Gå til innhold
  • Bli medlem

Emballasje for toppbok


snilen

Anbefalte innlegg

Jeg sysler med planer om å legge ut toppbok på en eller flere topper.

Jeg tenker ikke akkurat på Gaustatoppen eller Glittertind, men mere sære og lite besøkte topper.

Boka blir derfor ikke stor, og emballasjen skal derfor heller ikke være det. Jeg har sett mange ulike patenter rundt om kring og er åpen for alle typer tips.

Løsningen bør være lett og ikke for kostbar, men må selvsagt tåle å befinne seg ute i vær og vind..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke pakk den for godt inn heller! Selv om det skulle være varmt og godt i været når du setter opp en slik boks, tenk på at det kanskje en annen gang på året kan komme en stakkars jævel til toppen for å skrive seg inn når alt er dekket av is og snø, og minusgradene er mange. Jeg har hatt noen smertefulle opplevelser når jeg vinterstid har måttet flytte på x antall steiner i en varde, ta vottene av og operere en nesten helt fastkilt mekansime for å få opp boksen, og så pakke ut en sammenrullet lefse av en bok fra flere lag med plastikk for å skrive meg inn med en penn som knapt vil lenger vil skrive. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god løsning jeg har sett blitt brukt flere steder er kaffebokser med plastlokk. Disse boksene er av aluminium med plastlokk som ikke skrus på men holder likevel fukt o.l. ute.

Boksene er såpass store at de rommer opptil flere penner/blyanter samt toppbøker i notisstørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville langt den i en isboks ol. Men rundt boken ville jeg hat en pose med en lukke mekanisme, du har kanskje sett på TV-Serier med politi, CIA ol.. Når de finner ting på, bevis eller noe så legger de det i små sånne poser. Vet det finnes i større formater av denne posen, mulig på en helt vanlig kolonial foretning, eller noe sånt..

- Martin Th

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvilke topper står på programmet ?

Har brukt plastbokser til treskruer.

Med en vippeanordning i hvert hjørne til å låse lokket.

Legger plastboksen inne i en liten trekasse.

Men det forutsetter at du skrur litt eller kjenner noen snekkere som bruker skruer. :cry:

Virker som folk setter pris på å skrive seg inn i toppbøker.

En bok jeg la ut for 3 år siden på en topp som var lite besøkt

har følgende signaturer:

Første året 99 stk

Andre året 370 stk

I fjor 2008 signerte over 500 stk.

Ser det som et bidrag til den alminnelige folkehelsa :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god løsning jeg har sett blitt brukt flere steder er kaffebokser med plastlokk. Disse boksene er av aluminium med plastlokk som ikke skrus på men holder likevel fukt o.l. ute.

Boksene er såpass store at de rommer opptil flere penner/blyanter samt toppbøker i notisstørrelse.

Dette er en god løsning! I tillegg kan du evt. bruke en planke, montere en postkasse på denne og legge boksen med bok og blyant oppi. Denne løsningen er brukt på andre topper, bl.a. en topp jeg har besøkt på vestlandet adskillige ganger.

Planken bankes enten ned i grunnen eller fastmonteres med store steiner, så den står stødig og tåler både storm og annet ruskevær. Postkassen (vanlig type) monteres på selve planken og man legger boksen oppi. Da holdes både boksen og innholdet snø / fuktfritt og blir lett for andre å åpne.

________________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune skrev:

Planken bankes enten ned i grunnen eller fastmonteres med store steiner

Heller vanskelig å banke ned en planke ned i grunnen på de fleste toppene.

Planke som festes med steiner har en tendens til å fly over alle hauer.

Å mure en festeplanke eller hele kassen inne i toppvarden synes å funke....... :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller vanskelig å banke ned en planke ned i grunnen på de fleste toppene.

Planke som festes med steiner har en tendens til å fly over alle hauer.

Å mure en festeplanke eller hele kassen inne i toppvarden synes å funke....... :cry:

Enig i at det første kan være vanskelig her i Norge, men å montere planken fast med store steiner burde være en enkel og grei sak. Hvis planken monteres skikkelig, vil den ikke fly over alle hauer. Dette prinsippet funker utmerket på en topp i nærheten av hytta på vestlandet (822 moh), som er meget utsatt for vær og vind (storm er ikke uvanlig høst/vinter). Dette opplegget med postkasse har stått fastmontert på denne toppen i mange år!

En annen løsning er selvsagt å mure hele kassen (evt. festeplanken) fast i grunnfjellet eller mellom noen litt store steiner, evt. toppvarden (som du sier). :D

_________________________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fundert litt på i stedet for bok,

bare legge ut en internettadresse på toppen,

der de som har besteget toppen kan signere seg inn.

Men det blir nå ikke det samme som ei god toppbok...... :cry:

Da tenker jeg det blir færre innskrivinger og at de blir av en annen kvalitet; mer gjennomtenkte, mindre spontane, og kanskje med en del detaljer glemt.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.