Gå til innhold
  • Bli medlem

Overnattingstur uten overnatting :)


elliva

Anbefalte innlegg

Vi hadde planlagt lenge at i helga, ja DA skulle vi overnatte ute i lavvo igjen. Vi har tre barn fra 3 til 8 år, og har overnattet i lavvon kun på vår/sommerstid. Jeg har gode tanker om å samles rundt bålet i lavvon, og så sovne i lyset fra glørne... Æsj, ikke alltid det blir som man håper! :roll:

Man kan si at fornuften seiret, det er kanskje lurt å dra på dagstur først og se om det med bål i lavvo er en ting å satse på. Så det gjorde vi lørdag. Startet fra Kobberdammen i Bymarka (Trondheim), og fant oss et perfekt sted et stykke på vei inn i marka. Mannen og eldstebarnet satte opp lavvon, som vanlig, mens jeg underholdt de to andre (grinete) sultne barna. Så, inn i lavvon, og bål ble tent. Og vi må ha gjort alt feil! Satt opp lavvon feil i forhold til vindretningen, åpnet åpningen mer når det ble røykfullt, satte lavvon opp i et lite søkk mellom trær og berg, og hadde bålet ikke midt i lavvon. Det ble røykfyllt kan man trygt si! Det positive er å se hvor fort barn lærer at det er lurt å holde seg langs bakken i et røyfullt rom :cool: I tillegg fikk vi voksne heeele lavvon for oss selv, da barna foretrakk å være på utsiden det meste av tiden. Noen fordeler var det da...

Vi endte opp med å ta ned hele lavvon, og sitte rundt bålet UTE i stedet. Vi ruslet hjem uttpå ettermiddagen, MANGE erfaringer rikere. Gjett hva vi skal kjøpe oss til uka; OVN!

I dag morges satt jeg og leste om fyringsråd i lavvo, på nettet. Det var sånn jeg fant ut at vi hadde omtrent gjort alt som det går an å gjøre feil. Hadde vært lurt å lese litt før, kanskje :)

Men noe positivt var det, altså. Vi har jo funnet kremplassen vår, da, slik at vi kan være alene ute i den overbefolkede Bymarka. Like ved fiskevann og en god tursti som takler sykkelvogn. Vi kjøper ovn, og planlegger overnatting neste helg.

God tur :)

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...
Vi hadde planlagt lenge at i helga, ja DA skulle vi overnatte ute i lavvo igjen. Vi har tre barn fra 3 til 8 år, og har overnattet i lavvon kun på vår/sommerstid. Jeg har gode tanker om å samles rundt bålet i lavvon, og så sovne i lyset fra glørne... Æsj, ikke alltid det blir som man håper! :roll:

Man kan si at fornuften seiret, det er kanskje lurt å dra på dagstur først og se om det med bål i lavvo er en ting å satse på. Så det gjorde vi lørdag. Startet fra Kobberdammen i Bymarka (Trondheim), og fant oss et perfekt sted et stykke på vei inn i marka. Mannen og eldstebarnet satte opp lavvon, som vanlig, mens jeg underholdt de to andre (grinete) sultne barna. Så, inn i lavvon, og bål ble tent. Og vi må ha gjort alt feil! Satt opp lavvon feil i forhold til vindretningen, åpnet åpningen mer når det ble røykfullt, satte lavvon opp i et lite søkk mellom trær og berg, og hadde bålet ikke midt i lavvon. Det ble røykfyllt kan man trygt si! Det positive er å se hvor fort barn lærer at det er lurt å holde seg langs bakken i et røyfullt rom 8) I tillegg fikk vi voksne heeele lavvon for oss selv, da barna foretrakk å være på utsiden det meste av tiden. Noen fordeler var det da...

Vi endte opp med å ta ned hele lavvon, og sitte rundt bålet UTE i stedet. Vi ruslet hjem uttpå ettermiddagen, MANGE erfaringer rikere. Gjett hva vi skal kjøpe oss til uka; OVN!

I dag morges satt jeg og leste om fyringsråd i lavvo, på nettet. Det var sånn jeg fant ut at vi hadde omtrent gjort alt som det går an å gjøre feil. Hadde vært lurt å lese litt før, kanskje :)

Men noe positivt var det, altså. Vi har jo funnet kremplassen vår, da, slik at vi kan være alene ute i den overbefolkede Bymarka. Like ved fiskevann og en god tursti som takler sykkelvogn. Vi kjøper ovn, og planlegger overnatting neste helg.

God tur :)

Hvordan skulle man fyre fant du ut? og hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skulle man fyre fant du ut? og hva hadde dere gjort?

Lavvon skal stå på et åpent sted, gjerne midt ute på et jorde, høyt og fritt. Så var det noe med vindretningen som jeg ikke husker nå. I tillegg skal man LUKKE lavvoen hvis det blir røyk inni, ikke åpne som vi gjorde.

Se her http://www.klikk.no/friluft/friluftsliv/article299431.ece

Så vi skal nok prøve igjen :)

Uansett, med små barn i lavvo om vinteren har jeg nå skjønt at vi bare må ha en ovn. Gleder oss til å få prøvd, men her har julestria allerede slått inn, og det er arrangement hver helg! :wink: Heldigvis skal vi ha to uker fri i jula, tur, tur, tur!

Skal dere ut på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.