Gå til innhold
  • Bli medlem

Fuktsperre i støvler.


Busken

Anbefalte innlegg

Jeg har skjønt at det dreier seg om en tynn sokk innerst, deretter en plastpose e.l og deretter tykkere sokk og støvel og at dette brukes for å unngå at støvelen blir fuktig siden dette er ugunstig når man skal ha på samme støvel dagen derpå og at man dermed slipper å bruke fotvarmen til å varme opp støvelen. Right? Har ikke prøvd det selv.

Til dere som har prøvd dette:

Hvordan funker det i praksis?

Blir man drivende våt og skrukkete på foten?

Fare for fotsopp etc pga fuktigheten?

Ekstrem pedalsyreduft?

Ser for meg at plastposen faktisk kan være gunstig i forhold til å unngå gangsår siden den vi gli mellom sokkene. Kanskje noe å vurdere for den som plages med gnagsår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallois Busken!

Jeg prøvde dette prinsippet over hardangervidda nå i jula, og ble positivt overrasket. Jeg svetter endel på beina når jeg går, og det blir kaldt på beina når både ullsokken og foret i skoa er vått. Over natta fryser fuktigheten til is, og blir dermed ubehagelig kald å ta på og gå med.

Jeg fryktet at jeg skulle produsere uante mengder fotsvette som lå å surklet nedi skoa, men det gikk faktisk veldig bra. Mens jeg hadde på skoene merket jeg ingen forskjell fra vanlige sokker. Da jeg tok dem av om kvelden syntes det imidlertid at beina ikke hadde pustet så godt. Man får litt skrukkehud etter en dag med dampsperre. Og nei, det lukter ikke blomster heller, men jeg har faktisk dårligere odør-erfaringer fra forsvarets feltstøvler en varm sommerdag!

Fotpleie om kvelden blir enda viktigere. Ha med et håndkle, talkum og et par tørre, tykke sokker til å bruke om natta. Etter at dampsperresokken er av, tar jeg en liten ruslerunde barbeint i snøen utenfor teltet og bruker håndkletet til å tørke og gni litt blodgjennomstrømning i føttene igjen. Etter dette talkumerer jeg dem og tar på nye tørre sokker. Vær obs på at føttene føles våte når du har talkum på fordi tærne blir så glatte mot hverandre (Men de kan vel egentlig ikke bli stort tørrere).

Jeg kan ikke anta annet enn at det blir et lite fotsoppeldorado nedi der hvis man bruker det over lengre tid. Kanskje kjekt å ha med litt salve til den slags i tillegg?

Angående gnagsår vet jeg ikke, men det blir glatt mellom posen og ullsokken.

Jeg anbefaler deg å prøve det ut! Worst case så lukter du litt på beina etter en dag.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg benytter vanligvis poser av den type man finner i bossbøttene i kontormiljøer. Hvite, tynne men ganske så "seige", så de holder ganske godt.

Vanlige bæreposer som man få på ulike butikker fungerer også, eks. Coop poser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns seal skins høres unødvendig komplisert ut. Poser fungerer helt upåklagelig. Den store fordelen er at væsken befinner seg i et veldig tynt lag som er lett å håndtere. Dessuten skal du bruke Seal skins leeenge før de har betalt seg, sammenlignet med prisen for to plastposer.

Man har selvfølgelig uansett med seg ekstra linere, ullsokker og plastposer. Siden det som regel bare er lineren som skal tørkes så er det aldri et problem. Jeg bruker fuktsperre hele vinteren og har funnet noen småtriks for å effektivisere. Viktigheten av fotpleie er nevnt. Det er dessuten overraskende lett å skylle av og tørke et par linere i felten. Omså bare gni de godt inn med snø. De tørker veldig raskt hvis du legger de på overkroppen mellom undertøy og isolasjonslag. Jeg har sydd små strikk på tvers av bukseselene mine som jeg også kan bruke for å tørke linere både til hender og føtter.

En mikrofiberklut og et lite såpestykke er alt som skal til for å vaske føttene ganske godt. Pga avfall har jeg ikke vært noen tilhenger av våtservietter. Noen mikrofiberkluter til diverse veier ingenting og tørker på et blunk.

Med fuktsperre skjønte jeg hvor viktig det er med god blodsirkulasjon. Nå er det nesten det eneste som kan få meg til å fryse på bena om vinteren.

Husk på å smøre skoene dine godt. Hvis snø smelter og trekker inn fra utsiden så spiller fuktsperra liten rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker samme prinsippet med seal skinnen som andre bruker brødpose. En linnersokk innerst og seal skin utenpå.

Istedet for at fuktigheten blir liggende i linnersokken trekker den inn i seal skinnen og man opplever en tørrere fot.

Jeg svetter mye på beina og har prøvd begge deler. Jeg foretrekkker ihvertfall seal skin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke protestere på erfaringene dine men om jeg husker min fysikk rett så tror jeg plastposer har mer for seg.

Problemet med fukt er ikke fuktigheten i seg selv, det er de varmeledende egenskapene som gjør at man fryser. Hvis vi tenker oss at fra huden til yttersiden av fottøyet er en viss distanse, la oss si 1cm for enkelhets skyld, så vil du fryse minst hvis du stopper fuktigheten etter 1mm. Hvis den stopper på 5mm vil man fryse lettere og blir man våt tvers igjennom så vil det jo være svært så kaldt.

Jeg tror jeg holder en knapp på posene rett og slett fordi det stopper fukten nærmest mulig foten! Hvis fukten stopper rett under læret så er mye av poenget borte. Jeg har vært borti folk som mente at fuktsperre bare var tull - de hadde posene utenpå alle sokkene. Og som nevnt tidligere så føles ikke foten våt ut i det hele tatt, selv om man har skikkelige rosinføtter når man tar av seg på bena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg fikk lyst til å prøve fuktsperreprinsippet på en liten overnattingstur i helgen. Selv om turen var kort og temperaturen ikke var avskrekkende lav så merket jeg effekten tydelig. Dette kan jeg hevde siden jeg hadde fuktsperre kun på hø fot. Skal man teste, må man sammenlikne...

Fakta:

Temperatur: ca -2 til ca -10 gr

Tidsrom: 1-2 timer i bil, innom REMA 1000, pakking av bil og pulk. Deretter 3 timer jevn skigange med pulk. 3 pauser på under 10 min hver. Oppsett av telt. Matlaging med føttene på snø i fortelt. Alt dette før sko ble tatt av. Deretter av med alt. Linere tørket på mageskinnet og ullsokkene i soveposen hele natten. Støvlene ble oppbevart i innertelt uten at det ble gjort noen forsøk på tørking. Sålene ble tatt ut og heller ikke disse ble tørket bortsett fra at de lå 15 min i soveposen før alt ble tatt på igjen. Deretter ny økt med matlaging, toalettbesøk, pakking av pulk, demontering av telt og de samme 3 timene på ski tilbake til bilen.

Utstyr:

Høyre fot: syntetisk liner + plastpose, type pølsebrød fra Bakers + relativt tynn nesten utvasket Ulvang ullsokk + 1992 modell Asolo Extreme lærstøvler + Berghaus Yeti Extreme Gamasjer

Venstre fot: syntetisk liner + relativt tynn nesten utvasket Ulvang ullsokk + 1992 modell Asolo Extreme lærstøvler + Berghaus Yeti Extreme Gamasjer

Alt var tørt ved oppstart. Jeg går utfra at jeg har samme følelse i begge føtter og at min subjektive følelse at frysing dermed er valid og reliabel.

Opplevelse: Det var ingen tegn til frysing på noen av føttene under skituren eller hele kvelden i teltet. Høyre føltes enda varmere enn venstre og dette var merkbart allerede i bilen og på Rema. Det var ingen følelse av vassing i svette. Når jeg tok av alt fottøyet på kvelden, var høyre liner gjennomvåt og meget illeluktende. Høyre ullsokk var helt tørr. Støvelen var helt tørr inni. Venstre liner var småsvett og det samme var ullsokken. Begge luktet litt pedalsyre som seg hør og bør. Venstre støvel var litt fuktig inni.

Da jeg satte på meg de samme sokkene som nå var tørre, og dyttet føttene i støvlene ble det selvsagt kjølig og dette vedvarte under frokosten. Så snart jeg begynte å bevege meg lett ved pakking, ble høyre fot raskt varm og venstre var fortsatt kjøling. Etter få minutters skigange var begge føttene varme.

Jeg pleier å få gnagsår på hælene når jeg går med disse støvlene og det fikk jeg nå også.

Konklusjon: Det er mye som tyder på at fuktsperre har en misjon selv på kortere turer med moderat kulde. Ubehaget med svett følelse synes ignorèrbart og ubehaget med stank ved avkledning veier på ingen måte opp for fordelene ved bruk av fuktsperre. Det er naturlig å tro at effekten er like god eller bedre på lengre turer med lavere temperatur. Fuktsperre av modell Bakers pølsebrødpose synes ikke å ha noen positiv effekt for å forebygge gnagsår.

Videre oppfølging: med bakgrunn i innværende diskusjonstråd, kunne det vært interessant om en av innehaverne av SealSkins fuktsperresokker gjorde et liknende eksperiment med SealSkins på èn fot og plastpose på den andre foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.