man rynker på nesen og feller en tåre når man butikk etter butikk ikke finner det man søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.