Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på fjellski


Geenie

Anbefalte innlegg

Driver og bygger opp en fjellski pakke for sesongen.

Planen er å bruke dem på helgeturer på vidda og fjellet med ryggsekk.

Sålangt har jeg anskaffet meg Alfa Skarvet skisko som jeg vil bruke.

Valget på ski står mellom Åsnes Amundsen eller Fisher E99 i smørefrie utgaver.

Nå har jeg kommet over et par E99 fra i fjor som jeg kan kjøpe til en god pris.

Lurer bare på om dem blir litt for korte og i tilfelle hva konsekvensen blir.

Jeg er 185 høy og 85kg. Skia jeg har funnet er 200cm.

Ideelt burde burde jeg vel kansje ha 205cm ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Europa99, 200 cm vil sannsynligvis være for myke for deg. Hele skia kommer til å stryke bakken både i glifase og fraspark. Det er klart du får mye "smørefri-effekt" for penga, men du kommer til å se langt etter etter den som ikke tråkker ned hele spennet pemanent.

Smøreski + kortfeller er etter min mening et mye bedre valg hvis du ikke bare skal gå på våt nysnø og vårføre.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel litt bekymret for at de blir for veike i den lengden ja.. Jeg prøvde å stå på dem og jeg trødde dem begge ned i

bakken slik at papirarket vi la under satt bom fast.

Vedrørende ski med smørning er jeg litt bekymret for jobben rundt det å smøre. Føler ikke jeg har kunnskap nok til dette. Er også redd for hvor mye tid ressurser jeg må bruke på dette istedet for å gå på tur som jeg er mest opptatt av. Er jo oppvokst med smøreski uten at jeg noen gang lærte meg kunsten å gjøre dette riktig. Hører jo også folk med lang

erfaring her på forumet er rimelig like positive/negative til begge utgaver..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke lager smøring av ski til noe vanskelig, så er det helt greit. Begynn med Blå Ekstra eller SWIX vr 45 og 50 så har du et utrolig godt utgangspunkt. Kjøp en smørekloss i tillegg, poler ut skismørninga og du er godt i gang. Kombinert med feller så kommer du veldig langt med dette. Gliding av ski er også viktig, men det er ikke veldig vanskelig å lære seg dette. Det viktigste er å ikke gjøre det for vanskelig. 8):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjølv Åsnes Combat med kortfeller, som er Åsnes Rago med litt køyreegenskaper. Kortfeller er genialt, då eg slepp å smøre. Har med eit par langfeller i tillegg med tanke på toppturar. Har med klister i tilfelle rottefelle, men Åsnes sitt kortfelle system er genialt!!

Subjektivt, men etter toppturar, vidde, vestlandsfjell vil eg seie at eg godt nøgd!!!

mvh.

Håkon Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.